خانه / مقالات ✍️ / آموزش سئو / افزایش رتبه سایت در گوگل با 14 راهکار تضمینی

افزایش رتبه سایت در گوگل با 14 راهکار تضمینی

افزایش رتبه سایت در گوگل یکی از دغدغه های اصلی مدیران سایت هاست. ما در این مطلب به بررسی راهکارهایی که رتبه سایت شما را در گوگل افزایش می دهد پرداخته ایم.

افزایش رتبه گوگل

مقدمه مطلب افزایش رتبه سایت

اگر شما به دنبال یک رستوران، محصول، خدمات و هرچیز دیگری باشید اولین انتخاب شما موتورهای جستجو هستند. موتور جستجو به شما کمک می کند هر محتوایی که به دنبال آن هستید را به ساده ترین شکل و در سریع ترین زمان ممکن بدست آورید. موتورهای جستجو زیادی در دنیا وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی های خاصی هستند. گوگل، یاهو و بینگ بزرگ ترین موتورهای جستجو دنیا هستند که در میان این سه، گوگل بیش از 90 درصد کاربران را جذب خود کرده است.

امکانات فوق العاده، توان بالا در امر تشخیص نزدیک ترین سایت به درخواست شما، امنیت مثال زدنی و موارد دیگر باعث شده موتور جستجوی گوگل به مهم ترین منبعی تبدیل شود که اغلب وبسایت ها برای جذب کاربران جدید از آن استفاده کنند. امروزه هر سایتی که بتواند سایت خود را در گوگل ارتقا داده و در نتایج آن بالاتر از سایت وبسایت ها دیده شود، برنده میدان رقابت است. تمام کسب و کارهای اینترنتی بر پایه مشتریان و بازدیدکنندگان خود می چرخند و این بازدیدکنندگان از راه های مختلفی جذب سایت شما می شوند. تبلیغات، معرفی مشتریان جدید توسط مشتریان قبلی و غیره روش هایی هستند که از گذشته برای جذب مخاطبان اینترنتی به کار گرفته می شد اما جالب است بدانید امروزه، جذب کاربران از گوگل بهترین شیوه ای است که می تواند یک سایت را سرپا نگه دارد.

افزایش رتبه سایت در گوگل

افزایش رتبه سایت در گوگل

افزایش رتبه سایت در گوگل برای بسیاری از وبمسترها (مدیران سایت) مهمترین عامل پیشرفت و توسعه سایت و کسب و کار آن ها بوده و هست. به همین علت، صاحبان و مدیران سایت های کوچک و بزرگ همواره به فکر بالا آوردن سایت شان آن هم به صورت دائمی با استفاده از اصول سئوی حرفه ای هستند. مهم‌ترین هدفی که سئوکار با انجام سئو و امور مربوط به بهینه سازی سایت انجام می دهد، افزایش رتبه سایت در گوگل و و بالا آوردن لینک سایت شما در نتایجی است که کاربران جستجو کرده اند. فعالیت هایی که در مبحث سئو انجام می شود، شامل روش های صحیحی است که مجموعه آن ها استراتژی هدفمندی را جهت ارتقا و بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل شامل می شود.

سئوی حرفه ای برای افزایش رتبه سایت

آموزش افزایش رتبه گوگل

سئوی حرفه ای سایت پروسه آسان و کم هزینه ای نیست! وقتی از سئو سایت حرف می زنیم منظور بهینه کردن تمام بخش های سایت و هماهنگ کردن آن با الگوریتم های موتور جستجو است. همان طور که می دانید در چند سال گذشته، الگوریتم های گوگل تغییرات زیادی داشته اند و حاصل این تغییرات بهتر شدن نتایجی است که کاربران سرچ می کنند.

به شکلی که برای مثال اگر 5 سال پیش کلمه دانلود فیلم ارباب حلقه ها را در گوگل سرچ می کردید، سایت هایی در بالاترین نتایج دیده می شدند که محتوای خوبی نداشته و صرفا از نظر کلمه سازی و حجم کلمات کلیدی در صفحه وضعیت خوبی داشتند. اما چندسالی است گوگل این سایت ها را -که به سایت های اسپمر معروف بودند- در لیست سیاه خود قرار داده و با سرچ کردن دانلود فیلم ارباب حلقه ها، سایت هایی در صفحه اول دیده می شوند که محتوای غیرتکراری و نزدیک به خواسته شما دارد.

به همین علت نمی توان گفت که سئو به تنهایی می تواند سایت شما را به بالاترین نتایج نزدیک کند و عامل دومی به نام “محتوای استاندارد و تخصصی” مطرح می شود. منظور از محتوای استاندارد و تخصصی این است که برای مثال اگر قرار است با کلمه کلیدی دانلود فیلم ارباب حلقه ها مطلبی را تهیه و منتشر کنیم، این مطلب کپی نبوده و تمام موارد از لینک های دانلود گرفته تا اطلاعات دیگر به شکل کاملا صحیح وجود داشته باشد. تهیه محتوای استاندارد و تخصصی برای موضوعات مختلف کار نسبتا سخت و هزینه بری است اما گوگل به این نوع محتواها بسیار اهمیت داده و آن ها را در بالاترین نتایج خود نشان می دهد.

نتایج طبیعی یا نتایج تبلیغاتی؟

نتایج طبیعی یا نتایج تبلیغاتی؟

همانطور که می دانید دو راه برای رسیدن به صفحه اول و نتایج بالای گوگل وجود دارد. اولین راه که ساده ترین راه می باشد، بسیار هزینه بر است و این راه چیزی جز تبلیغات در گوگل نیست! شما می توانید با استفاده از سرویس تبلیغات کلیکی گوگل، صفحات خاصی از سایتتان را با کلمات کلیدی مشخص در صفحه اول نشان دهید. این کار بسیار هزینه بر است و اگر قصد همچین کاری را دارید مطمئن شوید که سود و درآمد شما به هزینه ای که می کنید می ارزد. دومین راه که بهترین و ماندگارترین راه است، هزینه کمتری نسبت به روش اول دارد.

سئو و بهینه سازی سایت فرآیندی است که به مرور زمان به ارتقای رتبه سایت شما در این موتور جستجو منجر می شود. در ادامه این مطلب از نتیکو، سعی کرده ایم راهکارهایی را ارائه کنیم که برگرفته از بهترین اصول و استانداردهای سئو و بهینه سازی سایت می باشد. اگر قصد دارید رتبه سایتتان را در گوگل ارتقا داده و آن را بهینه سازی کنید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چه تفاوتی بین سایت سئوشده و سئونشده وجود دارد؟

اغلب سایت هایی که عملیات سئو روی آن ها انجام نمی شود، دارای مشکلات متعددی هستند که هم برای کاربران و هم برای مدیران وبسایت ازاردهنده است. بیشتر این سایت ها دارای مشکلات فنی و ساختاری اشتباه هستند که در نهایت باعث کندی سرعت سایت و عدم سازگاری آن با دستگاه ها و مرورگرهای هوشمند می وشد. همچنین، موتورهای جستجو با سایت هایی که کاربران از آن ها راضی نیستند رابطه خوبی نداشته و ساز و کار این مدل سایت ها در نهایت به نابودی شان منجر می شود.

اگر سایتتان وردپرسی است این مطلب را حتما بخوانید: آموزش سئو وردپرس (WordPress SEO)

در مقابل سایتی که فرآیند بهینه سازی روی آن به دست متخصصین سئوکار انجام شده، دارای ساختار فنی قوی و استانداردی است که بارگزاری سریع و نمایش درست محتوای داخل سایت را برای کاربران به دنبال دارد. به همین دلیل سئوی سایت نه تنها وضعیت سایت شما را در موتورهای جستجو ارتقا می دهد بلکه برای کاربران و مدیران سایت نیز فواید زیادی را به همراه دارد.

استفاده از محتوای استاندارد و اختصاصی

تولید محتوای اختصاصی و هدفمند یکی از روش های بسیار خوب برای افزایش رتبه سایت شما در گوگل است. همان طور که گفتیم، محتوای تخصصی و صحیح بهترین چیزی است که موتورهای جستجو مثل گوگل به آن علاقه دارند. سرویس گوگل به سایت هایی که از محتوای اختصاصی و غیرکپی استفاده می کنند بها داده و در مقابل سایت های کپی کننده را در لیست سیاه خود قرار می دهد.

سعی کنید محتواهایی که در سایت تان منتشر می کنید، نزدیک ترین ارتباط را با موضوع فعالیت شما داشته باشد. برای مثال اگر سایت شما راجع به فروش لوازم آرایشی است، مطالب آموزشی و معرفی برندهای مختلف لوازم آرایشی می تواند محتوای وبسایت شما را تشکیل دهد. همچنین به یاد داشته باشید هنگامی که محتوای جدیدی روی سایت منتشر می کنید، لینک و خلاصه ای از آن را در شبکه های اجتماعی قرار دهید. با این کار هم بک لینک خوبی به مطلب تان می دهید و هم مخاطبان بیشتری را جذب سایت خود خواهیم کرد.

بروزرسانی سایت برای افزایش رتبه سایت

سایت های مُرده، سایت هایی هستند که برای مدت زمان طولانی هیچ بروزرسانی روی آن ها صورت نگرفته است. گوگل به سایت های بروز علاقه بسیاری دارد و مطالبی که دائما بروزرسانی می شوند را در نتایج بالاتری نشان می دهند. به روزرسانی محتوای سایت به صورت مداوم، هم کاربران بیشتری را به سایت شما جذب می کند و هم از نظر سئو اهمیت زیادی دارد.

آموزش سئو

متاتگ ها را برای افزایش رتبه سایت فراموش نکنید

در هر صفحه اینترنتی، عناوین و توضیحاتی وجود دارد که نشان دهنده مشخصات آن صفحه است. این مشخصات که متاتگ نامیده می شود می توانند تاثیر بسیار زیادی روی سئو سایت شما داشته باشند. بکارگیری صحیح متاتگ ها در صفحات اینترنتی باعث می شود گوگل ارتباط بهتری با سایت و صفحه شما برقرار کند و آن را در نتایج بالاتری نشان دهد.

لینک سازی و توجه به بک لینک ها

لینک های یک سایت شامل دو نوع می شود؛ لینک هایی که در داخل وبسایت وجود داشته و ممکن است به صفحات داخلی یا بیرونی پیوند داده شود و لینک هایی که در سایت های دیگر وجود داشته و به سایت شما ارجاع داده می شود. در سالیان گذشته، توجه به لینک سازی داخلی و بک لینک سازی با روش های استاندارد یکی از معیارهای اصلی سئو به شمار می رود. در مقاله “بک لینک سازی PBN” یکی از بهترین روش های بک لینک سازی را معرفی کرده ایم که می تواند برای شما و سایتتان مفید واقع شود.

همچنین اگر اطلاعات زیادی راجب بک لینک ندارید این مقاله را حتما کامل بخوانید: بک لینک (Backlink) چیست؟ (آموزش لینک سازی اصولی)

فعالیت در شبکه های اجتماعی

امروزه اغلب کاربران فضای مجازی در شبکه های اجتماعی بزرگ و کوچک فعالیت می کنند. این شبکه ها، بستر خوبی برای تبلیغات و جذب مخاطب برای سایت شما به شمار می آید و می توانید از آن نهایت بهره را ببرید. اگر مطالب و محتوای مرتبط با سایتتان را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید، کاربران نیز آن را بازنشر داده و دست به دست می چرخد. بدین ترتیب ترافیک ورودی سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. اشتراک گذاری مطالب در شبکه اجتماعی و فعالیت در آن برای گوگل نیز اهمیت زیادی دارد. کسب و کارهای زیادی وجود دارند که بستر فعالیت اصلی آن ها شبکه های اجتماعی است و از این رو می توان به اهمیت اینگونه فضاها پی برد.

برای افزایش رتبه سایت تصاویرتان را بهینه کنید

یکی دیگر از مواردی که در بهینه سازی سایت و در نتیجه محبوبیت بیشتر سایت شما در گوگل اهمیت از اهمیت بالایی برخوردار است بهینه سازی تصاویر سایت است. به طور معمول هرچقدر حجم تصاویر سایت شما کمتر و فرمت آن ها بهتر باشد رتبه سایت شما در گوگل بهتر می شود. همچنین، alt و title نیز مورد دیگری است که باعث می شود تصاویر سایت شما در بخش نتایج تصویری رتبه بالاتری نسبت به سایر عکس ها داشته باشد.

این مطلب را حتما بخوانید: آموزش سئو تصویر (بهینه سازی تصاویر)

ارتقا سایت در گوگل

برای سایتتان صفحات جانبی ایجاد کنید

تمام سایت ها دارای یک سری صفحه اصلی می باشند که در آن محتوای تخصصی و اصلی سایت را قرار می دهند. این نوع صفحات شامل صفحه خدمات، دسته بندی مطالب، مقالات، اخبار، تعرفه ها و غیره می باشد که در هرسایت بسته به نوع فعالیت آن فرق می کند. اما یک سری صفحات وجود دارد که در اغلب سایت ها می توان آن را دید. صفحاتی چون تماس با ما، درباره ما، قوانین و مقررات، شکایات و انتقادات و این گونه موارد صفحات جانبی هستند که شاید کمک چندانی به ارتقای رتبه سایت شما در گوگل نکنند اما باعث رسمی بودن سایت و فعالیت شما خواهند شد. در کل بهتر است هر صفحه ای که سایت شما را کامل تر از قبل می کند ایجاد کنید.

قالب پرسرعت، سبک و بهینه

قالب وبسایت رابطی است که میان مدیر سایت و کاربران ارتباط برقرار می کند. هرچقدر قالب یک سایت سبک تر بوده و سریع تر بارگذاری شود، کاربران و موتورهای جستجو که از کدهای قالب برای بررسی صفحه استفاده می کنند رضایت بیشتری خواهند داشت و این موضوع در نهایت به افزایش رتبه سایت نزد کاربران و گوگل منجر می شود.

این مطلب را حتما بخوانید: افزایش سرعت سایت با 3 راز نگفته شده

یکی از سایت های خارجی که وضعیت قالب سایت و نحوه بارگزاری آن را بررسی می کند، سایت “” می باشد. شما می توانید با کلیک روی این لینک وارد این وبسایت شده و با وارد کردن آدرس وبسایتتان، کیفیت قالب سایتتان را بررسی کنید.

پیدا کردن کلید واژه هدف

کلید واژه هدف، کلمه ای است که قصد دارید وبسایتتان با جستجوی آن در نتایج اول مشاهده شود. برای مثال، این مقاله راجع به راهکارهایی است که می تواند به ارتقای رتبه سایت شما در گوگل منجر شود و کلمه کلیدی هدف ما “ارتقا رتبه سایت در گوگل” است. چراکه کاربران این کلمه هدف را بسیار زیاد سرچ کرده و اگر محتوای خوب در کنار سئوی اصولی داشته باشید می توانید در نتایج بالای جستجوی این کلمه حاضر شوید. صاحبان وبسایت های محتوا محور که دارای مطالب و مقالات مختلفی روی سایتشان هستند از 2 نوع واژه هدف استفاده می کنند.

سایت KWFinder چیست؟

اگر دنبال کلیدواژه مناسب برای سایتتان هستید روی دکمه بالا کلیک کنید

اولین واژه هدف اصلی ترین کلمه ای است که به موضوع فعالیت کلی سایت اشاره می کند. برای مثال، فرض کنید سایتی دارید که در آن به فروش و خرید فالور اینستاگرام مشغول هستید. قاعدتا در این وبسایت مطالب مختلفی نیز منتشر می کنید که راجع به آموزش اینستاگرام و شبکه های اجتماعی است. کلمه کلیدی اصلی که باید بیشترین تمرکز در مقالات و سایت روی آن باشد “فروش – خرید فالور اینستاگرام” است و واژه های هدف دیگری که می تواند برای شما مهم باشد، کلمات کلیدی مقالاتی است که روی سایت منتشر کرده اید.

به ظاهر سایتتان رسیدگی کنید

افزایش رتبه گوگل با 14 راهکار تضمینی

ظاهر سایت شما، تاثیر زیادی در جذب و ماندگاری مخاطبان تان دارد. هروقت صحبت از ارتقا و توسعه وبسایت می شود یکی از مواردی که باید موردتوجه مدیران سایت قرار بگیرد ظاهر سایت و قالب آن هاست. هرچقدر قالب زیباتر و بهینه تری داشته باشید می توانید کاربران بیشتری را جذب سایتتان کنید. در همین راستا اگر قرار است سایت محتوا محوری داشته باشید بهتر است در آن از تصاویر گرافیکی و متون اصلاح شده و استاندارد استفاده کنید تا اولین اولویت کاربران برای انتخاب سایت باشید.

از بین بردن صفحات غیرمفید و 404

صفحاتی که محتوای آن ها هیچ سود و فایده ای برای سایت نداشته و فقط کاربران را سردرگم می کند، بهتر است در سایت وجود نداشته باشد. همچنین باید سعی کنید تا صفحات 404 سایتتان را به حداقل ممکن برسانید. صفحات 404 صفحاتی هستند که به دلایل مختلف دیگر در سایت شما وجود نداشته و با ارور 404 مشخص می شوند. لینک های قدیمی که دیگر صفحاتی منسوب به آن ها وجود ندارد باعث ایجاد ارورهای 404 شده و اگر گوگل این لینک ها را بررسی کند و با خطای 404 روبرو شود اثر منفی روی سایت شما خواهد گذاشت.

توجه به url های سایت برای افزایش رتبه سایت

url یا آدرس اینترنتی، لینک کامل صفحات سایت شما هستند که مسیر آن صفحه را نشان می دهد. برای مثال، url صفحه دسته بندی آموزش سئو در نتیکو به صورت “https://netiko.ir/category/articles/seo-learning” می باشد. این url شامل چند بخش است.

پیشوند

بخش اول http یا https است که https نشان دهنده تائیدیه امنیت سایت بوده و گوگل نیز سایت هایی که دارای پیشوند http هستند را در نتایج پایین تری نشان می دهد.

عنوان

بخش بعد، netiko است که نام دامنه شما را نشان می دهد. سعی کنید از انتخاب نام های تکراری و بی ربط به کسب و کارتان پرهیز کرده و حدالامکان عنوان هایی را برگزینید که تازگی و جذابیت دارند.

پسوند

پسوند دامنه بخش سوم است که برای سایت ما .ir می باشد. این موضوع تاثیر چندانی در ارتقا رتبه سایت و سئو نداشته اما بهتر است از پسوندهای شناخته شده مثل ir / com / net / org استفاده کنید. تا اینجای کار url سایت به شکل https://netiko.ir است.

بخش بعدی در url دسته بندی آموزش سئو دیده می شود /articles است. این عبارت اگر به همراه url اصلی سایت بیاید شما را به صفحه تمام مقالات ارجاع خواهد داد و هر عبارتی که بعد از آن بیاید نشان دهنده این است که آن صفحه زیرمجموعه https://netiko.ir/article است.

به همین شکل عبارت /seo-learning به شما مشخصا دسته بندی آموزش سئو در تمام مقالات را نشان خواهد داد که url را کامل می کند. قصد ما از اینکه یک url را به صورت کامل شرح دادیم این بود که توجه کنید تمام صفحات سایت شما به این شکل باشند. برای مثال اگر قصد دارید دسته بندی ها مختلف ایجاد کنید، حتما یک دسته بندی مادر ساخته و بقیه را زیرمجموعه آن قرار دهید. به این ترتیب url های سایت شما شکل منظم تری به خود خواهند گرفت و گوگل نیز از این وضع استقبال می کند.

سئو حرفه ای

کاهش ترافیک خروجی کاربران

یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای تعیین رتبه سایت شما، نرخ خروجی کاربران است. کاربرانی که وارد سایت شما می شوند، مطمئنا پس از خواندن یک مطلب یا بررسی تعداد زیادی از مطالب سایت شما از آن خارج خواهند شد. مدت زمانی که کاربران در سایت شما حضور دارند نشان دهنده ارزش محتوای سایت شماست. هرچقدر سایت غنی تر و جذاب تری برای کاربران داشته باشید آن ها زمان بیشتری را در سایت سپری خواهند کرد.

گوگل دارای الگوریتمی است که خروجی آن وبسایت هایی را شامل می شود که برای کاربران بیشترین بازدهی را داشته باشند. بنابراین هرچقدر مدت زمان بودن کاربران در سایت شما بیشتر باشد، گوگل سایت شما را یک سایت خوب و پربازده تشخیص داده و محتواهایتان را در نتایج بالاتری نشان خواهد داد. اگر بتوانید از استراتژی خاصی برای صفحات سایتتان استفاده کنید که کاربران را در صفحات مختلف بچرخاند و مدت زمان حضور کاربران را بیشتر کند، باعث افزایش رتبه سایت شما در گوگل خواهید شد.

استفاده از نقشه سایت

نقشه سایت صفحه ای است که با پسوند .xml تمام می شود و در آن تمام صفحات سایت به شکل منظم نشان داده می شوند. این صفحه وضعیت لینک ها و صفحات سایت شما را به خوبی نشان می دهد و مثل یک لقمه آماده برای ربات های گوگل به شمار می رود. به طور خلاصه این صفحه دارای کدهایی است که برای ربات های جستجو خواناتر از سایر صفحات است.

خلاصه مطلب افزایش رتبه سایت

افزایش بازدید سایت از طریق گوگل

تمام کسانی که در ابتدا سایتی را تاسیس می کنند، قصد دارند مخاطبان زیادی با آن ها سر و کار داشته باشد. روش های مختلفی برای جذب مخاطب به سایت وجود دارد که می توان از آن ها بهره برد. تبلیغات، ساده ترین و سریع ترین راه برای جذب مخاطب است اما آیا این روش همیشه جواب می دهد؟ جواب خیر است؛ چرا که اولا روش تبلیغات روشی پرهزینه است که ممکن است بازدهی همراه با ضرر داشته باشد، ثانیا این روش در بلندمدت جواب نمی دهد و فقط می تواند در کوتاه مدت کاربران را به سایت شما بکشاند (مگر اینکه تبلیغات عمری کنید که این کار بسیار هزینه بر است).

این مطلب را حتما برای افزایش بازدید سایتتان بخوانید :
افزایش بازدید سایت با 11 روش ساده و سریع

به همین دلیل بهترین روشی که می توان با هزینه کم و با داشتن کمی صبر و حوصله از آن استفاده کرد، چیزی نیست جز بالا بردن رتبه سایت در موتورهای جستجو! موتورهای جستجویی مثل گوگل اولین انتخاب کاربران برای پیدا کردن محتوای مدنظرشان هستند و هرچقدر در نتایجی که از این موتورهای جستجو بدست می آید در رده های بالاتری دیده شوید ترافیک بیشتری از کاربران در سایتتان خواهید داشت. بالا بردن رتبه سایت در گوگل به کمک سئو و بهینه سازی انجام می شود که ما سعی کردیم در این مقاله به طور کامل بخش های مهم آن را توضیح دهیم. از اینکه همراه ما بودید از شما سپاسگزارم! موفق باشید.

درباره ی علیرضا شاکری

کارشناس تولید محتوا در زمینه توسعه کسب و کارهای اینترنتی و عضو کوچکی از خانواده نتیکو هستم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *