" /> بک لینک (Backlink) چیست؟ (آموزش لینک سازی اصولی) | نتیکو
خانه / مقالات ✍️ / آموزش سئو / بک لینک (Backlink) چیست؟ (آموزش لینک سازی اصولی)

بک لینک (Backlink) چیست؟ (آموزش لینک سازی اصولی)

در این مقاله اول خیلی ساده توضیح میدیم که بک لینک چیه و اصلا چه لزومی داره که از بک لینک استفاده کنیم, آیا واقعا استفاده کردن از بک لینک واجبه؟ پس چطور دقیقا از اون به شیوه درست استفاده کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به سوالات زیادی در این زمینه پاسخ بدهیم.

بک لینک

بک لینک چیه؟

بیا بیخیال تعریف های سخت و پیچیده یا طولانی بشیم! خیلی خلاصه بگم بک لینک یعنی لینک های که دیگر سایت ها به صفحات شما میدهند.

مثلا اگر من الان یک لینک به سایتی دیگه به جزء نتیکو بدم یک بک لینک برای اون سایت محسوب میشه و اگر یک لینک به صفحات خودم بدم (صفحات میتونه شامل پست ها، محصولات، پیج های داخلی یا … باشه) در این صورت این لینک سازی داخلی محسوب میشه که به اصطلاح به اون لینک سازی داخلی یا On page هم میگن.

سئو چیست و چند بخشه؟

سئو (SEO) در واقع مخفف کلمه بهینه سازی موتور های جستجوگر (Search Engine Optimization) می باشد به این معنی که سایت شما باید طوری باشد که موتور های جستجوگر بتوانند آن را بخوانند و البته هدف اصلی شما باید کاربران باشد به طوری که سایتی ارزشمند داشته باشید مگرنه ربات های گوگل دیر یا زود این را متوجه خواهد شد.

از بحث دور نشویم! سئو دو بخش است:

سئوی داخلی یا On page
سئوی خارجی یا Off page

قصد ندارم وارد زیادی وارد بحث سئو شوم به دلیل اینکه واقعا گستردست و چیزی که ما از این دو تا میخواییم لینک سازی خارجی و داخلیه! قصد داریم به شما توضیح بدیم که شیوه صحیح لینک سازی چه شکلیه ولی قبل از اون بزارید یکمی به عقب برگردیم!

چرا گوگل به بک لینک های خارجی یا لینک های داخلی اهمیت میده؟

گوگل و بک لینک ها

تا قبل از سال 1994 مردم از موتور های جستجوگر استفاده نمی کردند و فقط آدرس سایت هایی را ذخیره می کردند و وارد آن ها می شدند در نتیجه برای پیدا کردن فلان مطلب خبری فقط وارد سایت خبری می شدند و مکانی مانند گوگل نبود که بتوانند سرچ کنند. تا اینکه در سال 1994 موتور جستجوگر یاهو ساخته شده و کاری که این سایت انجام میداد این بود که وارد سایت ها می شد و  اطلاعات را ذخیره و طبقه بندی می کرد سپس وارد لینک های سایت ها هم میشد و به همین ترتیب میلیون ها سایت را طبق بندی می کرد که شما با سرچ کردن می توانستید سایت مورد نظر خود را پیدا کنید.

اما مشکل اینجا بود که اوایل کار این موتور جستجوگر نمی توانست محتوای خوب یا بد و کپی یا اصل را تشخیص دهد برای همین سایت های زیادی از این قضیه سوء استفاده کردند و محتوای اسپم ارسال می کردند یا اینکه ممکن بود شما وقتی یک کلمه را سرچ میکردید تمام نتایج مانند یکدیگر میبود!

آغاز به کار موتور جستجوگر گوگل و اهمیت به بک لینک ها

برای همین دو فرد خلاق به نام لری پیج و سرگئی برین تصمیم گرفتند یک موتور جستجوگر بسازند که بتواند محتوا و سایت های با کیفیت را بهتر از یاهو در نتایج قرار دهد, برای این موضوع این دو نفر کار های زیادی انجام دادند و دستور های زیادی را برای ربات های گوگل اعمال کردند که مهم ترین آنها توجه کردن به لینک ها بود که یاهو اهمیتی به آن نمی داد.

برای مثال گوگل میگفت اگر سایت نتیکو در 100 سایت دیگر لینک شده باشد نشان دهنده پر اهمیت بودن این سایت است و اگر محتوای سایت نتیکو توسط چند ها نفر بازنشر شده باشد نشان دهنده محبوب و با کیفیت بودن محتواست, بنابرین با همین اصل توانستند محتواهای با کیفیت را بالاتر نشان دهند.

سوء استفاده از قضیه بک لینک ها و آغاز سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سیاه یعنی ما از ترفند هایی برای فریب دادن ربات های گوگل استفاده کنیم تا رتبه بگیریم که البته در ادامه بیشتر راجب این موضوع صحبت میکنم. همانموقع بود که عده ای برای بهتر شدن سایت خود شروع به خرید بک لینک های انبوه کردند که همین عامل باعث شد سایت های زیادی اقدام به فروش بک لینک کنند! برای همین دیگر هر سایتی میخواست در بالای نتایج جستجوی گوگل قرار گیرد نیازی نبود که کیفیت خوبی داشته باشد بلکه فقط با بک لینک این موضوع را حل می کرد.

سئو کلاه سیاه

البته نا گفته نماند گوگل الگوریتم های زیادی برای اینکار داشت اما متاسفانه ضعیف تر از آن بودند که بتوانند مسائل ساده را تشخیص دهند زیرا باید هر روز میلیون ها صفحه را در همان سال ها برسی می کردند که خوشبختانه در حال حاضر این الگوریتم ها بسیار قوی تر شده اند و تا میلیارد ها صفحه رو در روز طبقه بندی می کنند.

پس الان فهمیدیم بک لینک یا لینک سازی خارجی چرا اهمیت داره

خب ما این موضوع رو الان فهمیدیم چونکه وقتی سایت های معتبر به ما لینک میدهند نشان دهنده این است که سایت ما اعتبار دارد و برای همین است که دیگران در حال لینک دادن به ما هستند مگرنه چه لزومی دارد سایت های معتبر به سایت های اسپم یا بی محتوا لینک دهند؟

اما خب بازهم در این باره سوء استفاده های زیادی شد, برای مثال در حال حاضر ایرانی ها می توانند حداقل از 90 درصد سایت های معتبر ایرانی ریپورتاژ تهیه کنند که خود این یک نوع بک لینک بسیار قوی می باشد!

ارزش بک لینک هنوز هم پا برجاست

گوگل اعلام کرده که تا سال 2021 ارزش بک لینک از بین می رود اما خب همین الان عده ای میگویند بک لینک ها دیگر ارزش ندارند ولی متاسفانه چنین چیزی حقیقت ندارد و هنوز هم سایت های زیادی هستند که با خرید بک لینک اصولی یا لینک سازی حرفه ای دارند رتبه میگیرند اما خوبی اینکار این است سایت های بی محتوا یا اسپم دیگر مانند قبل نمی توانند اینکار را انجام دهند و گوگل بهتر می تواند فرق بین سایت های کپی و یونیک (اختصاصی) را بفهمد.

بک لینک های فالو و نوفالو

بک لینک فالو و نو فالو

بک لینک شما در سایت ها به دو شکل می تواند انجام بگیرد:

  • فالو (Follow)

یعنی اینکه سایت مورد نظر سایت شما را تایید می کند که اینکار اعتبار خیلی خوبی به سایت شما میدهد و تاثیر خیلی بیشتری نسبت به نوفالو دارد.

  • نوفالو (No follow)

یعنی اینکه سایت مورد نظر شما را معرفی می کند اما تایید نمیکند! تایید نمیکند که شما را کامل میشناسد و چقدر خوب هستید و… . اما این بک لینک ها هم تاثیر خوبی دارند و حتما باید از آنها هم استفاده کنید.

اگر میخواهید خودتان برای خودتان لینک سازی کنید حتما باید ترکیبی اینکار را انجام دهید و نباید همه بک لینک های شما فالو یا نوفالو باشد. البته مهم این است که سایت مورد نظری که در آن لینک میسازید اعتبار خوبی داشته باشد.

شیوه دیدن اعتبار سایت ها

همانطور که گفتیم خیلی مهم است سایتی که در آن لینک میسازید اعتبار بالایی از نظر گوگل باشد و اسپم اسکور (Spam Score) آن پایین باشد. اسپم اسکور یک نمره از 100 یا 10 می باشد که به سایت ها میدهند و هرچه بالاتر باشد نشان دهنده این است که گوگل این سایت را اسپم میبیند و نباید در چنین سایتی لینک بسازید.

برای دیدن اسپم اسکور سایت ها می توانید از سایت رایگان websiteseochecker چک کنید و پیشنهاد میکنیم برای شروع در سایت هایی لینک بسازید که اسپم اسکورشان زیر 20 باشد و به هیچ وجه در سایتی که اسپم اسکور آن بالای 60 است لینک نسازید.

کلا رتبه بندی اسپم اسکور به این صورت است:

  • 0 تا 20 = عالی
  • 20 تا 30 = خوب
  • 30 تا 50 = متوسط
  • 50 تا 70 = بد
  • 70 تا 100 = افتضاح و خطرناک

و علاوه بر اسپم اسکور حتما باید سایت مورد نظر دامین اتوریتی (Domain authority) و پیج اتوریتی (Page authority) خوبی داشته باشد مگرنه لینک ساختن در آن اصلا بدرد نمیخورد! زیرا کیفیت بک لینک خیلی مهم تر از کمیت آن است. یعنی اینکه اگر شما یک لینک در سایتی با دامین و پیج اتوریتی 70 داشته باشید می تواند از 500 بک لینک با اتوریتی 10 مفید تر باشد. برای برسی کردن پیج و دامین اتوریتی حتما فقط از ابزار MOZ استفاده کنید که شیوه کرک اکانت ماهانه آن را هم در بخش محصولات سایت نتیکو می توانید دریافت کنید.

در کل دامین و پیج اتوریتی را می توان اینگونه طبقه بندی کرد:

  • 0 تا 10 = بدرد نخور
  • 10 تا 20 = خوب
  • 20 تا 40 = خیلی خوب
  • 40 تا 60 = عالی
  • 60 تا 99 = شگفت انگیز

و توجه داشته باشید که در سایت MOZ وقتی آدرس یک سایت را وارد کنید به جای دامین اتوریتی از DA که مخفف Domain authority است استفاده کرده و به جای پیج اتوریتی هم از PA و به جای اسپم اسکور هم از SS استفاده کرده. این نکات رو گفتم تا در این باره قاطی نکنید.

انواع بک لینک ها

انواع بک لینک

در اینجا ما 11 نوع بک لینک را باهم برسی خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که آیا چنین لینکی می تواند مفید باشد یا خیر؟

1.بک لینک در هدر

برای مثال در هدر یا همان سربرگ سایت نتیکو ما دسته بندی قرار داده ایم و بعد لینک به صفحه اصلی و برخی صفحات را هم گذاشته ایم که در این قسمت میتوانیم یک لینک برای یک سایت دیگر ایجاد کنیم تا یک بک لینک برای آن محسوب شود. وقتی که ما چنین کاری را انجام دهیم به اصطلاح میگویم یک بک لینک هدر ایجاد کرده ایم یا اگر سایتی برای ما چنین کاری انجام دهد یعنی یک بک لینک هدر از آن دریافت کرده ایم.

2. بک لینک های فوتر

فوتر یا پاورقی دقیقا همان آخر سایت است که برای مثال در سایت نتیکو ما در آن قسمت اطلاعات تماس و نماد های زرین پال و زیبال خود را قرار داده ایم و سپس درآخر آن هم با آیکون های ریز لیست شبکه های اجتماعی نتیکو را گذاشته ایم. اگر در این قسمت کسی برای ما لینکی ایجاد کند به آن بک لینک فوتر می گوییم.

3. بک لینک های سایدبار

سایدبار یا نوار کناری در واقع همان ستون های سایت هستند. برای مثال در صفحه اصلی سایت نتیکو یک ستون وجود دارد که در سمت چپ قرار گرفته و اگر لینکی در این سایت برای شخصی ایجاد کنیم به آن بک لینک داده ایم. البته بعضی سایت ها هم کلا سایدبار ندارند و بعضی دیگر مانند سایت YJC سه تا سایدبار دارند.

4. بک لینک های درون صفحات

برای مثال من در این مطلب به کلمه YJC لینک دادم و این لینک فقط در همین صفحه وجود دارد که یک بک لینک درون صفحه ای ایجاد می شود که به اصطلاح به آن بک لینک ریپورتاژ هم می گویند و جزء بهترین بک لینک ها محسوب می شود.

5. بک لینک های کامنتی

اگر توجه کرده باشید 90 تا 95 درصد سایت ها قسمتی دارند که از شما آدرس سایتتان را می خواهد و وقتی که نظر خود را ارسال کنید آدرس سایت شما در کامنت هم نشان داده خواهد شد بنابرین شما یک بک لینک کامنتی از سایت مورد نظر دریافت خواهید کرد که اهمیتی چندانی این نوع بک لینک ها ندارند و اگر در این باره اسپم کنید و هر روز ده ها کامنت بفرستید ممکن است سایت شما پنالتی شود (پنالتی یعنی اینکه گوگل سایت شما را جریمه می کند و دیگر مطالبتان را در صفحاتش قرار نمی دهد).

6. بک لینک های پروفایلی

این نوع بک لینک هم همچنان مورد استفاده قرار میگرد و ساخت آن خوب است البته به شرطی که به درستی انجام شود. درواقع بک لینک پروفایلی یعنی اینکه شما در یک سایت (که می تواند انجمن باشد) ثبت نام کنید و بعد در پروفایل خود آدرس سایتتان را بنویسید یا اینکه اکثر انجمن و سایت ها یک بخش امضا دارند که درون آن میتوانید به کلمه کلیدی خود لینک دهید تا یک بک لینک از آن صفحه دریافت کنید.

7. سوشال سیگنال

سوشال سیگنال

سوشال سیگنال (social signal) به معنی سیگنال اجتماعی است که منظور ما درواقع لینک هایی می باشد که از شبکه های اجتماعی دریافت می کنید که به شدت مهم هستند! برای مثال اگر سایت شما در صفحات توییتر هر روز صد ها بار به اشتراک گذاشته شود گوگل این موضوع را متوجه خواهد شد و حتما به سایت شما رتبه خوبی می دهد و در کل پیشنهاد می کنم حتما در شبکه های اجتماعی زیر فعالیت کنید و لینک های خود را درون آن به اشتراک بگذارید:

  • توییتر و فیسبوک
  • لینکدین و پینترست
  • تلگرام (کانال باید عمومی باشه حتما نه خصوصی)
  • تامبلر و رددیت
  • فیس نما و کلوب (این دو سایت ایرانی هستند)

در مجموع ما الان 10 شبکه اجتماعی به شما معرفی کردیم که این اجازه را به شما می دهد روزانه چند ها پست خود را لینک کنید و حتما نباید به صورت اسپم فعالیت کنید زیرا ممکن است صفحه شما را ببندند (بیشتر در توییتر و فیسبوک باید مراقب باشید). درواقع وقتی شما هر هفته در شبکه های اجتماعی خود فعالیت کنید توجه گوگل را بهتر جلب می کنید و موتور های جستجوگر می فهمند که شما برای سایت خود و کاربرانتان ارزش قائل هستید و دارید برای کسب و کار اینترنتی خود زمان می گذارید برای همین به سادگی از این موضوع رد نخواهد شد.

8. بک لینک وبلاگدهی ها

برای مثال اگر یک وبلاگ در سرویس رزبلاگ به شما لینک دهد یک بک لینک وبلاگدهی دریافت کرده اید که تاثیر خوبی دارند و خیلی از کسب و کار ها برای رشد خود و افزایش بازدید با استفاده از سئو اینکار را حتما انجام می دهند, هرچند که گوگل در کل معتقد است کسی که خودش برای سایت خودش لینک میسازد در حال لینک سازی کلاه سیاه می باشد! اما خب اگر اینکار را به شیوه درست انجام دهید خطری برای شما ندارد و می تواند باعث افزایش رتبه سایت شما به شیوه درست بشود.

9. بک لینک ریدایرکتی!

مثلا فرض کنید من یک مطلب دارم که با کلمه دیجیتال مارکتینگ در صفحه اول گوگل است و به این مطلب 20 سایت لینک داده اند, الان اگر من این صفحه رو ریدایرکت 301 بزنم به یک مطلب مرتبط در این باره, تمام اعتبار این صفحه همراه با بک لینک های اون برای صفحه جدید ثبت میشه که در سایت MOZ  هم میتونید این مورد رو انجام بدید و برسی کنید.

و اینکه اگر شما در یک سایت کوتاه کننده لینک آدرس صفحه خودتان را کوتاه کنید و بعد لینک کوتاه شده را در چند جا منتشر کنید گوگل آن را خواهد دید و تاثیر خوبی برای شما دارد به طوری که این نوع بک لینک های باز هم در سایت MOZ نشان داده می شوند.

10. بک لینک PBN

این نوع بک لینک ها خطرناک هستند و پیشنهاد میکنیم اگر اطلاع زیادی در این باره ندارید اصلا آن را انجام ندهید زیرا اگر گوگل متوجه شود سایت های شما را پنالتی می کند. بک لینک پی بی ان یعنی اینکه مثلا شما 30 وبلاگ ایجاد کنید و در هر وبلاگ به وبلاگ دیگری لینک دهید تا رتبه هایشان افزایش یابد و بعد در همه وبلاگ ها به سایت خود لینک دهید. اینکار میتواند مفید باشد در صورتی که با دانشی درست انجام شود و پیشنهاد ما این است به جای لینک سازی PBN یا عنکبوتی, از لینک سازی هرمی استفاده کنید.

11. لینک سازی هرمی

هدف اینکار با مورد 10 یعنی PBN یکسان است اما شیوه انجام آن فرق دارد. هدف این است که ارزش صفحاتی که در آن ها لینک ساختید را بالا ببرید. برای مثال اگر 10 وبلاگ دارید نباید در هر 10 وبلاگ به یکدیگر لینک دهید زیرا گوگل متوجه می شود بلکه راه درست این است به صورت جدا (اگر هم میتوانید با IP متفاوت و در زمان های متغییر) برای هر وبلاگ در سایت های دیگر لینک بسازید به طوری که گوگل نفهمد بین این وبلاگ ها ارتباطی است و نباید متوجه بشود شما صاحب تمام این وبلاگ ها هستید.

البته این مورد را فراموش نکنید که تشخیص اینکار به شدت برای گوگل سخت است ولی فراموش نکنید که شرکت 300 هزار نفری گوگل, فقط هزاران کارمند دارد که روی همین الگوریتم ها تمرکز دارند پس ممکن است شما با اینکار پر ریسک بتوانید در نتایج بالا بروید اما بعد از یک سال یک آپدیتی در گوگل ایجاد بشود که کسبوکار شما را نابود کند!

12. سایر بک لینک ها

ما میتوانیم بک لینک ها را حتی به 20 قسمت دسته بندی کنیم اما من ترجیه دادم در 11 قسمت آنها را دسته بندی کنم. بنابرین دیگر دسته بندی جدیدی اضافه نمیکنم و بنظر من همین 11 مورد مهم ترین اصطلاحاتی بود که باید میدانستید.

ویژگی مشترک بک لینک های هدر/فوتر/سایدبار

خب شما الان با انواع بک لینک ها آشنا شدید اما جالبه بدونید که بک لینک های مورد اول و دوم و سوم یک ویژگی مشترک دارند و آن هم این است که اگر سایتی شما را در چنین مکانی لینک دهد به اندازه تعداد صفحات آن سایت بک لینک دریافت خواهید کرد که این می تواند بد هم باشد!

بک لینک های درون سایت

مثلا فرض کنید سایت شما راجب آموزش سئو می باشد و بعد بروید بک لینک هدر یک سایت خبری یا مجله ای را خریداری کنید. اتفاقی که اینجا می افتد این است بک لینک شما در تمام صفحات ثبت خواهد شد زیرا هدر و فوتر در تمام صفحات سایت وجود دارد مگر اینکه طراحی آن سایت خاص باشد! خب چنین سایت های معتبری معمولا بیش از 10 هزار مقاله دارند که مطمئن باشید بیش از 30 درصد مقالات هیچ ارتباطی با کسب و کار شما ندارد که این می تواند برای سایت شما خوب نباشد.

بنابرین به جای اینکار پیشنهاد می کنیم اگر مایل به هزینه کردن هستید به جای بک لینک های هدر, فوتر یا سایدبار از ریپورتاژ استفاده کنید که ریسک خیلی کمتری نسبت به این موضوع دارد.

چرا نباید بک لینک بخریم؟

ما و صد ها متخصص سئوی دیگر به شما پیشنهاد میکنیم اصلا بک لینک نخرید! زیرا اولا هر ماه باید بابت آن هزینه پرداخت کنید که بی شک هزینه کمی هم نیست و اگر بعد از یه مدت هزینه پرداخت نکنید یا مدیر آن کسب و کار قیمت ها را بالاتر ببرد خیلی بشتر از قبل ضرر خواهید کرد.

بنابرین به جای خرید بک لینک, بک لینک بسازید!

مثلا وقتی که شما در انجمن ایرانی ثبت نام کنید و در قسمت امضا آدرس سایت خود را قرار دهید یا اینکه اگر یک وبلاگ بسازید و با آن پست های سایتتان را بازنشر بدهید درحال لینک سازی دائمی هستید که دو ویژگی مهم دارد و آن دو دائمی بودن و رایگان بودن اینکار است و ریسک پایینی هم دارند.

خرید بک لینک دائمی

اگر از سایت های معتبر بک لینک دائمی بخرید تاثیر خوبی دارد اما اگر سرویس یا شخصی وجود داشته باشد که برای شما لینک سازی حرفه ای انجام بدهد خیلی عالی می شود! برای مثال ما می توانیم در ازای مبلغی ناچیز ریپورتاژ شما را در 30 تا از وبلاگ های با رتبه و قدیمی خود بازنشر بدهیم که بی شک تاثیر خیلی خوبی برای شما خواهد داشت و مهم ترین قسمت آن این است که دائمی هستند!

بک لینک دائمی

بنابرین پیشنهاد میکنیم اگر وقت لینک سازی را ندارید حتما به افراد مطمئنی که نمونه کار های خوبی دارند مبلغی بدهید تا برایتان لینک سازی اصولی انجام دهند به طوری که کمترین ریسک را برای سایت و کسب و کار شما داشته باشد.

انواع لینک سازی

همانطور که گفته بودیم لینک سازی یا سئو سه بخش است:

لینک سازی کلاه سفید

در لینک سازی کلاه سفید شما برای خودتان لینک نمیسازید و فقط پست های با کیفیت تولید می کنید و سئوی داخلی خودتان را بهبود می بخشید و نهایتا در شبکه های مجازی لینک های خود را به اشتراک میگذارید که با اینکار به ندرت دیگران سایت شما را می بینند و بعد مطالب شما را بازنشر می دهند و بعد بک لینک طبیعی از آنها دریافت خواهید کرد که متاسفانه در حال حاضر لینک سازی کلاه سفید بدرد 95 درصد کسب و کار ها نمیخورد مگر اینکه یک سری کار های خاص انجام شود.

لینک سازی کلاه سفید

برای مثال وقتی در شبکه های مجازی تبلیغات گسترده انجام می دهید خیلی ها سایت شما را میبینند و اگر سایت خوب و حرفه ای داشته باشید حتما آن را با دیگران در شبکه های اجتماعی یا حتی وبلاگ یا سایت خوب به اشتراک می گذارند و در نتیجه بک لینک های طبیعی و مفیدی را دریافت خواهید کرد.

مثلا اگر وقتی که واقعیت مجازی (VR) ساخته شده بود شما در ایران یک سایت برای آن می زدید و در شبکه های مجازی فعالیت می کردید بدون نیاز به لینک سازی رشد میکردید (البته هم اکنون که سال 1398 است هم در این حوزه میتوانید اینکار را کنید). علت این است که این بحث جدید است و میتوانید محتواهای خاص و جدید زیادی تولید کنید و روی کلماتی کار کنید که سخت نیستند پس خیلی راحت نتیجه میگرفتید.

اما مثلا اگر در حال حاضر بخواهید روی کلمه ای مانند کسب درآمد اینترنتی با سئوی کلاه سفید کار کنید تقریبا ناممکن است زیرا این کلمه جزء کلمات سخت محسوب می شود که صد ها سایت به صورت اختصاصی راجب آن محتوا تولید کرده اند.

لینک سازی کلاه سیاه

وقتی که خودتان در حال ساخت بک لینک برای خودتان هستید درواقع دارید لینک سازی کلاه سیاه انجام میدهید و از نظر گوگل نباید شما برای خودتان لینک بسازید زیرا این یعنی فریب دادن ربات های گوگل برای افزایش رتبه سایت و در صورتی که گوگل این موضوع را متوجه شود حتما سایت شما را جریمه خواهد کرد که هر سال در این موضوع دارد پیشرفت می کند.

برای مثال قبلا شما میتوانستید سایت خود را بسازید و از همان شروع کار 500 بک لینک معتبر خریداری کنید و رتبه بگیرید اما الان اینگونه نیست و اگر سایت های تازه تاسیس به صورت غیر عادی بک لینک بگیرند گوگل به آنها شک خواهد کرد و خیلی سریع سایت مورد نظر را پنالتی می کند.

لینک سازی کلاه خاکستری

این نوع لینک سازی ترکیبی از دو حالت قبل است! یعنی شما خودتان برای خودتان به شیوه ای لینک میسازید که گوگل متوجه نمی شود و فکر می کند که چون سایت خوبی دارید دیگران دارند این کار را برایتان انجام می دهند.

لینک سازی کلاه خاکستری

همین عامل باعث افزایش رتبه شما خواهد شد اما لینک سازی خاکستری اصول خیلی مهمی دارد که اگر رعایت نکنید جزء کلاه سیاه محسوب خواهید شد. این موارد را حتما در لینک سازی خاکستری باید رعایت کنید:

1. بک لینک ها متنوع داشته باشید

برای مثال نباید همه بک لینک های شما وبلاگی یا پروفایلی یا … باشد بلکه بهتر است متفاوت اینکار را انجام دهید, مثلا اگر 50 لینک دارید 20 تای آنها وبلاگی باشد و 15 تا به صورت پروفایلی و 10 تا به صورت ریدایرکتی و 5 تا به صورت کامنتی. زیرا اینکار ریسک پنالتی شدن شما را تا حد خوبی کاهش می دهد.

2. بیش از حد از یک سایت بک لینک نگیرید

اگر 50 لینک دارید نباید 40 تای آنها از یک سایت باشد! توجه کنید که ما از کلمه سایت استفاده کردیم نه شبکه اجتماعی. در شبکه های اجتماعی ایرادی ندارد همه  لینک هایتان را قرار دهید اما در سایت ها نباید اینکار را زیاد انجام دهید زیرا ریسک پنالتی شدن شما را افزایش می دهد و پیشنهاد ما این است از هر سایت بیشتر 3 بار به یک صفحه لینک ندهید و اینکه از هر سایت به بیشتر 20 صفحه خود لینک نفرستید. البته این اعداد تقریبی هستند و برای هر کسب و کاری متفاوت است زیرا این موضوع بستگی به میزان سن و میزان بک لینک سایت شما و همچنین میزان محتوای شما دارد که پیشنهاد میکنیم در این باره با یک مشاور سئو گفت و گو کنید.

3. تا سه ماه اول سعی کنید زیاد بک لینک نسازید

گفتیم که گوگل وقتی میبیند سایت شما در منابع مختلف لینک شده با خود تصور میکند که حتما سایت مفیدی دارید اما بیایید کمی منطقی باشیم آیا سایتی که تازه تاسیس است را واقعا کسی میبیند یا لینک میکند؟ اگر هم لینک شود به تعداد کم انجام می شود پس اگر سایت شما که کمتر از 4 ماه است ساخته شده را لینک باران کنید حتما گوگل این قضیه را متوجه خواهد شد حتی اگر لینک های شما از سایت های معتبر باشد. بنابرین برای لینک سازی حرفه ای باید با یک برنامه صحیح آن را انجام دهید که ما در دوره نوابغ لینک سازی این موضوع را کامل توضیح داده ایم.

4. با یک ریتم مناسب لینک سازی کنید( برای مثال هفته ای 3 لینک)

لینک سازی در زمان مناسب

برای مثال اگر سایت شما 4 ماه است که اصلا لینک سازی برای آن انجام نشده نباید یک دفعه شروع کنید و روزانه برای آن لینک بسازید بلکه باید این موضوع را آرام آرام شروع کنید. برای مثال هفته اول 3 لینک بسازید در روز ها و ساعات مختلف و بعد هفته دوم این عدد را به 6 برسانید و بعد هفته بعد اگر میتوانید عدد را بالاتر ببرید و همانطور که گفتیم این اعداد مثال هستند و به خیلی از موارد بستگی دارد اما مهم ترین نکته این است باید حتما به کار خود ادامه بدهید و اگر دارید هر روز لینک سازی میکنید بعد یک ماه اینکار را متوقف نکنید و با همان ریتم ادامه دهید.

5. با کلمات مختلف به خود لینک دهید (انکر تکست)

انکر تکست (Anchor text) درواقع یعنی همان متنی که قرار است به آن لینک دهید! برای مثال اگر کسی در سایت خود یک پست منتشر کند و بر روی کلمه “بک لینک” به این صفحه لینک دهد می توانیم بگوییم که سایت فلان با انکر تکست “بک لینک” به این صفحه لینک داده است.

بنابرین شما حتما باید موضوع انکر تکست را جدی بگیرید تا پنالتی نشوید. درواقع نباید شما با یک انکر تکست یکسان به خود لینک دهید, برای مثال می توانید انکر تکست های خود را اینگونه بسازید:

  • کلمه کلیدی سایت یا صفحه
  • استفاده از نام سایت
  • استفاده از کلمات کلیدی مترادف
  • و…

این مورد را هم حتما رعایت کنید و حداکثر 90 درصد لینک های شما با یک انکر تکست یکسان باید باشد تا گوگل به سایت شما و مصنوعی بودن لینک ها شک نکند.

چگونه به صورت طبیعی بک لینک بگیریم؟

بک لینک طبیعی

الان قصد دارم چند روش رو به شما معرفی کنم که با استفاده از این ترفند ها می تونید بک لینک های طبیعی جذب کنید و در کل واجبه که این موارد رو رعایت کنید حتی اگر تعداد جذب بک لینک بسیار کم باشه یا اصلا هیچی جذب نشه!

1. در مطالب خود لینک سازی داخلی انجام دهید

برای مثال وقتی یک مطلب مینویسید حتما به کلمه کلیدی خود لینک دهید تا اگر سایتی مطلب شما را کپی کرد بر روی آن کلمه کلیدی برای شما بک لینک ثبت شود و حتی اگر چنین اتفاقی هم نیفتد مهم نیست زیرا اینکار کلا جزء سئوی داخلی محسوب می شود و حتما باید رعایت کنید.

2. از کاربران بخواهید اشتراک گذاری کنند!

من هم قبول دارم که در ایران اشتراک گذاری کم اتفاق می افتد اما اگر مقاله شما 100 بازدیدکننده در روز داشته باشد و فقط یک نفر آنها آن مطلب را به اشتراک بگذارند برای شما خیلی مفید است و حتما باید دکمه های اشتراک گذاری را در سایت خود فعال کنید به طوری که کاربر آن را ببینید و میتوانید بالای آن بنویسید:

  • برای حمایت از ما این مطلب رو به اشتراگ بگذارید
  • اگر خوشت اومد به اشتراک بزار
  • این مطلب رو با بهترین دوستت به اشتراک بزار
  • و…

با اینکار اگر مقاله شما خوب باشد حتما درصدی وجود دارند که مقاله شما را به اشتراک بگذارند. پس این نکته را همین الان انجام دهید تا در دراز مدت تاثیر بسیار خوبی بر روی سایت شما بگذارد.

3. در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید

با اینکار تعداد افراد بیشتری با شما آشنا می شوند و این شبکه های اجتماعی حتی می توانند شبکه های اشتراک ویدیو هم باشند که وقتی یک ویدیو در آنها به اشتراک بگذارید و لینک خود را در توضیحات آن ارسال کنید خیلی از سایت های اتوماتیک مانند دیدچه, مطلب را کپی می کنند که یک لینک برای شما محسوب می شود و البته از طرف خود سایت اشتراک ویدیو هم با اینکار یک لینک مفید و خوب دریافت خواهید کرد.

4. استفاده از اینفوگرافی

گرفتن بک لینک با اینفوگرافی

اینفوگرافی درواقع از ترکیب دو کلمه information و graphic به وجود آمده است که به معنی یک نوع گرافیکی می باشد که شامل اطلاعات است. در این تصاویر تا جای ممکن از متن کم اما مفید استفاده می شود و با فونت و تصاویر زیبا یک گرافیک خوب برای آن میسازند که باعث افزایش محبوبیت آن می شود.

شما وقتی در اینفوگرافی خود آدرس سایتتان را بزنید و سپس این عکس در شبکه های مجازی یا سایت ها گذاشته شود, گوگل متوجه خواهد شد زیرا گوگل توانایی خواندن متن های درون عکس و تشخیص تصاویر درون آن را دارد پس با خیال راحت لینک خود را درون عکس هایتان قرار دهید.

5. ارسال پست مهمان

یکی دیگر از ساده ترین راه های گرفتن بک لینک رایگان استفاده از ارسال پست مهمان است. بعضی از سایت ها وجود دارند که به شما اجازه میدهند به عنوان یک مهمان یا کاربر وارد سایت آنها شوید و بعد مطلب خود را بفرستید که شما میتوانید در این مطلب به خودتان 1 تا 3 لینک بدهید و حتما سعی کنید متن مقاله را اختصاصی بنویسید تا پست شما را تایید کنند.

6. استفاده از ویدیو های مفید

دیگر همه ما می دانیم که امروزه مردم ترجیح میدهند ویدیو ببینید و ویدیو ها را خیلی راحت تر به اشتراک میگذارند! حتی خود شما هم شاید تاحالا ویدیو فردی را در سایت یا وبلاگ خود منتشر کرده باشید که در آن لینک طرف (چه به صورت ریز یا درشت) درون ویدیو قرار دارد و جالب این است که گوگل باز هم توانایی خواندن تمام کلمات یا لینک ها و عکس ها را درون ویدیو دارد و قطعا متوجه خواهد شد که این ویدیو توسط شما ساخته یا تهیه شده. بنابرین با همین ترفند می توانید بک لینک مفیدی از طریق ویدیو بگیرید.

خوشبختانه بیش از 30 سایت خوب برای اشتراک ویدیو داریم که پیشنهاد میکنیم وقتی برای یک محتوای مهم خود ویدیو ساختید حتما لینکتان را درون ویدیو قرار دهید و بعد تا میتوانید در سایت های اشتراک ویدیو مختلف آن را به اشتراک بگذارید تا در دراز مدت سایت شما اعتبار خوبی به دست آورد.

7. کتاب های الکترونیک

این هم یک ترفند بسیار مفید می باشد زیرا گوگل میتوانید محتوای درون PDF را به صورت کامل بخواند و شما میتوانید مقالات طولانی خود را به یک کتاب تبدیل کنید یا اینکه خودتان یک کتاب بنویسید و سپس آن را در سایت های اشتراک گذاری کتاب یا PDF به اشتراک بگذارید و به راحتی از آنها بک لینک دریافت کنید.

8. تولید محتوای جدید و کمیاب

اینکار باعث افزایش بازدید و رتبه شما می شود و علاوه بر آن در دراز مدت بک لینک های زیادی را برای شما جذب خواهد کرد و کاری که باید بکنید این است راجب مباحثی حرف بزنید که دیگران حرف نزده اند یا حداقل سایت های کم و بی اعتباری راجب آنها حرف زده باشند. در این حالت شما یک مقاله اختصاصی و حرفه ای راجب آن موضوع بنویسید تا راحت جایگاه یک گوگل شوید و همین عامل به شما کمک خیلی خوبی خواهد کرد.

توجه داشته باشید که در هر حوزه ای می شود مطالب کمیاب پیدا کرد پس لطفا به گشتن و فکر کردن ادامه دهید که در این باره سایت keywordtool میتواند به شما کمک خیلی خوبی کند. کافیست وارد سایت شوید و کلمه کلیدی خود را در آن بنویسید تا این سایت ده یا صد ها عنوان مرتبط را به شما نشان دهد که همین باعث می شود دست شما باز شود و بهتر بتوانید کلمات جدید را پیدا کنید.

تا وقتی که اینکار را نکرده اید بک لینک نسازید

رانندگی با ماشین می تواند باعث افزایش سرعت انجام دادن کار های ما شود و در زمان ما صرفه جویی کند و البته برای بسیاری هم یک لذت است اما اگر بدون داشتن گواهینامه و تجربه پشت فرمان بشینیم و شروع به حرکت کنیم قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ قطعا اینکار غیر منطقی است.

ساخت بک لینک هم دقیقا همینگونه است و شما قبل از لینک سازی خارجی حتما باید اول یک دست بر سر و روی سئوی خود بکشید! اگر سئوی سایت شما خوب نیست و محتوا هایتان کپی هستند و در زمان درست سایت خود را آپدیت نمیکنید و… , بک لینک بدرد شما نمیخورد و فقط دارید وقت خود را تلف می کنید زیرا بک لینک ها در حال حاضر وقتی تاثیر دارند که حتما سئوی داخلی سایت شما مناسب باشد. نیاز نیست که سئوی شما 100 باشد! همین که بالای 70 باشید کافیست و برای اینکه بفهمید سئوی داخلیتان چقدر است باید نکات مهم این موارد رو یاد بگیرید.

البته با بعضی ابزار ها می شود سئوی داخلی خود را تخمین زد اما اعداد ابزار ها درست و دقیق نیستند ولی خب بسیار هم کمک کننده می توانند باشند زیرا بعضی از مشکلات را درست تشخیص می دهند و شما باید آن ها را برطرف کنید.

فقط در صفحات مرتبط لینک سازی کنید

بک-لینک مرتبط

به این مورد یک اشاره داشتیم اما برای اطمینان این موضوع را کامل تر بیان میکنم تا اشتباهی در این باره صورت نگیرد. توجه داشته باشید که حتما فقط در صفحاتی لینک بسازید که با کسب و کار شما ارتباط دارد یا لاقل بی ارتباط نباشد. برای مثال اگر کسب و کار شما راجب بازاریابی است به هیچ وجه در سایت یا انجمن های موزیک بک لینک نسازید زیرا گوگل متوجه خواهد شد که اینکار شما بوده و اصلا چه دلیلی دارد یک سایت موزیک به یک سایت بازاریابی لینک بدهد؟ شاید تنها دلیل همان خرید بک لینک باشد.

بنابرین هرچقدر هم که صفحه مورد نظر قوی بود اما اگر بی ارتباط بود نباید در آن لینک بسازید. اما خب گاهی اوقات صفحات مرتبط نیستند اما تاثیر خیلی خوب و شگفت انگیزی دارند مانند ریپورتاژ زدن در سایت های خبری! درست است که موضوع سایت شما بازاریابی است اما اگر آن را به صورت یک خبر در سایت های خبری منتشر کنید تاثیر خیلی خوبی خواهد داشت.

بک لینک هایی که کلیک بگیرند تاثیر بهتری دارند

یعنی اینکه اگر شما در مکانی لینک ثبت کردید و بازدید گرفت و بازدیدکنندگان روی انکر تکست شما کلیک بکنند تاثیر خیلی خیلی بهتری برای شما خواهند داشت که البته این زمانی ممکن است که صفحه شما بازدید داشته باشد. چونکه علت اصلی لینک دادن این است که کاربر آن لینک را هم ببیند و برایش مفید باشد و هدف از لینک سازی اصلا دقیقا همین مورد است! یعنی بالا بردن اطلاعات کاربر که ما با معرفی یک سری صفحات خاص به او پیشنهاد میدهیم که آن صفحه را هم ببینند.

البته اگر لینک های شما اصلا بازدید و کلیکی نداشته باشند باز هم تاثیر مثبت دارند و اکثر لینک های خارجی دقیقا به همین شکل هستند! یعنی کلیک خور نیستند اما خب اگر شما بتوانید با یک سری ترفند بازدید آن صفحات را به صورت واقعی افزایش دهید و کلیک های بیشتری دریافت کنید قطعا آن بک لینک ها تاثیر بهتری برای شما خواهند داشت.

70 درصد سئو دانش است و 30 درصد تجربه!

این یعنی شما به صورت رایگان میتوانید تا 70 درصد مبانی سئو یا لینک سازی را به صورت رایگان با خواندن مقالات متنوع فارسی یا انگلیسی یاد بگیرید اما خیلی از چیز ها هستند که حتما باید تجربه کنید تا یاد بگیرید و با تجربه کردن نکات جدیدی یاد خواهید گرفت. اما متاسفانه تجربه کردن یک هزینه سنگین دارد و آن هم از بین رفتن زمانتان است! برای همین بهترین راه برای خرید تجربه دیگران این است که در دوره های سئوی این افراد شرکت کنیم.

برای همین سایت ما در زمینه لینک سازی درحال ضبط یک دوره می باشد که قطعا پس از دیدن آن نکات جدیدی یاد خواهید گرفت و یادتان نرود که در سئو ممکن است فقط با رعایت یک نکته از بین صد ها نکته, سایت شما بالاتر از رقبایتان قرار گیرد که همین میتواند فروش یا بازدید شما را چند برابر کند.

درباره ی admin

من سایت های زیادی داشتم و الان هم دارم اما هیچ سایتی به اندازه نتیکو برای من لذت بخش نیست چون تمام کاربر های من کسانی هستند که دنبال بازاریابی یا کسب درآمد اینترنتی اند و این دو چیز علاقه و مهارت واقعی منه. تیم ما بسیار خوشحاله که در خدمت شما عزیزانه 💝🌹🌷

یک دیدگاه

  1. سلام وقت شما بخیر.
    rel=”nofollow” دیگه وجود نداره و به جای اون از rel=”noopener noreferrer” استفاده میشه.
    آپدیت این مقاله میتونه خیلی توی رتبه شما تاثیر بزاره 🙂
    به هر جهت، بابت زحمتی که بابت تولید این محتوا کشیدید، سپاس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *