بازاریابی شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از پایه های دیجیتال مارکتینگ و یکی از مهمترین راههای افزایش فروش به حساب میآید که با پیشرفت و توسعه گوشیهای هوشمند پا به عرصه گذاشت و دنیای تکنولوژی و ارتباطات را به کل تغییر داد.
شبکههای اجتماعی با هدف کسب و کار آنلاین به وجود آمدند ولی با استقبال بی سابقه از این شبکه ها کاربردهای دیگری نظیر ارتباط با خانواده و دوستان پیدا کرد و بعضی از شبکههای اجتماعی مختص به این کار شدند اما ماهیت اصلی خود را تغییر نداند و در کنار کار خود به هدف اصلی یعنی بازاریابی هم پرداختند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
بازاریابی شبکههای اجتماعی یکی از اصلی ترین روشهای دیجیتال مارکتینگ است که طرفداران بسیاری هم دارد و نسبت به بیشتر روش های دیگر بازاریابی از بازدهی بالاتری برخوردار است. این مدل بازاریابی به دلیل محبوبیت بالا توسط اکثر کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد ولی محبوبیت این مدل از ایمیل مارکتینگ بسیار پایین تر است و گواه این موضوع استفاده خود این شبکه از ایمیل برای اطلاع رسانی است.
البته بازاریابی شبکههای اجتماعی با توجه به ارائه خدمات به صورت رایگان و یا بسیار ارزان دارای محبوبیت بالایی است و همین استقبال استفاده از شبکه ها را برای کسب و کارها امری ضروری میکند.
البته مزایای شبکههای اجتماعی به ارائه خدمات به صورت رایگان ختم نمیشود و دارای مزایای بیشماری است که در ادامه به آنها میپردازیم.
آیا بازاریابی شبکههای اجتماعی واقعا موثر است؟
این سوال بسیاری از صاحبان کسب و کارها است که این سوال را در ذهن خود میپرسند و ترس از این دارند که وقت و هزینه خود را صرف این کار کنند و هیچ نتیجهای در بر نداشته باشد ولی در جواب این افراد باید گفت برای این که بفهمید واقعا این روش موثر است یا خیر به برندهای معروف و بزرگ نگاه کنید. مطمئنا تا الان متوجه ضروری بودن استفاده از شبکههای اجتماعی و جای خالی آن در کسب و کار خود شدهاید.
آیا باید از تمام شبکههای اجتماعی برای بازاریابی استفاده کنیم؟
این سوال زمانی رخ میدهد که شما تصمیم به استفاده از شبکههای اجتماعی گرفتهاید ولی نمیدانید که باید از کدام استفاده کنید و یا گیج شدهاید که باید از همه استفاده کنید یا نه. جواب این است که نباید از همه شبکههای اجتماعی استفاده کنید بلکه باید از محبوبترین ها استفاده کنید و تمام تمرکز خود را به این شبکهها اختصاص دهید.
مزایای استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی
همانطور که گفته شد مهمترین دلیل استفاده از شبکههای اجتماعی استقبال بیشمار کاربران از این شبکهها است اما دلایل استفاده از شبکههای اجتماعی به همین استقبال ختم نمیشود و مزایای که این شبکهها ارائه میدهند صاحبان کسب و کارها را مجبور به استفاده از این شبکههای اجتماعی میکند.
-
افزایش فروش
مهمترین هدف شما افزایش فروش است که با استفاده از بازاریابی شبکههای اجتماعی به این هدف دست پیدا میکنید.
این مطلب را حتما ببینید: افزایش فروش با 21 روش شگفت انگیز
-
افزایش ترافیک وب سایت
با استفاده از شبکههای مجازی میتوانید وب سایت خود را به معرض دید قرار بدهید و افرادی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند را به وب سایت خود بکشانید و ترافیک بیشتری را نصیب سایتت خود کنید.
این مطلب را حتما ببینید: افزایش بازدید سایت با 11 روش ساده و سریع
-
تعامل پذیری
در این فضا با کاربر به صورت مستقیم در ارتباط هستید و اگر سوالی داشته باشد میتوانید به آنها پاسخ دهید این امر باعث حس اعتماد در مشتری و افزایش رضایت مشتری میشود و در نهایت به افزایش فروش ختم میشود.
-
رایگان بودن
خدمات شبکههای اجتماعی به صورت رایگان ارائه میشود و همه میتوانند از این خدمات به صورت رایگان بیشتر بهره را ببرنند که این موضوع باعث کاهش هزینههای شما برای بازاریابی میشود.
-
مخاطبان بسیار
بیشتر افرادی که از اینترنت استفاده میکنند حداقل از یک شبکه اجتماعی استفاده میکنند و همین امر باعث میشود که شما بتوانید به یک بازار داغ برای محصولات و خدمات خود دست پیدا کنید.
فاکتور و استراتژی های مهم در بازاریابی شبکههای اجتماعی
مسلما برای موفقیت در هرکاری نیاز به استراتژیهای درست اون کار را دارید و شبکههای اجتماعی از این قاعده مستسنا نیستند و برای موفقیت در این شبکهها باید استراتژی و فاکتورهای کلیدی را بدانید که در ادامه به آنها میپردازیم.
-
استفاده از هشتگ
یکی از مهمترین ابزار شبکههای اجتماعی هشتگ ها هستند که از محبوبیت بالایی هم برخوردار هستند زمانی که شما از هشتگ ها در محتوای خود استفاده میکنید افرادی که به دنبال چیزی شبیه محتوای شما هستند پیج و محتوای شما میبینند و به سمت آن جذب میشوند و این یعنی مشتری.
اگر راجب هشتگ اطلاعی ندارید این مطلب را بخوانید: هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟
-
استفاده از ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی
این ابزار زمانی به درد میخورند که شما به هر علت زمان مدیریت شبکههای خود را ندارید به کمک شما میآیند و میتوانید با آنها پیج های خود را مدیریت کنید. این ابزارها امکانات بسیار جامع و کاملی را به شما میدهند که به وسیله آنها مدیریت پیج شما بسیار آسان میشود.
-
در نظر گرفتن انواع محتواها
هر شبکهی اجتماعی به نحوی خاص کار میکند و باید محتوا مدل خاص خودش را آن منتشر کرد مثلا در اینستاگرام مهمترین ملاک عکس و تصویر است و در توییتر محتوای متنی اگر در هرکدام خلاف این عمل شود مطمئنا نتیجه حاصل نخواهد شد.
-
تعیین مشتری هدف
شما باید قبل از انتشار محتوا مشتری که قرار است محتوای شما را بازدید کند تعیین کنید و محتوا را برای افرادی که در زمینه شما کار میکنند یا علاقه به کار شما دارند بفرستید تا بیشترین بازدهی را بگیرید.
این مطلب را حتما بخوانید: افزایش مشتری با 4 تکنیک ساده
-
زمان انتشار محتوا
زمانی که قرار است محتوا منتشر شود و به دید عموم برسد نیز بسیار مهم است اگر این محتوا در زمانی باشد که هیچ کاربری یا غالب کاربران به شبکههای اجتماعی مراجعه نمیکنند مطمئنا هیچ بازدهی نخواهد داشت.
-
دنبال کردن پیج رقیبان
اینکه شما پیج رقیبهای خود را دنبال کنید یکی از کارهایی است که میتواند به شما کمک کند تا نقاط قوت رقیبتان را بفهمید و از آن استفاده کنید و همین طور از نقاط ضعف رقیب خود بر علیهش استفاده کنید و به همین شکل تقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و روی آنها کار کنید.
-
آنالیز محتوای خود
شما با دیدن مقدار بازدهی محتوای خود میتوانید نتیجه حاصل کنید که چقدر این محتوا تاثیر گذار بوده و در صورت داشتن ضعف این نقاط را برطرف کنید تا در دفعات بعد بازدهی بیشتری حاصل شما شود.
قانونهای بازاریابی شبکههای اجتماعی
در استفاده از شبکههای اجتماعی قوانینی وجود دارد که اگر به درستی رعایت شود باعث موفقیت کسب و کار شما میشود و عدم توجه به این قوانین نتیجه عکس را حاصل خواهد شد پس باید به این قوانین احترام گذاشت و برای موفقیت به آنها توجه داشت.
-
صبوری
یکی از عوامل مهم در شکست کسب و کارها در مدل بازاریابی شبکههای اجتماعی و مدل های دیگر مانند بازاریابی ویروسی نداشتن صبر است. صاحبان کسب و کارها فکر میکنند در کمترین زمان و به محض استفاده از این شبکهها باید به موفقیت برسند ولی توجه ندارند که کلید موفقیت در این شبکه ها شناخته شدن است و این عامل فقط با صبر بدست میآید. زمانی به موفقیت میرسید که با صبر و تلاش به سمت هدف خود پیش بروید.
-
کیفیت
همیشه داشتن کیفیت از کمیت برای خریداران مهمتر بوده است و مسلما هیچکس به دنبال صرف هزینه برای یک محصول بی کیفیت نیست درست است که همه به دنبال ارزان ترین میگردند.
-
تمرکز کردن
یکی از قوانین بسیار مهم در بازاریابی شبکههای اجتماعی تمرکز کردن برروی هدف و استراتژی که برای رسیدن به هدف استفاده میشود است. درحالی که خیلی افراد بعد از نرسیدن به هدف بعد از مدتی به سرعت و بدون فکر کردن استراتژی و یا هدف خود را به کلی تغییر میدهند و هیچ تمرکزی به کار خودد ندارند اینگونه رفتار کردن جز شکست هیچ نتیجهی دیگری را حاصل نمیشود.
-
اشتراک گذاری
یکی از مهمترین قانونها در شبکههای اجتماعی محتوای قابل اشتراک است. اگر قرار است مخاطب برای شما مخاطبان جدید جذب کند باید محتوای شما را قابل اشتراک گذاری بداند و محتوای شما زمانی از نظر مخاطبان قابل اشتراک گذاری است که ارزش داشته باشد و مفید و مختصر باشد و در عین حال تمام تمرکز آن محتوا برروی هدف اصلی متمرکز شده باشد.
-
تعامل با دیگران
اگر میخواهید سریع تر به موفقیت برسید بهتر است با دیگر صاحبان کسب و کار همکاری کنید البته نه افرادی که هم زمینه شما کار میکنند. باید افرادی را انتخاب کنید که طرفداران بیشتری دارند و با یکدیگر به تعامل بپردازید و محصولات یکدیگر در پیچ همدیگر تبلیغ کنید.
-
دسترسی
بعد از انتشار محتوای خود غیرفعال نشوید و آماده پاسخ به سوالات دیگران باشید یک قانون مهم در هر کسب و کاری پاسخ به مشتری است این کار مشتریان را راضی میکند و آنها را مجاب به خرید میکند.
برترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی
مسئله مهم این است در کدام شبکه اجتماعی بازاریابی کنیم؟ این بحث یکمی طولانی است و به زودی به صورت کامل در همین مطلب راجب آن حرف خواهیم زد اما به صورت خلاصه بخواهم بگم در حال حاضر بهترین شبکه برای ایرانیان اینستاگرام می باشد که بدون هیچ هزینه ای و فقط با تولید محتوا میتوانید به صورت رایگان مخاطب جذب کنید. البته شبکه های مجازی دیگری مانند تلگرام یا حتی توییتر نیز می توانند مناسب باشند و این بستگی به کسب و کار خودتان دارد.
پیشنهاد میکنیم حتما روی دکمه بالا کلیک کنید و نکات مهم بازاریابی را به صورت رایگان یاد بگیرید