" /> بازاریابی ویروسی چیست؟ (16 نکته مهم) 👾 | Viral Marketing
خانه / مقالات ✍️ / آموزش بازاریابی و مبانی آن / بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یعنی چه و چطور از این نوع بازاریابی استفاده کنیم؟ چطوری با بازاریابی ویروسی کسب و کار خودمون رو توسعه بدیم! در این مقاله قصد داریم با این موضوعات مهم آشنا شویم.

بازاریابی ویروسی

بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) یکی از فاکتور‌های مهم افزایش فروش است. برای بازاریابی دیجیتال تکنیک و سیاست‌های بسیاری ابداع و در معرض استفاده عموم قرار گرفته است که یکی از مهم‌ترین این تکنیک‌ها بازاریابی ویروسی نام دارد.

بازاریابی ویروسی همان‌طور که از نامش پیداست مانند ویروس عمل ‌می‌کند و خود را تکثیر و منتشر می‌کند.

برای روشن سازی بیشتر به شیوه کار ویروس سرماخوردگی دقت کنید. این ویروس به این شیوه عمل می‌کند که از بدن بیمار به عنوان میزبان استفاده کرده و خود را تکثیر می‌کند و در فرصتی مناسب خود را به بدن هدف بعدی منتقل می‌کند.

در بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ (Viral Marketing) نیز به همین شیوه عمل می‌شود به همین علت اسم این مدل بازاریابی به بازاریابی ویروسی معروف است.

اهمیت بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی مدلی از بازاریابی دیجیتال است که در آن برای تبلیغ و معرفی محصول از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برای این مدل از شیوه دهان به دهان استفاده می‌شود و برند شما توسط مشتریانش به بقیه شناسانده می‌شوند.

این نوع بازاریابی از آن رو رواج یافته و به امر ضروری تبدیل شده است که در این روش شما نیاز به صرفه هزینه ندارید و فقط باید به تکنیک ‌های درست و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا باشید. به‌علاوه این مدل بازاریابی برای کسب و کار‌های کوچک دارای اهمیت بسیار است نسبت به دیگر کسب و کار‌ها زیرا این کسب و کار‌ها توانایی هزینه بسیار کردن را ندارند و این مدل کسب و کار عملا نیاز به هزینه ندارد و یا اگر داشته باشد نزدیک به صفر است.

نقش شما در بازاریابی

یکی از نگرش‌های مهم در بازاریابی ویروسی  تبدیل حالت (بازاریاب – مصرف کننده) به حالت (مصرف کننده – مصرف کننده) است.

به این مثال توجه کنید. حتما تا الان پیش آمده که یکی از آشنایان شما درباره مدل گوشی‌های موجود در بازار از شما سوال کند. شما در جواب به او چه می‌گوئید!! مسلما برند گوشی‌ که از آن استفاده می‌کنید را به او پیشنهاد می‌دهید و از مزایای آن می‌گوئید و اگر درباره‌ی گوشی از برند دیگری سوال کند شما شروع به گفتن ایرادات این برند در هرزمینه‌ای می‌کنید  و حتی ممکن بر سر این موضوع بحث کنید ولی چرا؟ آیا از این برند برای تبلیغ کردن پول می‌گیرید؟

پاسخ خیر است شما فقط به صورت ناخودآگاه به تبلیغ این برند می‌پردازید زیرا محتوایی که ساخته است شما را راضی نگه داشته است این یک مدل بازاریابی ویروسی است که فرد به طور ناخودآگاه بی آن که بداند دارد برای یک برند خاص تبلیغ می‌کند آن را انجام می‌دهد مسلما به گستردگی بازاریابی ویروسی و به کارگیری سیاست‌های درست در آن پی بردید حالا با خودتان فکر کنید در روز برای چند برند در حال بازاریابی هستید بی آن که از این‌ برند‌ها پولی دریافت کنید.

پس الان می‌توان حدس زد که گستردگی بازاریابی ویروسی در چه مقیاسی در حال اجراست و از چه اهمیتی برخوردار است.

محتوا در وایرال مارکتینگ

محتوا مهم‌ترین فاکتور در بازاریابی ویروسی است. یک محتوا باید دارای ویژگی‌ها و فاکتور‌هایی باشد که کاربران را مجاب به انتشار و اشتراک گذاری محتوا در بین کاربران دیگر کند.

بازاریابی ویروسی

نوع محتوا در مدل بازاریابی ویروسی مهم نیست و می‌تواند از هرنوع باشد. فقط ارزشی که محتوا به کاربر منتقل می‌کند و سبب می‌شود که کاربر آن را به اشتراک بگذارد مهم است.

مدل‌های بازاریابی ویروسی

  • ویروس ناخوشایند
  • ویروس مارپیچ
  • ویروس ارزشی
  • ویروس حیاتی
  • ویروس حیله‌ای

1. ویروس ناخوشایند

یکی از مدل‌های بازاریابی ویروسی است که به علت سیاست‌های اشتباه شرکت به وجود می‌آید و به جای معتبر سازی برند سبب تخریب این برند می‌شود.

شیوه کارکرد این روش این است که مثلا شما بعد از استفاده از یک محصول از یک برند خاص و ناراضی بودن از آن به افرادی که قصد خرید این محصول را دارند هشدار می‌دهید و به اگر بتوانید مانع خرید آن‌ها می‌شوید و برند دیگری را برای خرید کردن معرفی می‌کنید این امر به‌علاوه این که برند مورد نظر را تخریب می‌کند سبب رشد برند‌های دیگر می‌شود.

2. ویروس مارپیچ

این روش بیان‌گر آن است که شما به دوستان یا آشنایان خود محصولات و خدماتی که از آن‌ها استفاده کردید و راضی بودید را معرفی می‌کنید و از او می‌خواهید حتما از آن استفاده کنند.

البته این امر در خرید محصولات ضروری کاربرد ندارد.

به این مثال دقت کنید. مثلا شما از خدمات یک رستوران استفاده کرده‌اید و راضی بوده‌اید، از دوستان خود می‌خواهید برای یکبار هم که شده از این رستوان و خدماتش استفاده کنند و اگر این افراد از خدمات این رستوران راضی باشند، جذب آن می‌شوند و در غیر این‌صورت این امر وارون خواهد بود این حالت را، حالت مارپیچ می‌گویند.

3. ویروس ارزشی

در این مدل برخلاف روش مارپیچ، شما زمانی که مطمئنید کیفیت یک محصول مطلوب است و همه از آن راضی‌اند، دست به معرفی محصول به دیگران می‌زنید و بازخورد آن حتما مثبت خواهد بود البته استثنا هم وجود دارد.

4. ویروس حیاتی

این روش زمانی کاربرد دارد که شما محصول خاصی را به افرادی که به آن محصول نیاز دارند معرفی می‌کنید.

5. ویروس حیله‌ای

این روش تنها روشی‌ است که شما برای آن پول دریافت می‌کنید.

در این روش شما افراد را ترغیب به استفاده از محصول خاصی می‌کنید و از راضی بودن خود سخن می‌گوئید زمانی که کاربر شما از این محصول استفاده کند صاحب محصول مقداری از سود این محصول را به شما می‌دهد و هر چقدر تعداد افرادی که ترغیب می‌کنید بیشتر باشد پول بیشتری بدست می‌آورید.

موانع بازاریابی ویروسی

اشتراک گذاری

مسلما این مدل بازاریابی موانع و مشکلاتی دارد که اگر برای آن ها برنامه‌ریزی نشود سبب نابودی تدریجی یا یکباره برند شما می‌شود پس باید برای حل این معضل‌ها برنامه‌‌ای داشته باشید که این معضل‌ها را از هر لحاظ مانند بعد مقیاسی، بعد زمانی و عدم کنترل روانی بتواند کنترل کند.

1. رشد بی‌رویه

مسلما هدف از این بازاریابی رشد و معروف شدن برند شماست، اما این رشد تا کجا باید ادامه یابد!! آیا باید آنقدر رشد کرد که نتوان آن را کنترل کرد و کنترل امور از دست شما خارج شود و سبب زوال و نابودی برند شما شود.

دقت کنید رقبا منتظر اندک فرصتی هستند تا شما را به زمین بزنند و از روی جسد شما بالا بروند.

این رقبا، برند و ظرفیت رشد برند شما‌ را می‌سنجند و وقتی نقطه ضعف را پیدا کنند از آن سئو استفاده می‌کنند و زمانی که دیگر شما نتوانستید نیاز‌ها را پاسخ دهید جای شما را خواهند گرفت.

شما باید میزان رشد خود را پیش‌بینی و برای کنترل آن برنامه‌ریزی کنید.

2. تغییر نام و نشان‌ تجاری شرکت

یکی از معایب این روش تغییر اشتباه و برداشت غلط از نام برند شما و تغییر آن در ذهن‌ کاربران می‌شود، اما چگونه؟ از آن جایی که بازاریابی ویروسی به روش دهان به دهان انتقال می‌یابد ممکن است فرد انتقال دهنده به اشتباه نام و کار شرکت شما را انتقال دهد و سبب شود که مردم از برند شما سوء برداشت کنند پس باید در معتبر سازی برند خود فعال باشید.

3. نداشتن سنجش و اندازه‌گیری درست

این امر زمانی اتفاق می‎‌افتد که شما راه‌های ارتباطی و تقاضا‌هایی که کاربران دارند را سنجش نکنید یا اشتباه سنجش کنید این سبب می‌شود کنترل کار از دست شما خارج شود و باعث نابودی کسب و کار شما شود.

برنامه‌های غلبه بر مشکلات این نوع بازاریابی

در بالا به مشکلات بازاریابی ویروسی اشاره کردیم، حال باید به برنامه‌هایی برای حل این مشکلات بپردازیم.

توجه داشته باشید قبل از هر کاری که مشکلات آن را پیش‌بینی کنید و برای حل آن دست به کار شوید. در بالا به صورت جزئی به این برنامه‌ها اشاره شده است.

1. نام و نشان تجاری معتبر

ایجاد نام و نشان تجاری معتبر یکی از ضامن‌های از کنترل خارج نشدن کسب و کار شماست.

شرکتی مثل نایک را در نظر بگیرید هر وقت اسم این شرکت به زبان بیاید مردم به یاد کفش می‌افتند.

2. محدود سازی

ویروسی که قرار انتقال یابد باید کنترل شده و تا حد ممکن محدود باشد تا از کنترل خارج نشود و رشد بی حد و مرز را سبب نشود.

3. گسترش و هدف‌گذاری

ویروسی که قرار است استفاده کنید درست است باید محدود شود ولی باید توانایی پیشرفت و گسترش را داشته باشد تا درصورت نیاز بتوان از آن در مقیاس‌های بزرگتر استفاده کرد.

تکنیک‌های بازاریابی ویروسی

مسلما برای سریع‌تر شناخته شدن و تکثیر بیشتر ویروس شما در بین عموم به فاکتور‌هایی نیاز دارید که این امر را برای شما ساده و قابل انجام کند. به چند مورد از این فاکتور‌ها اشاره می‌کنیم.

1. دسترسی به مقالات

اجازه استفاده از مقالات خود را برای عموم قرار دهید. استفاده از مقالات شما در این وبسایت، وبلاگ، ارائه‌های عملی و غیره باعث شناخته شدن برند شما در بین عموم می‌شود.

2. تبلیغات در کتاب‌های الکترونیکی

به دیگران اجازه بدهید از کتاب‌های الکترونیکی شما در سایت‌ها و مجلات الکتروینکی خود به صورت رایگان استفاده کنند، این امر سبب می‌شود کاربران این سایت‌ها با شما آشنا شوند.

3. دسترسی به نرم‌افزار‌های شما

تعدادی از نرم‌افزار‌های خود را به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دهید تا با استفاده و اشتراک گذاری آن شما را معروف کند.

4. ارائه سرویس‌های رایگان

به کاربران خود سرویس‌های مانند سرویس وبلاگ دهی، پلتفرم های ارسال ایمیل و شبکه‌های اجتماعی را به صورت رایگان ارائه دهید تا شناخته شوید.

5. تبادل لینک

از این روش می‌توان در شبکه‌های اجتماعی، پیام رسان‌ها، وبسایت و غیره استفاده کرد بدین صورت که در عوض قرار دادن لینک سایت دیگران در سایت خود از آن ها می‌خواهید همین کار را برای شما انجام دهنند.

درباره ی علیرضا جلیلوند

چند سالی می‌شه که به نویسندگی مشغولم, با اینکه حوزه هایی که می‌نوشتم مربوط به موفقیت و کسب و کار نبود اما همیشه بخاطر علاقه ای که به این موضوع داشتم راجبش مقاله می‌خوندم تا اینکه تصمیم گرفتم با سایت نتیکو همکاری کنم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *