" /> بازاریابی شبکه ای چیست؟ 【7 راز نگفته شده راجب آن】 | نتیکو
خانه / مقالات ✍️ / آموزش بازاریابی و مبانی آن / بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای چیست؟

⚠️ هشدار: تا این مقاله را نخوانده اید به هیچ وجه دنبال بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) نروید و ما در این مقاله همه نکات را راجب آن گفته ایم.

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی یکی از مهم ترین فاکتورها برای کسب و کارها است و هدف اصلی آن جذب مشتری و ساخت بازار هدف است تا به وسیله این دو ابزار به هدف نهایی خود یعنی افزایش فروش برسد. روش های برای بازاریابی وجود دارد که یکی از آن ها بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ نام دارد. البته از این مدل بازاریابی به اسم بازاریابی چند سطحی یا Multi-level marketing هم شناخته می شود.

این مطلب را هم نیز ببینید : افزایش مشتری با 4 تکنیک ساده

بازاریابی شبکه ای

ساز و کار بازاریابی شبکه ای به این شکل است که یک شرکت محصولات خود را بدون واسطه به مشتری ارائه می دهد و مشتری از آن استفاده می کند ولی کار به همین جا ختم نمی شود بلکه یک هدف مهم تر در این مدل بازاریابی وجود دارد و آن هم جذب زیرمجموعه است.

در بازاریابی شبکه ای به این صورت عمل میشود افرادی که شرکت محصولات خود را بدون واسطه به آن ها ارائه داده میشوند زیر مجموعه سطح اول و از این افراد می خواهند در قبال دریافت مبلغی از سود از فروش محصولات زیر مجموعه جذب کنند و هر چه تعداد این زیرمجموعه ها بیشتر شود درصد بالاتر می رود به همین دلیل است که به بازاریابی شبکه ای، بازاریابی چند سطحی هم می گویند.

شیوه های فروش در بازاریابی شبکه ای

  1. درآمد در ازای زیرمجموعه
  2. درآمد در ازای فروش مستقیم به افراد دیگر

در این دو مدل شما باید به عنوان بازاریاب عمل کنید و سعی کنید محصولات شرکت را به زیرمجموعه های خود یا افراد دیگر بفروشید شما در ازای فروش هر تعداد محصول از سود پول اون محصول بهرمند میشوید.

تفاوت بازاریابی شبکه ای و بازاریابی هرمی

یکی از مشکلات چند سال اخیر که قطعا خیلی از شما اسم آن را شنیده اید و حتی ممکن با آن سر و کار داشته اید بازاریابی هرمی است که به نام گلدکوئست هم بسیار معروف بود.

ساز و کار این شبکه به این صورت بود که افراد زیرمجموعه باید مقدار زیادی پول به این سازمان ها می دادند تا وارد این مجموعه شوند و نمی توانستند پول خود را پس بگیرند تا زمانی که زیرمجموعه جذب کنند به این افراد قول پول و ماشین در کمترین زمان داده میشد و همین امر باعث گول خوردن افراد میشد و نه تنها پولی بدست نمی آوردند بلکه کل پول خود را هم از دست می دادند.

ساز و کار در بازاریابی شبکه ای بسیار شبیه مدل هرمی و شباهت و هدف هایی یکسانی دارند ولی این دو چندین تفاوت بنیادی دارند که آن ها را از هم متمایز می کند.

شباهت های بازاریابی شبکه‌ی ای و مدل هرمی

همان طور گفت مدل کار این دو مدل بسیار شبیه به هم هست و هدف یکسانی دارند با توضیح شباهت ها و تفاوت های این دو مدل نحوه کارکرد آن را روشن می کنیم.

  1. افزایش تعداد بازاریاب های شرکت
  2. افزایش احتمال فروش بیشتر محصولات شرکت
  3. افزایش قطعی رسیدن به سود

مشتری اصلی بازاریابی شبکه ای و مدل هرمی

فکر می کنید مشتریان اصلی بازاریابی شبکه ای و مدل هرمی چه کسانی هستند. افرادی که بازاریاب به دنبال فروختن محصولات به آن ها هستند؟ خیر مشتریان اصلی بازاریابی شبکه ای و مدل هرمی خود بازاریاب هایی هستند که جذب این شبکه ها می شوند ولی چگونه؟

بازاریاب هایی که جذب این شبکه می شوند همانطور که گفته شد پول بسیار زیادی را به این شبکه ها می آوردند تا محصولات این شبکه را خریداری کنند و با سود بیشتری که خود شرکت معلوم می کند بفروشند ولی اغلب این اجناس آشغال هستند و در دست بازاریاب می مانند و به اصطلاح مشتری اول و آخر این محصولات خود بازاریاب ها هستند و شرکت هیچ مسئولیت در قبال این بازاریاب ها ندارد.

البته دقت کنید بازاریابی شبکه ای و مدل هرمی در اصل هیچ تفاوتی با هم ندارند و دقیقا یکی هستند فقط اسم آن تغییر کرده است و تفاوت هایی کوچکی در آن ها ایجاد شده است ولی اصل هدف آن رساندن سود بسیار زیاد به شرکت و نرسیدن تقریبا هیچ سودی به بازاریاب بیچاره است.

معایب بازاریابی شبکه ای و مدل هرمی

بازاریابی

با توجه به معایبی که در ادامه توضیح خواهیم داد به شما توصیه جدی می کنیم به هیچ عنوان به سمت بازاریابی شبکه ای نروید و اگر در جایی اسم این مدل را شنیدید به سرعت محل را ترک کنید.

  1. رقیب تراشی

یکی از معایب مهم بازاریابی شبکه‌ای رقیب تراشی است همان طور که گفتیم شما در این خدمات بازاریابی دو هدف دارید و آن ها هم جذب زیرمجموعه و فروش محصولات است ولی زمانی که شما زیرمجموعه جذب کنید، این زیرمجموعه ها نیز همان محصولات شما را میفروشند و شما با دست خود برای خود رقیب می‌تراشید. در این مدل شما فقط می‌توانید به یک هدف فکر کنید.

  1. افسردگی در کار

در مدل بازاریابی شبکه شما با وعده هایی مثل داشتن خانه و ماشین جذب شده اید و قرار است همه‌ی این موارد را در کوتاه مدت بدست بیارید ولی بعد از مدت بسیاری تلاش می‌فهمید تمام این وعده‌ها الکی بوده و شما نه تنها به هیچکدام نخواهید رسید بلکه پول خود را هم از دست می دهید همین عامل باعث افسردگی شما خواهد شد.

  1. بازاریابی شبکه‌ای در حقیقت بازاریابی نیست

مدل های بازایابی بسیار زیاد هستند مانند بازاریابی ویروسی و مدل های مختلف دیجیتال مارکتینگ ولی این مدل فقط اسم بازاریابی را یدک می‌کشد ولی هدف آن کلاه‌برداری و برداشتن پول از جیب بازاریابان خود و مردم است در حالی که بازاریابی یعنی کارهایی که با یک استراتژی قوی و علم قبل از عرضه و فروش یک محصول کاربردی و مفید ارائه می‌شود و هدف آن جذب مشتری رضایت مشتری است نه دزدی.

  1. از نظر شرعی حرام است

شاید اهمیت این مسئله برای شما کم باشد ولی باید بدانید تمام مراجع تقلید این مدل را حرام اعلام کرده اند و علت آن را کلاه‌برداری از مردم و شغل کاذب بودن آن دانسته اند.

  1. بازاریابی شبکه ای کار غیرمولد و کاذب

کار مولد یعنی کاری که هدف آن تولید محصول و ساخت شغل است تا نیازهای جامعه را برطرف کند و به علاوه افراد جویای کار را به سرکار ببرد تا این افراد بتوانند به نیازهای روزمره خود پاسخ دهند ولی در بازاریابی شبکه ای همچین هدفی وجود ندارد و به علاوه کالای ارزشمندی تولید نمی‌شود بلکه یک محصول کم ارزش و حتی بی ارزش دست به دست می‌شود و نقش بازاریاب دلال بودن است و همان طور که می‌دانید دلالی یک شغل کاذب است.

  1. رواج اسراف و مصرف‌گرایی

همان‌طور که گفته شد کالاهایی که در این مدل عرضه می‌شود بی ارزش هستند و فقط قیمت بالایی دارند و این مدل با ترویج مردم برای خریدن آنها را عادت به پول خرج کردن برای محصولات اشغال و بی ارزش می‌کنید این کار باعث اسراف و تغییر کالاهای ضروری سبد خرید مردم می‌شوید.

  1. فلج کردن اقتصاد کشور

اکثر این محصولات وارداتی هستند و رقیب محصولات ایرانی هستند این مدل با ترویج این محصولات باعث ضرر اقتصادی و از آن مهم‌تر تعطیلی کارها می‌شود و باعث افزایش بیکاری.

این موارد تعداد کمی از معایب بازاریابی شبکه ای است که باعث می‌شود شما از این روش دوری کنید البته در این این مدل سعی می‌شود دروغ‌هایی به خورد مردم داده شود تا آنها به سمت این مدل جذب شوند که به آنها می‌پردازیم.

دروغ‌های بزرگ بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

برای جذب افراد به این مدل کاذب دروغ هایی سرهم شده است که به این دروغ ها و حقیقت آن ها اشاره می‌کنیم توجه کنید این دروغ‌ها انقدر تمیز و وسوسه انگیز هستند که ممکن حتی باهوش ترین افراد را هم گول بزند پس باید بسیار دقت داشته باشید تا گول نخورید و در دام این افراد نیافتید.

  1. بازاریابی شبکه ای شغلی است که در آن به هرچه که بخواهید در کمترین مدت خواهید رسید.

حقیقت این است که افرادی که وارد این مدل می‌شوند فقط بازندگانی هستند که مال و عمر خود را برای هیچ و پوچ حرام می‌کنند و فقط سرمجموعه ها به سود می‌رسند.

  1. بازاریابی شبکه ای محبوب‌ترین مدل بازاریابی موجود است

ولی حقیقت این است که این مدل بسیار قدیمی است زیرا بازاریابی فیزیکی و چهره به چهره جزء اولین مدل های بازاریابی است البته دقت کنید این مدل جزء مدل‌های بازاریابی نیست.

  1. تمام محصولات شما با این مدل مدرن به سرعت فروخته خواهد شد.

این در حالی است که صاحب اول و آخر این محصولات بی کیفیت خود بازاریاب است.

  1. بازاریابی شبکه‌ای فقط به معنویات اهمیت میده نه مادیات

این دروغ یکی از دروغ های شیرینی است که افراد به سمت خود جذب می‌کند این در حالی است که تنها هدف این شبکه های گسترده کسب سود بیشتر و بدبخت کردن مردم است.

  1. کسب موفقیت و سود در بازاریابی شبکه ای بسیار آسان و در کوتاه مدت قابل دستیابی است.

ولی حقیقت موضوع دقیقا برعکس این است و شما نه تنها در طولانی مدت به موفقیت نخواهید رسید بلکه اموال خود را هم از دست می‌دهید

  1. نیاز به زمان زیادی برای این مدل نیاز ندارید و می‌توانید آن را در اوقات فراغت خود انجام دهید.

این در حالی است که شما بعد از مدتی خواهید دریافت که نه تنها باید کل وقت خود را برای این کار بزارید بلکه هیچ موفقیتی هم نخواهید داشت.

  1. بازاریابی شبکه ای یک کسب و کار مولد و کارآفرین است.

این درحالی است که این کار نتها مولد و کارآفرین نیست بلکه دقیقا برعکس این موضوع است زیرا در کار مولد هدف برطرف کردن نیاز مردم است و افزایش شغل ولی در بازاریابی شبکه‌ای کالایی تولید نمی‌شود و افراد فقط به شکل دلال در می‌آیند و دلالی یک کار کاذب است.

  1. بازاریابی شبکه ای با مدل هرمی بسیار تفاوت دارد.

بازاریابی شبکه‌ ای دقیقا همان مدل هرمی است که فقط اسم آن تغییر یافته است ولی هدف هردو کلاه برداری است و برای خالی کردن جیب مردم برنامه ریزی شده است.

درباره ی علیرضا جلیلوند

چند سالی می‌شه که به نویسندگی مشغولم, با اینکه حوزه هایی که می‌نوشتم مربوط به موفقیت و کسب و کار نبود اما همیشه بخاطر علاقه ای که به این موضوع داشتم راجبش مقاله می‌خوندم تا اینکه تصمیم گرفتم با سایت نتیکو همکاری کنم.

3 دیدگاه

  1. مطلب مفیدی بود.ممنون

  2. سلام،

    با مطالبی که گفته شد، تا حدودی موافقم. من خودم مدتی به عنوان بازاریاب شبکه ای شرکت مروارید پنبه ریز، کار می کردم. معایب این کار، خیلی بیشتر از منافعشه. بدون اینکه بهم توضیح خاصی در مورد کار بدن، منو وارد کار کردن و مجبورم کردن به عضوگیری و خرید ۲ میلیونی. برای اینکه ترغیب مون کنن به موندن و عضوگیری، سخنرانی می کردن، شعار می دادن و غیره. اما همون افراد خودشون به دلایلی، ممکن بود از این کار بزنن بیرون، پس تمام وعده هاشون پوچ بود و خودشون هم بهشون باور نداشتن.
    وارد شدن به این کار رو به هیچ کس توصیه نمی کنم. با وعده ی موفقیت مالی، مردم رو فریب می دن. این کار نیاز به وقت گذاشتن داره و اصلا این طور نیست که بشه پاره وقت انجامش داد. وقت خیلی خیلی خیلی زیادی می گیره. اون بازاریاب، خودش تنها مشتری شرکته. هر ماه باید خرید بزنه، وگرنه حذف می شه. حالا خرید زده، باید سعی کنه که محصولات رو بفروشه. مرتب باید به جاهای مختلف بره و تبلیغ محصول انجام بده. خودش خریدار محصولات شرکته، کار ویزیتور و پستچی رو هم خودش انجام می ده! نمی تونید تصور کنید چقدر وقت گیر و هزینه بره. بدتر اینکه توی تیم ها بیشتر از اون که فروش رو به اعضا یاد بدن، روی عضوگیری مانور می دن.
    توی این کار، فقط سران هستن که پول زیادی درمی آرن؛ اون هم به خاطر خریدهای ماهانه ی اون همه زیرمجموعه ست.
    ولی با این قضیه که محصولات، کیفیت ندارن، موافق نیستم. حداقل در مورد شرکت پنبه ریز، این صدق نمی کنه. از طرفی هم به گردش مالی کشور کمک می کنه – شما فقط اون همه اعضا رو در نظر بگیر که هر ماه مجبورن خرید انجام بدن!
    اما در این کار، هیچ نوع ارزش آفرینی ای شکل نمی گیره. این افراد فقط یک سری واسطه هستن که دارن جنس یه شرکتی رو می فروشن. اون ها فقط فروشنده هستن، پس اینکه این کار، یه نوع کسب و کار مستقله، درست نیست.
    اگه بخوام در مورد تمام معایبش بگم، خودش می شه یه کتاب و توی این کامنت نمی گنجه. اما به همه تون توصیه می کنم که وارد این کار نشید. خصوصا بازاریابی شبکه ای به صورت مستقیم، نه تنها ضررش بیشتر از سودشه، بلکه من فکر نمی کنم تا چند وقت دیگه دوومی داشته باشه – توی دنیایی زندگی می کنیم که همه چیز داره آنلاین و غیرمستقیم می شه. پس اینکه من راه بیفتم برم این ور و اون ور و از جیب خودم هزینه ی حمل و نقل کالا رو بدم، واقعا دور از روش زندگی امروزه.

    • سلام کاربر گرامی. از شما سپاسگذاریم که وقت ارزشمند خود را صرف نوشتن این کامنت کردید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *