گوگل وبمستر تولز یکی از ابزارهای مفید گوگل است که به صاحبان سایت ها کمک می کند بررسی کلی از وضعیت سایت شان داشته باشند. در این مطلب کسنول جست و جوی گوگل را بررسی و امکانات آن را توضیح داده ایم.
مقدمه مطلب گوگل وبمستر تولز
موتورهای جست و جو، منابعی هستند که بیشترین تعداد کاربران را به سایت شما روانه می کنند و به همین علت کسانی که دارای وبسایت های اینترنتی هستند، همیشه به دنبال این هستند بتوانند در موتورهای جست و جو به خصوص گوگل رتبه خوبی کسب کرده تا حداکثر کاربران را جذب خود نمایند. این افراد برای ارتقای رتبه سایت شان در موتور جست و جوی گوگل، راهکارهای مختلفی را امتحان کرده و در نهایت با متخصصین سئو ارتباط برقرار می کنند تا با کمک و راهنمایی آن ها بتوانند سایت شان را در موتورهای جست و جو به بهترین شکل ممکن ساماندهی کنند.
برخی از صاحبان سایت ها، هزینه های میلیونی برای سایت خود خرج می کنند تا بتوانند رتبه بهتری در موتور جست و جوی گوگل بدست آورند. این افراد که اغلب اطلاعات تخصصی راجع به مباحث سئو ندارند، انواع و اقسام روش های سئو را امتحان کرده تا بتوانند به نتیجه دلخواهشان برسند غافل از اینکه بهترین ابزار سئو برای وبسایت شما، به طور رایگان در اختیارتان است. این ابزار گوگل وبمستر تولز – Google webmaster tools نام دارد و ما در این مقاله از وبسایت نتیکو قصد داریم این ابزار را به طور کامل معرفی و کار با آن را آموزش دهیم.
به همین دلیل اگر شما هم جزو کسانی هستید که وبسایت داشته و خودتان قصد دارید وبسایت تان را در گوگل ارتقا دهید تا پایان این مطلب همراه نتیکو بمانید. همچنین اگر سوالی راجع به این مطلب داشتید، از طریق فرم نظرات به اطلاع ما برسانید.
گوگل وبمستر تولز چیست؟
گوگل، شرکتی است که در بسیاری از زمینه ها فعالیت های گسترده ای انجام می دهد. یکی از زمینه هایی که گوگل در آن خدمات زیادی به بشر ارائه داده است، تکنولوژی است. این شرکت در بسیاری از امکاناتی که امروزه ما از آن ها استفاده می کنیم پیش قدم بوده و کمک های زیادی به زندگی راحت تر افراد کرده است. بیشترین افرادی که اسم گوگل به گوششان خورده یا با آن کار کرده اند، به واسطه موتور جست و جوی آن با این شرکت آشنا شده اند. موتور جست و جوی گوگل معروف ترین، پرامکانات ترین، هوشمندترین و دقیق ترین سایتی است که به کمک آن می توانید تمام نیازهایتان را از طریق جست و جو در آن پیدا کنید.
موتور جست و جوی گوگل بی دلیل به این محبوبیت دست پیدا نکرده است و امکانات فوق العاده آن به کاربران اجازه می دهد دقیق ترین و نزدیک ترین نتایج را به جست و جویشان پیدا کنند. در همین راستا، مدیران سایت ها با افزایش کیفیت محتوای سایت شان در مسیر جذب حداکثر کاربران از گوگل اقدام کرده و با کمک متخصصین سئو و بهینه سازی وب، بهترین حالت سایت را برای کاربران و موتور جست و جو ایجاد می کنند. یکی از امکاناتی که گوگل برای صاحبان وبسایت ها در نظر گرفته تا آن ها بتوانند از کیفیت محتوا، وضعیت وب سایت و نوع کاربرانشان مطلع شوند، گوگل وبمستر تولز است.
گوگل وبمستر تولز یا همان کنسول جستجوی گوگل ابزاری است که به مدیران سایت ها کمک می کند از وضعیت کلی وب سایت شان در گوگل مطلع شده و خطاهای احتمالی را رفع کنند.
چرا از گوگل وبمستر تولز استفاده کنیم؟
سوالی که برای بسیاری از کاربران عزیز پیش می آید این است: گوگل وبمستر تولز چه قابلیت هایی دارد که ما را مجاب کند از این سرویس استفاده کنیم؟ در جواب باید بدانید این سرویس دارای قابلیت های زیادی است که به شما امکان می دهد:
- از نمایش وب سایت تان در گوگل مطمئن شوید.
- از خطاهای موجود در سایت تان باخبر شوید.
- نحوه نمایش سایت تان در گوگل را ببینید.
- از ورود نرم افزارهای مخرب به سایت تان مطلع شوید.
- ترافیک ورودی صفحات سایت تان از گوگل را بررسی کنید.
- بک لینک هایی که به سایت شما ارجاع داده شده است را بررسی کنید.
- مطالب جدیدتان را به موتور جست و جوی گوگل معرفی کنید.
- از وضعیت سئو و بهینه بودن سایت تان با خبر شوید.
- با گوگل در رابطه با وضعیت سایت تان در موتور جست و جوی گوگل در تماس باشید.
و امکانات دیگری که شما را قادر می سازد بهترین حالت ممکن را از وب سایت تان در بزرگ ترین موتور جست و جوی دنیا داشته باشید.
اضافه کردن سایت به گوگل وبمستر تولز
همان طور که گفتیم، گوگل وبمستر تولز سایتی است که امکانات فوق العاده ای را در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار می دهد. برای استفاده از این امکانات، صاحبان سایت ها می بایستی سایت شان را در این سرویس ثبت کنند. ثبت سایت در گوگل وبمستر فرآیندی آسان دارد و می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. برای ثبت سایت در کنسول گوگل، ابتدا از طریق آدرس زیر وارد شوید.
https://www.google.com/webmasters
- پس از آنکه وارد سایت شدید، قسمتی را مشاهده خواهید کرد که دارای یک فیلد و یک دکمه قرمز به نام “Add Property” است.
- آدرس سایت تان را به طور صحیح در این فیلد وارد کرده و دکمه Add Property را بزنید.
- پس از کلیک روی این دکمه، گوگل از شما درخواست می کند با یکی از روش های گفته شده مشخص کنید که شما صاحب سایت هستید. بر همین اساس شما می توانید با اضافه کردن تگ HTML یا آپلود فایل HTML در هاست تان، احراز هویت کرده و نشان دهید صاحب اصلی سایت هستید.
- اگر از گزینه اضافه کردن تگ HTML استفاده می کنید، تگ HTML نشان داده شده را در قالب سایت تان و قبل از عبارت </head> قرار دهید.
- اگر از گزینه آپلود فایل HTML استفاده کردید، می بایست فایلی که گوگل در اختیارتان قرار می دهد را دانلود و در ریشه هاست تان آپلود کنید تا صفحه ای در سایت تان ایجاد شود که کد توکن گوگل در آن قرار دارد.
- پس از آنکه کارهای بالا را جهت احراز هویت کردید گزینه Verify را بزنید تا گوگل بررسی کند کارهای صورت گرفته توسط شما صحیح بوده یا خیر.
دو روش یاد شده رایج ترین و ساده ترین روش های اضافه کردن سایت به گوگل وبمستر تولز بود و اگر قصد دارید روش های دیگر را امتحان کنید، با جست و جو در اینترنت آن ها را فرا بگیرید. در ادامه برخی از امکانات گوگل وبمستر تولز را بررسی کردیم.
بخش های اصلی کنسول جستجوی گوگل چیست؟
کنسول جستجوی گوگل دارای منو و زیرمنوهای بسیاری است که امکانات این سرویس را به کاربران معرفی می کند. در این قسمت سعی داریم مهم ترین منوهای موجود در پنل گوگل وبمستر تولز را با یکدیگر بررسی کنیم.
منوی داشبورد یا Overview
هنگامی که وارد گوگل وبمستر تولز می شوید، اولین چیزی که به چشمتان می خورد داشبورد است. داشبورد یک سری اطلاعات کلی راجع به وب سایت شما در اختیارتان قرار داده و به شما کمک می کند از وضعیت کلی سایت تان مطلع شوید. این بخش دارای چند زیر منو است که هرکدام را با یک جمله توضیح می دهیم.
Performance: میزان نمایش سایت شما در گوگل و تعداد کلیک هایی که از موتور جست و جوی گوگل گرفته اید را نشان می دهد. هرچه مقداری که این زیرمنو نشان می دهد بیشتر باشد، بدین معنی است که کاربران استقبال بهتری از سایت شما کرده اند و سایت تان در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارد.
Coverage: آمار صفحات ایندکس (ثبت) شده سایت شما را در گوگل نشان می دهد. در این زیرمنو تمام صفحاتی که با موفقیت و یا عدم موفقیت در گوگل وجود دارند نمایش داده می شود.
Enhancements: تنظیمات پیشرفته ای برای بهبود برخی عملکردهای سایت تان را پوشش می دهد. عملکردهایی که در این قسمت مورد بررسی قرار می گیرد، شامل فریمورک، ساختار کلی سایت و همچنین وضعیت سایت در موبایل است.
منوی بهبود عملکرد یا Performance
این منو، تمام مواردی که به بهبود سایت شما در گوگل مربوط است را نشان می دهد. با کلیک روی این منو با امکانات مختلفی روبرو می شوید که در این بخش آن ها را توضیح خواهیم داد.
Impressions: این زیرمنو نشان دهنده تعداد نمایش سایت شما توسط گوگل به کاربران است. برای افرادی که به دنبال سئو تخصصی و حرفه ای سایت شان هستند این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همان طور که گفتیم این بخش به تعداد نمایش هایی است که گوگل از سایت شما دارد و هرچقدر گوگل سایت تان را بیشتر نمایش دهد، بدین معنی است که سایت شما در جست و جوها رده بالاتری داشته و سئوی بهتری دارد. اگر این عدد پایین باشد، یعنی سایت شما از نظر سئو وضعیت خوبی نداشته و باید بیشتر روی آن کار کنید.
Clicks: نشان دهنده تعداد کلیک هایی است که کاربران از طریق گوگل روی سایت شما کرده اند.
CTR: نرخ تبدیل کلیک به تعداد نمایش سایت در موتور جست و جو را نشان می دهد. برای مثال اگر در قسمت Impressions عدد 100 و در قسمت Clicks عدد 25 وجود داشته باشد، نرخ CTR برابر با یک چهارم می شود و این عدد بیان کننده این است که از هر 4 کاربری که سایت شما را در موتور جست و جوی گوگل دیده، یک نفر روی آن کلیک کرده است.
Queries: کلمات کلیدی ای که کاربران با سرچ آن ها وارد سایت تان شده اند را نشان می دهد. شما با کمک این بخش می توانید بفهمید پتانسل سایت تان در چه زمینه ای بیشتر است و با چه کلماتی کاربران سراغ سایت شما می آیند. سئوکاران با بررسی این قسمت مشخص می کنند بیشتر روی کدام بخش ها کار کنید تا بتوانید در مدت زمان کوتاه تری به بازدید خوبی برسید.
Pages: صفحاتی که از سایت شما در موتور جست و جو ثبت شده و کاربران از طریق آن وارد سایت تان شده اند را نشان می دهد. این صفحات ارتباط مستقیم با کلمات کلیدی دارد که در Queries بررسی شده است.
Country: کشور بازدیدکنندگان را نشان می دهد. سایت های فروشگاهی و خدماتی بین المللی با کمک این بخش، می توانند بازارهای هدف شان را در کشورهایی که بیشترین بازدید را از آن می گیرند مشخص کنند.
Device: دستگاه هایی که کاربران با آن ها وارد سایت شما شده اند. اگر کاربران شما بیشتر با موبایل وارد سایت تان می شوند، باید نحوه نمایش وب سایت تان در موبایل را بهبود ببخشید و اگر کاربران شما بیشتر با PC وارد می شوند، باید راهکارهایی برای جذب کاربران موبایلی را در پیش بگیرید.
Search Type: نشان می دهد کاربران از طریق بخش وب، تصاویر، ویدئوها، اخبار یا … وارد سایت شما شده اند. اغلب کاربران از طریق نتایج وب وارد سایت می شوند و اگر این قسمت چیز دیگری نشان داد، یعنی وب سایت شما در زمینه تصویر یا ویدئو در سطح خوبی قرار دارد.
منوی صفحات ثبت شده در گوگل یا Coverage index
در این قسمت وضعیت کلی ایندکس صفحات سایت شما در گوگل آمده است و می توانید از طریق آن، مشاهده کنید چه صفحاتی از سایت شما با چه ویژگی هایی در موتور جست و جو گوگل ثبت شده اند. چهار حالت برای صفحات ثبت شده در گوگل وجود دارد:
Valid: نشان دهنده ثبت موفقیت آمیز صفحه در گوگل است. اگر با این عنوان روبرو شدید مطمئن باشید صفحه موردنظر در نتایج گوگل نمایش داده می شود.
Excluded: صفحاتی را نشان می دهد که در سایت وجود دارند اما گوگل به آن ها دسترسی ندارد. دلایل مختلفی وجود دارد که یک صفحه وجود داشته باشد اما گوگل به آن دسترسی نداشته باشد. دلایلی مثل محدود کردن صفحه از ورود خزنده های گوگل به آن، نوفالو بودن لینک و غیره.
Error: صفحاتی را نشان می دهد که گوگل در شناسایی آن ها به مشکل خورده و گوگل آن ها را ثبت نکرده است. تعداد این صفحات باید به حداقل برسد. هرچقدر خطاهای 404 در سایت شما کمتر باشد، از نظر سئو رتبه بهتری کسب خواهید کرد.
Valid whith warnings: این زیرمنو صفحاتی را نشان می دهد که در موتور جست و جوی گوگل ایندکس شده اما دارای خطاهایی هستند که باید حل شود.
منوی نقشه سایت یا Sitemaps
نقشه سایت یکی از مواردی است که وجود آن برای سایت شما بسیار مهم و حیاتی است اما بسیاری از مدیران سایت ها هنوز نمی دانند سایت مپ چیست. سایت مپ صفحه ای است که در آن آدرس تمامی صفحات وب سایت تان به طور دقیق و منظم قرار گرفته و خزنده های گوگل با کمک آن می توانند وب سایت شما را بهتر و سریع تر شناسایی کنند. زیرمنوهای این بخش عبارتند از:
Add a sitemap: در این بخش می توانید یک سایت مپ جدید از سایت تان را به گوگل معرفی کنید. آدرس سایت مپ ها معمولا دارای فرمتی است که یکسان می باشد.
Sitemap URL: آدرس سایت مپ هایی که از سایت شما در دسترس است را نشان می دهد.
Last processed: نشان دهنده آخرین زمانی است که خزنده گوگل به سایت مپ تان سر زده است. معمولا وقتی ربات خزنده گوگل به سایت مپ شما سر می زند، تمام صفحاتی که در آن ثبت شده است را بررسی کرده و در صورت نداشتن مشکل، آن ها را ایندکس می کند.
Count of URLs: تعداد لینک هایی که در سایت مپ شما وجود دارد را نشان می دهد. این لینک ها در واقع تمام لینک های سالم سایت شما می باشد.
Status: وضعیت سایت مپ تان را از نظر خزنده گوگل نشان می دهد.
منوی وضعیت سایت شما در موبایل یا Mobile Usability
از طریق این بخش قادر خواهید بود ببینید وب سایت شما برای کاربرانی که از طریق موبایل وارد سایت تان شده اند چگونه نمایش داده می شود و آیا وضعیت خوبی دارد یا خیر؟ این منو برخلاف تصور بسیاری از افراد دارای اهمیت بسیار زیادی است؛ چراکه در سال های اخیر بیشترین ترافیک ورودی سایت ها از طریق کاربرانی است که با موبایل به سایت آن ها وارد شده اند. با کلیک روی این منو با بخشی روبرو می شود که دارای دو گزینه Valid و Error است. عددی که در کنار این دو عنوان وجود دارد نشان دهنده تعداد دفعاتی است که سایت شما در موبایل کاربران ریسپانسیو (Valid) یا عدم ریسپانسیو (Error) بوده است. شما باید سعی کنید با رفع خطاهای سایت تان عدد Error را به حداقل برسانید. زیرمنوهای دیگری در این بخش وجود دارد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می باشد:
Uses incompatible plugins: نشان می دهد سایت شما دارای چه پلاگین هایی است و کدام شان در موبایل کاربران با مشکل یا موفقیت نمایش داده می شود. توصیه می کنیم از پلاگین هایی که تاثیر زیادی روی سایت نگذاشته اما کاربران را با مشکل روبرو می سازد استفاده نکنید و تا حد امکان از کمترین تعداد پلاگین استفاده نمایید.
Viewport: این عنوان نشان دهنده اندازه ای از صفحه مرورگر است که سایت شما را نشان می دهد و با تنظیم صحیح آن باید بهترین حالت را برای کاربران موبایل ایجاد کنید. تگ Viewport یکی از مهم ترین متاتگ ها است که در قالب وب سایت تان قرار گرفته و بهترین حالت مشاهده را در موبایل و PC ایجاد می کند.
Content wider than screen: این زیرمنو نشان می دهد کدام محتواهای سایت شما از کادر صفحه بیرون زده و ظاهر سایت تان را با مشکل روبرو می کند. این مشکل را می توانید با استفاده از کدهای html که در قالب سایت تان قرار می دهید حل و فصل کنید؛ پس نگرانی بابت این ارور نداشته باشید.
Clickable elements too close together: اگر با این پیام روبرو شدید، باید بدانید سایت شما دارای مشکلی است که بر اساس آن کاربران گوشی های لمسی نمی توانند به خوبی روی بخش های مختلف سایت کلیک کنند. امروزه می توان گفت تمام کاربران تلفن های همراه دارای گوشی های لمسی هستند و اگر این خطا برای سایت شما وجود داشته باشد، بدین معنی است که نرخ بهره وری سایت تان در میان کاربران تلفن های همراه بسیار بد است.
بخش های دیگر گوگل وبمستر تولز
همان طور که گفتیم کنسول جست و جوی گوگل دارای امکانات بسیاری است که صفر تا صد سایت شما را تحلیل و نتایج آن را به شما نشان می دهد. بخش های دیگر کنسول جست و جوی گوگل قسمت هایی دارد که بیشتر به درد افرادی می خورد که قصد بررسی تخصصی و بسیار جزئی وب سایت شان را دارند. اگر به دنبال یک مرور کلی و آگاهی جامعی از وضعیت وب سایت تان نزد موتورهای جست و جو و کاربران هستید، امکاناتی که در قسمت بالا گفتیم کارتان را راه می اندازد.
این مطلب را از دست ندهید: افزایش رتبه سایت در گوگل با 14 راهکار تضمینی
خلاصه مطلب گوگل وبمستر تولز
فضای اینترنت که بیشتر آن را سایت های مختلف تشکیل می دهند، روز به روز در حال گسترش و توسعه می باشد. در گذشته افراد زیادی نبودند که از اینترنت برای رفع نیازهای خود استفاده کنند اما امروزه درصد بالایی از مردم جامعه به دنبال هر چه هستند در اینترنت آن را جویا می شوند. ابزارهای جست و جویی که کاربران به کمک آن می توانند محتوای مد نظرشان را در وب سایت های بی شمار اینترنتی پیدا کنند، موتور جست و جو نام دارد.
موتورهای جست و جویی که در سطح اینترنت فعالیت می کنند دارای امکانات و ویژگی های مختلفی هستند که در این بین، موتور جست و جوی گوگل بیشترین قابلیت ها و دقیق ترین جست و جوها را در اختیار کاربران قرار می دهد. به همین علت این موتور جست و جو هم اکنون بیش از 90 درصد کاربران موتورهای جست و جو را به سمت خود جذب کرده و طبیعی است دارای امکانات خاصی باشد. یکی از این امکانات خاص، ابزاری به نام کنسول جست و جوی گوگل یا همان گوگل وبمستر تولز است که به مدیران سایت ها این اجازه را می دهد از شرایط کلی وب سایت شان در گوگل مطلع شوند.
در این مقاله از نتیکو گوگل وبمستر تولز را بررسی کرده و منوهای مختلف آن را با یکدیگر مرور کردیم. پنلی که گوگل وبمستر تولز در اختیار کاربرانش قرار داده است دارای امکاناتی است که سایت شما را از لحاظ سئو، سرعت، بازدیدکنندگان، وضعیت صفحات، وضعیت ایندکس، ارورها، مشکلات فنی، سازگاری با موبایل، بک لینک ها و غیره بررسی و نتیجه را به مدیران سایت گزارش می دهد. امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید و پیشنهاد می کنم دسته بندی کسب و کار اینترنتی نتیکو را حتما کامل بخوانید تا به صورت رایگان کسبوکار خود را متحول کنید.