شاید شما هم تاحالا اسم نرخ تعامل اینستاگرام یا Engagement Rate رو شنیده باشید و حتما از خودتون می پرسید نرخ تعامل در اینستاگرام دقیقا یعنی چه و چگونه آن را بالا ببرم؟
پس بگذارید اول کمی راجب آن توضیح دهیم
نرخ تعامل اینستاگرام
اینستاگرام برای اینکه بفهمد کدام پست خوب است تا آن را وارد صفحه جستجو (اکسپلورر) کند از این الگوریتم استفاده می کند.
اگر تعامل کاربر با پست شما بالا باشد حتی با هشتگ مورد نظر تا چند روز در صفحه اول قرار خواهید گرفت که فوق العاده مفید است و اینکار باعث موارد زیر خواهد شد:
- افزایش فالوور اینستاگرام شما
- افزایش لایک اینستاگرام شما
- افزایش کامنت و بازدید پیج شما
نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟
خیلی ساده عرض کنیم یعنی میزان تعامل داشتن کاربر با پست یا پیج شما.
متاسفانه خیلی افراد فکر می کنند این موضوع فقط برای پست ها می باشد در حالی که اینگونه نیست و کاربر حتی اگر در دایرکت به شما پیام بدهد نرخ تعامل شما هم بالا می رود.
نرخ تعامل چگونه محاسبه می شود؟
برای اینکار سایت هایی وجود دارد که آدرس پیج خود را به آن ها می دهید و نرخ شما را محاسبه می کنند اما محاسبه کردن آن زیاد هم سخت نیست.
شیوه محاسبه اینگونه است:
نسبت تعداد فالوور هایتان به میانگین مجموع لایک, کامنت, شیر (share) و سیو پست های شما.
بگذارید ساده تر برایتان توضیح دهم. اول بیایید نرخ تعامل یک پستتان را در اینستاگرام محاسبه کنیم.
فرض کنید پست شما 70 لایک, 10 کامنت, 10 سیو و 10 شیر گرفته که مجموع این اعداد 100 می شود
الان فک کنید دقیقا 50 فالوور دارید. نرخ تعامل این پست شما می شود 100 تقسیم بر 50 که عدد 2 حاصل می شود.
برای اینکه نرخ تعامل کل پیج محاسبه شود گفته شده که میانگین تعامل پست ها را تقسیم بر تعداد فالوور ها یا تعداد بیننده ها کنید اما این تا حدودی اشتباه است!
در هیچ جا نگفته شده که وقتی کاربر در دایرکت به شما پیام میدهد نرخ تعامل شما بالا می رود در حالی که سایت نتیکو این موضوع رو چند بار تست کرده و حتی در منابع خارجی معتبر هم از این موضوع ذکر شده.
بنابرین هدف اینستاگرام این است پست هایی را وارد صفحه جستجو یا هشتگ ها کند که کاربران دوست داشته باشند و وقتی یک چیزی محبوب باشد حتما نرخ تعامل بالاتری هم دارد.
نرخ تعامل باید چقدر باشد؟
مهم نیست چه عددی به دست می آید بلکه مهم است این عدد نسبت به رقیب هایتان بیشتر باشد.
برای مثال اگر نرخ تعامل شما سه باشد و نرخ تعامل رقیب هایتان یک باشد, بی شک شما بهتر در نتایج قرار خواهید گرفت.
اما در کل اگر 100 فالوور دارید نباید نرخ تعامل شما زیر 10 یا 20 باشد, یعنی حدودا 10 درصد باید شما را لایک کرده باشند و برای اینکه لایک پست خود را افزایش دهید حتما مقاله ای که راجب افزایش لایک در اینستاگرام نوشته ایم را بخوانید.
چگونه نرخ تعامل را بالا ببریم؟
قبل از اینکه بخوام وارد این بحث بشوم اول یک موضوع را خدمتتان عرض می کنم و آن هم این است که حتما از هشتگ های درست در پست های خود استفاده کنید تا اگر نرخ تعامل آن پست بالا رفت و به راختی با هشتگ ها بالا بیایید که اینکار تاثیر مثبت بسیار خوبی برای شما خواهد داشت.
اگر استراتژی هشتگ گذاری در اینستاگرام را بلد نیستید پیشنهاد می کنیم پستی که در این باره نوشتیم را حتما مشاهده کنید.
خب از بحث اصلی دور نشویم. راهکار ها اینگونه هستند:
1 – درخواست لایک کن!
این ساده ترین نکته برای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام می باشد که متاسفانه اکثر پیج ها رعایت نمی کنند! برای همه افراد پیش می آید که یک پست را دوست دارند اما متاسفانه فراموش می کنند آن را لایک کنند و اینستاگرام هم فکر می کند که حتما پست شما خوب نبوده که لایک نکرده!
بنابرین اگر پست شما ویدیو است آخر آن بنویسید لطفا لایک کنید یا اگر خوشتان آمد روی دکمه لایک کلیک کن و اگر پست شما عکس می باشد می توانید در کپشن درخواست لایک کنید یا اینکه زیر عکس بنویسید “بزن صفحه بعد” و در صفحه آخر هم بنویسید اگر خوشتان آمد لایک کنید!
این پست (راز موفقیت درختان بامبو) در پیج اینستاگراممان نمونه ای از اینکار است.
2 – استوری های هوشمندانه بگذارید
منظورمان این است استوری هایی بگذارید که تعامل را بالا ببرد برای مثال می توانید 50 تا 90 درصد استوری هایتان را سوالی یا نظرسنجی بگذارید و با اینکار نرخ تعامل را مثل آب خوردن بالا می برید!
3 – لایو هست ولی کم!
متاسفانه خیلی افراد لایو گذاشتن را فراموش کرده اند درحالی که اینکار نرخ تعامل کاربر با شما را به شدت بالا می برد پس حتما این نکته را فراموش نکنید و از این ابزار جادویی استفاده کنید که حتی می توانید در بین سخنانتان در لایو سوال بپرسید یا از کاربران بخواهید سوالاتشان را بپرسند و… .
پیشنهاد ما این است هر ماه حداقل 2 بار و حداکثر 10 بار لایو بگذارید که البته حداکثر آن بستگی به مخاطب هایتان دارد.
4 – بگو دوستشو تگ کنه
این راهکار را جدیدا پیج های ایرانی دارند خوب انجام می دهند و تاثیر خوبی هم داره! برای مثال محمد امین کریم پور که یک طنز پرداز ایرانی می باشد در یکی از پست های خود راجب رفاقت کلیپ ساخت و زیر آن نوشت رفیق هاتو تگ کن.
با اینکار اولا اکثر کسانی که ویدیو را دیدند کامنت گذاشتند و بعد وقتی رفیق هایشان را تگ کردند و آنها متوجه شدند که چرا تگ شدند در همانجا معمولا قلب می فرستادند یا دوباره کامنت ارسال می کردند! (ساده تر بگم یعنی اینکه تگ شدگان هم میومدن تگ میکردن!)
5 – چالش یا مسابقه بزار
یکی از پیج های ایرانی که متاسفانه الان حضور ذهن ندارم آدرس آن چه بود, در پیجش گفته بود که به صورت رندم در همه پست ها قرعه کشی می کنم و به 3 نفر از کسانی که هم کامنت گذاشتن و هم لایک کردن جایزه میدهم!
یعنی اینکه مخاطب وقتی این حرف را می شنود میرود و حداقل در 10 پست این فرد کامنت می گذارد و لایک می کند تا برنده جایزه شود که البته جایزه هم باید جایزه خوبی باشد تا مخاطب ترغیب شود.
نتیجه اینکار این است که نرخ تعامل به شدت بالا می رود و طبق گفته منابع معتبر برای اینستاگرام خیلی اهمیت دارد که در دقایق اولیه وقتی پستی را می گذارید چقدر بازدید دریافت می کند.
6 – دایرکت ها رو جواب بده و پادشاهی کن 😃
خب همانطور که گفته بودیم نرخ تعامل اینستاگرام در کل یعنی میزان تعامل داشتن آن با پیج شما که قطعا دایرکت هم جزء آن می باشد پس وقتی کسی به شما پیام بدهد و شما جواب آن را بدهید باعث خواهد شد تعداد پیام هایتان افزایش پیدا کند و حتی محبوبیت شما برای آن فرد بیشتر خواهد شد.
اینکار هم تعامل شما را بالا می برد و هم باعث افزایش تعداد مشتری هایتان می شود
7 – پاسخ کامنت ها را بده
اینکار علاوه بر خوشحال کردن مخاطبتان یک مزیت خیلی خوب دیگر هم دارد! آن هم این است تعداد کامنت هایتان بالا می رود و وقتی کامنت شما بالاتر برود باعث افزایش نرخ تعامل شما هم خواهد شد.
کسانی که سوال پرسیدند به راحتی جواب سوالشان را بدهید یا اگر هم جواب سوالشان را نمیدانید خیلی راحت ارسال کنید ببخشید جواب این سوال را دقیقا نمی دانم! و کسانی هم که کامنت هایشان سوالی نبود (برای مثال قلب فرستادند یا …) می توانید دو تا شکلک گل یا قلب بفرستید.
ما هم مثل شما دوست داریم نرخ تعاملمون زیاد بشه
پس اگر از این مطلب خوشت اومد کامنت بزار 😊