خانه / مقالات ✍️ / استارتاپ / 9 ایده برای طراحی سایت (آپدیت 1398)

9 ایده برای طراحی سایت (آپدیت 1398)

ایده برای طراحی سایت

ایده های مختلفی برای طراحی سایت وجود دارد. این ایده ها در مواقعی با شکست روبرو شده و در مواقعی شما را به موفقیت بزرگ می رسانند. در این بخش از نتیکو، به معرفی چند ایده برای طراحی سایت پرداخته و فرآیند طراحی سایت به همراه نکات طلایی را برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

مقدمه مطلب ایده برای طراحی سایت

ایده برای طراحی و راه اندازی سایت

امروزه با گسترش فضای مجازی، زندگی مردم روز به روز بیشتر در این فضا سپری می شود. سرعت و سهولت در بدست آوردن محتوای موردنیاز در فضای اینترنت باعث شده افراد جامعه ساعت های طولانی در فضای مجازی سپری کنند. وقی اجتماع بزرگی از افراد در یک فضا فعالیت می کنند، ایده های خلاقانه ای برای جلب نظر این افراد در آن فضا به کار گرفته می شود. بدین ترتیب تمام کسب و کارها و کسانی که به نوعی شغل اجتماعی داشته و قصد دارند کسب و کارشان را ارتقا ببخشند اقدام به تاسیس وبسایت های اینترنتی کرده و بخشی از فعالیت شان را در این وبسایت ها سر می گیرند.

شاید شما هم جزو کسانی باشید که قصد تاسیس یک وبسایت اینترنتی را داشته و در این مسیر با سوالات زیادی روبرو شده اید. اولین سوالی که تمام کسانی که قصد طراحی سایت را دارند با آن روبرو می شوند، این است که چه سایتی را طراحی کنیم؟ انتخاب موضوع سایت مهم ترین قدم در مسیر طراحی سایت است چراکه اگر موضوع سایت را به درستی انتخاب نکنید تمام تلاش هایی که در ادامه خواهید کرد بر باد خواهد رفت. ما در ادامه این مطلب، چگونگی انتخاب بهترین ایده برای طراحی سایت را مورد بررسی قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

چرا سایت داشته باشیم؟

طراحی وب سایت

این سوال که چرا یک سایت اینترنتی داشته باشیم سوالی است که برای بسیاری از افراد ممکن است پیش بیاید. در جواب این سوال باید بگوییم که یک وبسایت اینترنتی اگر به درستی طراحی و راه اندازی شود می تواند کسب و کار شما را از این رو به آن رو کند. با یک مثال ساده این موضوع را برایتان روشن می کنیم.

2 نفر را در نظر بگیرید که قصد دارند 2 کسب و کار نوپا را تاسیس کنند. یکی از این افراد اصرار دارد که فعالیت در قالب مغازه و فروشگاه بهتر از فعالیت در فروشگاه اینترنتی است و شخص دیگر خلاف این عقیده را دارد. حال بیایید بررسی کنیم که برای شروع کسب و کار و رسیدن به اولین سود، هر دو شخص حدودا چقدر باید هزینه کنند؟

نفر اول (مغازه و فروش حضوری)

شخصی که قصد راه اندازی کسب و کار در قالب مغازه دارد ابتدا باید مغازه ای اجاره کند که برای مثال 20 میلیون پول پیش آن بوده و در ازای هر ماه مبلغ 500 هزار تومان می بایست به صاحب مغازه پرداخت شود. این شخص 5 میلیون خرید اولیه می کند و برای تبلیغاتی که بتواند مشتریان را به سمت مغازه وی روانه کند 2 میلیون تومان هزینه می کند. تا اینجای کاری چیزی حدود 27 میلیون تومان وجه نقد بدون در نظر گرفتن اجاره ماهیانه برای نفر اول می نویسیم.

نفر دوم (سایت و فروش آنلاین)

نفر دوم که قصد راه اندازی وبسایت اینترنتی دارد، باید یک دامنه، یک هاست و یک قالب در ابتدای کار خریداری کند. خرید ssl و همچنین سئوی سایت نیز در ادامه کار انجام می شود. تمام این کارها با مبلغی حدود 2 یا 3 میلیون تومان انجام می شود و به صورت ماهیانه نباید هزینه اضافه ای پرداخت کرد. شخص دوم نیز 5 میلیون تومان جنس خریده و چون تبلیغات در فضای مجازی می کند، هزینه کمتری -مثلا 1 میلیون تومان- پرداخت می کند.

نتیجه؟

شخص دوم نهایتا 10 میلیون تومان هزینه کرده تا به اولین سود و فروشش برسد اما شخص اولی که فعالیت در مغازه را ترجیح داده، 3 برابر وی هزینه کرده است.

چون فعالیت در سایت های اینترنتی نیاز به پرداخت اجاره ندارد و می توانید اجناس بیشتری را نسبت به مغازه به فروش برسانید انتخاب بهتری برای افرادی است که قصد تاسیس یک کسب و کار نوپا را دارند.

الگوبرداری از ایده سایت های موفق

الگوبرداری از ایده سایت های موفق

بسیاری از افراد از ما سوال می کنند که چگونه ایده خوب و خلاقانه ای را برای طراحی سایت داشته باشیم که بتواند تمام اهداف ما را در بر بگیرد؟ یکی از روش های خوب و متداولی که برای ایده پردازی طراحی سایت وجود دارد این است که از ایده سایر سایت ها الهام بگیرید. قرار نیست شما اولین نفری باشید که یک موضوع یا ایده جدید را مطرح کرده و به بهترین شکل آن را انجام می دهید. نمونه های بسیار زیادی وجود دارد که افراد ایده های خلاقانه ای که برای اولین بار استفاده شده اند را بکارگرفته اما در ادامه مسیر، به دلیل اینکه اولین نفری هستند که با مشکلات راه مواجه می شوند ممکن است نتوانند طاقت بیاورند.

اگر شما ایده یک سایت دیگر را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید بهتر از آن است که یک ایده جدید را به شکلی نامناسب عملی کنید.

مثال برای ایجاد یک سایت با داشتن ایده برای طراحی سایت

ایده برای طراحی سایت

برای مثال تصور کنید قصد ایجاد یک فروشگاه اینترنتی داشته و به دنبال محصولاتی هستید که تا بحال هیچ سایتی اقدام به فروش آن ها نکرده است. پس از روزها جستجو و تحقیق متوجه می شوید که برای مثال هیچ سایتی تاکنون اقدام به فروش “قاب موبایل سامسونگ” نکرده است. در این هنگام، با پرداخت هزینه های مختلف برای خرید دامنه، قالب، هاست و موارد دیگر سایت را بالا آورده و محصولات را موجود می کنید.

در ابتدا قاب چند مدل گوشی را موجود کرده و فروش خوبی هم بدست می آورید اما با گذشت مدت زمانی کوتاه و تمام شدن موجودی، می بینید که برای شارژ مجدد قاب های گوشی سامسونگ باید محصولات را از خارج از کشور وارد کنید. اگر سابقه وارد کردن محصولات به داخل کشور را نداشته باشید در این مرحله با مشکل بزرگی روبرو خواهید شد و شاید مجبور باشید فروشگاه تان را برای مدتی تعطیل کنید.

اما اگر در همان ابتدا بجای اینکه تحقیق کنید که چه محصولی تاکنون در بستر وب فروش نرفته و اقدام به فروش آن کنید از یکی از سایت های موفق فروشگاهی الگوبرداری کرده و محصولات آن را با شرایط بهتری برای فروش موجود می کردید، مسیر هموارتری را در ادامه راه خواهید پیمود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم اگر تجربه چندانی در فروش محصولات مختلف ندارید بجای اجرای ایده هایی که تاکنون عملی نشده است، از ایده هایی که قبلا انجام شده و موفق هم بوده اند استفاده نمایید.

الگو برداری از سایت های خارجی بهترین ایده برای طراحی سایت است

ایده برای طراحی سایت

تکنیکی که در این زمینه وجود دارد و بسیاری از سایت های موفق ایرانی نیز از آن استفاده کرده اند، الگوبرداری از سایت های خارجی است. کسب و کارهایی مثل اسنپ که در ایران از موفقیت بسیار زیادی برخوردار هستند، قبلا در کشورهای دیگر مثل آمریکا و روسیه امتحان خود را پس داده و پس از آن در ایران مسیر موفقیت را در کوتاه مدت طی کرد.

این مطلب را نیز ببینید: درآمد طراحی سایت چقدر است؟

بسیاری از افراد هنوز هم تصور می کنند اسنپ ایده جدیدی است که توانسته به این شکل موفق باشد اما اگر کمی تحقیق کنید، خواهید دید این شرکت از شرکت های تاکسی آنلاین مثل uber ایده برداری و آن را برای فرهنگ و جامعه ایران بومی سازی کرده است. خلاصه کلام ما نیز همین است که اگر مثل شرکت اسنپ بتوانید ایده سایت ها و کسب و کارهای خارجی را به شکل صحیح بومی سازی کرده و استفاده کنید، مسیر راحت تر و سریع تری برای رسیدن به موفقیت خواهید داشت.

در طراحی سایت چه عناصری لازم است؟

طراحی سایت

برای شروع فرآیند راه اندازی وبسایت نیاز است به موارد زیر توجه کنیم.

دامنه

اولین چیزی که در طراحی سایت باید انتخاب شود نام دامنه است. دامنه، عنوان انگلیسی سایت است که به یک پسوند ختم می شود. برای مثال سایت ما با دامنه netiko و پسوند .ir تشکیل شده است. سعی کنید تا حد امکان دامنه ای را انتخاب کنید که نزدیک ترین ارتباط را با کسب و کار شما داشته باشد. برای انتخاب بهترین دامنه حتما با یک سئوکار مشورت کنید تا بهترین نتیجه را به شما بگوید.

نکته طلایی: بهترین دامنه، دامنه ای است که کاربران با یکبار دیدن یا خواندن آن متوجه معنی و مفهومش شوند. به همین دلیل سعی کنید در انتخاب نام دامنه، عنوانی را انتخاب کنید که در عین کوتاه بودن معنی دار هم باشد. دامنه هایی که عنوان آن ها مخفف نام کسب و کارتان می باشد یکی از بهترین حالت های دامنه هستند.

هاست

هاست فضایی است که سایت بر بستر آن قرار می گیرد. برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید، اعضای یک خانه را فرض کنید که در یک خانه سکونت دارند. هاست نقش خانه و اعضای خانواده، لینک ها، تصاویر و هر چیز دیگری هستند که با دامنه سایت تمام می شوند. خرید هاست به صورت ماهانه و سالانه صورت می پذیرد. در ایران سایت های ارائه دهنده هاست شرایط و قیمت های مختلفی را برای فروش هاست میزبانی سایت عرضه می کنند که سعی می کنیم در مقالات آینده نتیکو آن ها را بررسی کنیم.

این مطلب را نیز ببینید: هاست وردپرس چیست؟

نکته طلایی: هاست به عنوان فضایی که میزبانی سایت شما را برعهده دارد، باید با دقت و ظرافت انتخاب شود. اگر به مراکز ارائه هاست مراجعه کنید می بینید که هاست های مختلفی را ارائه می دهند که هر کدام برای کشورهای مختلف است. پرسرعت ترین هاست در ایران، هاست ایران است و هاست آلمان و کشورهای اروپایی نیز از کیفیت خوبی برخوردار هستند. برای انتخاب پرسرعت هاست، ابتدا مشخص کنید کاربران شما از کدام کشورها هستند و برای انتخاب حجم مناسب سعی کنید میزان فایل هایی که روی سایتتان در یک دوره بارگزاری می شوند را اندازه گیری کرده تا حجم متناسب با آن را خریداری کنید.

تائیدیه ssl

اس اس ال، همان عنوان https اول آدرس سایت هاست که ضمانت می کند دامنه و سایت شما ایمن است. به تازگی گوگل سایت هایی که دارای گواهی نامه ssl نباشند را در نتایج پایین تر نمایش می دهد بنابراین حتما از این تائیدیه استفاده نمایید. خرید ssl در ایران از طریق واسطه های مختلفی صورت می پذیرد که در مقالات بعدی آن ها را معرفی خواهیم کرد.

نکته طلایی: امنیت سایت یکی از اصلی ترین دلایلی است که کاربران به سایت شما اعتماد کنند. سایتی که امنیت نداشته باشد، آینده نیز نخواهد داشت. به همین دلیل در ابتدای ایجاد سایت تائیدیه امنیت سایت یا همان ssl را خریداری و روی سایتتان نصب نمایید.

قالب سایت

قالب سایت، شکل ظاهری است که کاربران با ورود به سایتتان با آن روبرو می شوند. طراحی قالب سایت مهم ترین بخش در راه اندازی سایت است و اگر به خوبی صورت پذیرد می تواند نظر مخاطبان را جلب و آن ها را به مخاطب دائمی سایتتان تبدیل کند. سایت هایی مثل دیجی کالا، معروفیت و موفقیت خود را تا حد زیادی مدیون قالب جذاب و حرفه ای هستند که از آن استفاده می کنند.

نکته طلایی: قالب سایت موردی است که ممکن است بیشترین هزینه را از بودجه شما کم کند. بسیاری از افراد برای انتخاب قالب سردرگمی زیادی دارند و نمی دانند چه قالبی مناسب سایت آن هاست. سایت های ایرانی زیادی در زمینه فروش قالب های مختلف فعالیت می کنند و شما می توانید برای اینکه در هزینه هایتان صرفه جویی کنید، بجای طراحی قالب اختصاصی از این قالب های آماده استفاده نمایید.

سئو و بهینه سازی

پس از انجام مراحل بالا، نوبت به سئوی سایت شما می رسد. به کمک سئو، سایت شما بهترین بستر برای توسعه و پیشرفت خواهد شد و اغلب کسب و کارهایی که موفق شده اند در زمینه سئو و بهینه سازی خوب عمل کرده اند. سئو و بهینه سازی سایت به کمک متخصصین این زمینه انجام می شود.

این مطلب را نیز بخوانید: افزایش رتبه سایت در گوگل با 14 راهکار تضمینی

نکته طلایی: سئو و بهینه سازی سایت به شما کمک می کند سرعت پیشرفت بالاتری داشته باشید. مفهوم سئو و بهینه سازی دو مفهوم مجزا هستند که در کنار یکدیگر به “بهترین حالت سایت شما” اشاره می کنند. در بهینه سازی سایت، متخصصین تمام زیر و بم سایت شما را بررسی می کنند و مشکلات ریز و درشت را رفع می کنند. با رفع این مشکلات، نوبت به سئوکار می رسد. یک سئوکار شخصی است که محتوای سایت شما – قالب و تمام متون، تصاویر و غیره- را در بهترین حالتی که موتورهای جستجو به آن علاقه مندند تبدیل می کند. با انجام این دو کار سایت شما در موتورهای جستجویی مثل گوگل ارتقا پیدا کرده و مطالبی که منتشر می کنید در بالاترین نتایج دیده می شوند.

چند ایده برای طراحی سایت

طراحی سایت

با مطالعه مطالبی که در این مقاله گفته شد، وقت آن است که به یک جمع بندی برای ایده سایتتان برسید. اگر هنوز در انتخاب ایده سایت سردرگم هستید ما در این بخش چند موضوع و ایده را معرفی کرده ایم که می توانید از آن ها و موضوعاتی که در پیرامون این ایده ها وجود دارند استفاده نمایید.

سایت شخصی

در سایت شخصی می توانید تمام اتفاقات روزمره و خاطرات تان را در قالب متن یا عکس و فیلم منتشر کنید. بسیاری از اشخاصی که هم اکنون از سلبریتی های خارجی به شمار می آیند در ابتدا عکس و فیلم های جذاب و خاص از خودشان در فضای وب منتشر کرده و به همین دلیل شهرت و به دنبال آن درآمد خوبی کسب کرده اند.

سایت تخصصی

منظور از سایت تخصصی، سایتی است که روی یک موضوع خاص تمرکز داشته باشد. برای مثال می توانید وبسایتی طراحی کنید که به طور ویژه به بررسی، خرید و فروش “انواع اگزوز خودرو” مشغول باشد.

سایت نمونه کار

اگر مشغول به طراحی، شعر، نقاشی، نویسندگی و یا هر حرفه دیگری هستید می توانید نمونه کارهایی که تاکنون از خود بجای گذاشته اید را در سایتتان منتشر کنید. به این شکل نه تنها این آثار در یک بستر امن بایگانی می شوند بلکه افراد مختلف از آن ها دیدن کرده و باعث معروفیت و کسب درآمد بیشتر شما خواهند شد.

سایت آموزشی

در این وبسایت می توانید هر موضوعی که در آن تخصص و تبحر دارید را به بهترین شکل به دیگر افراد آموزش دهید. دقت کنید موضوعی که برای آموزش انتخاب می کنید موضوعی جذاب و خاص باشد و هم چنین نحوه آموزشتان هم به شکلی باشد که مخاطبان جذب آن شوند. این آموزش می تواند به صورت ویدیوئی، متنی، صوتی و یا حضوری انجام شود.

سایت فروشگاهی

سایت های فروشگاهی نوع دیگری از وبسایت ها هستند که می توانید از آن ها برای کسب درآمد استفاده کنید. برای بسیاری از افرادی که قصد دارند در فضای مجازی کسب درآمد کنند، تاسیس سایت فروشگاهی تنها راه است و تصور می کنند اگر سایت دیگری بجز سایت فروشگاهی تاسیس کنند با شکست روبرو خواهند شد.

صدها سایت فروشگاهی در ایران وجود دارد که اگر می خواهید در میان آن ها موفق شوید باید یک خصوصیت متمایز داشته باشید و ما پیشنهاد می کنیم اگر این ویژگی را نمی توانید ایجاد کنید، سمت سایت های فروشگاهی نروید چراکه جز هزینه چیزی را برای شما به همراه نخواهند داشت.

نمونه یک سایت فروشگاهی موفق: دیجی کالا

سایت پرسش و پاسخ

در این سایت می توانید هرسوالی که ممکن است افراد با آن روبرو شوند را مطرح کرده و بهترین جواب را منتشر کنید. ایجاد دسته بندی برای سوالات و موضوعات متنوع مهم ترین کار در این زمینه است. برای مثال می توانید روی ماشین پژو 206 تمرکز کرده و تمام سوالاتی که رانندگان این ماشین ممکن است با آن روبرو شوند را پاسخ دهید. انجمن های گفت و گو نیز زیرموضوع دیگری در این زمینه هستند. انجمن های فارسی بسیاری وجود دارد که در آن کاربران به پرسش و پاسخ موضوعات مختلف مشغول اند.

مثال: انجمن فارسی پرشین تولز

سایت دانلود

هزاران هزار سایت در بستر وب وجود دارند که موضوع آن ها دانلود فایل است. در این سایت ها از دانلود بازی، آهنگ، فیلم، کتاب و غیره گرفته تا راهنمای کار با این موضوعات وجود دارد. شما هم اگر به این زمینه علاقه دارید روی یک موضوع خاص تمرکز کرده و روی بالا آمدن آن در نتایج کار کنید. مثلا می توانید روی کلمه “دانلود بازی ماینکرافت” تمرکز کرده و تمام ورژن ها، مودها و فایل های موردنیاز را در کنار آموزش های بازی به صورت اختصاصی منتشر نمایید.

مثال: وبسایت دانلودها

سایت های خبری، تفریحی و …

اینگونه سایت ها در فضای وب بسیار زیادند و اگر می خواهید بین این رقبا موفق ظاهر شوید، حتما روی موضوع خبری یا تفریحی خاصی تمرکز کنید. برای مثال می توانید سایتی را طراحی کرده که در آن تنها اخبار مربوط به ورزش بسکتبال ایران منتشر می شود. و یا سایت تفریحی منتشر کنید که در آن تنها تصاویر مخصوص پروفایل یافت می شود. در این مورد می توان هزاران ایده خاص مطرح نمود.

مثال: باشگاه خبرنگاران جوان

سایت خدماتی

اگر حرفه و مهارت خاصی بلدید که می تواند برای شما درآمد زایی کند، بهترین کار این است که یک سایت اینترنتی طراحی کنید و در آن به معرفی مهارت تان بپردازید. برای مثال اگر شما شخصی هستید که در زمینه میکس و مستر آهنگ تخصص خوبی دارید، وبسایتی ایجاد کرده و در آن به آموزش، ارائه خدمات میکس و مستر و معرفی خودتان بپردازید.

استفاده از ایده های جدید در طراحی سایت

رسانه

بسیار از کاربران هنگامی که یک سایت جدید را ایجاد کرده و روی آن فعالیت می کنند، پس از مدتی با نتیجه دلخواه روبرو نمی شوند و این عامل را دلیلی بر تعطیل کردن سایتشان می دانند. اگر نگاهی به تاریخچه فعالیت سایت هایی که در ابتدا ایده ای جدید را معرفی کرده اند بیاندازید، خواهید دید اغلب این سایت ها در ابتدا با شکست و مسیر بسیار سختی مواجه بودند و تداوم فعالیت مدیران آن ها، باعث موفقیت سایت هایشان شده است.

به همین دلیل، اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای نخستین بار یک ایده جدید را به مخاطبان ارائه می کنید باید به این شکست ها و زمین خوردن ها عادت کنید. ما در قسمت بالا برخی از ایده هایی که قبلا سایت های زیادی از آن ها استفاده کرده اند را به شما عزیزان معرفی کردیم. اگر قصد دارید از این ایده ها استفاده کرده و به واسطه آن موفق شوید، نباید راه افرادی که در گذشته رفته اند را تکرار کنید. برای مثال اگر قصد ایجاد یک سایت ورزشی دارید بهتر است روی یک ورزش خاص تمرکز کنید و به مرور مخاطبان آن رشته را جذب سایتتان کنید. پس از جذب مخاطب می توانید محصولاتی که برای انجام آن رشته نیاز است را برای فروش بگذارید.

پیشنهاد می کنیم دسته بندی کسب و کار اینترنتی سایت نتیکو را حتما ببینید و مقالات رایگان آن را کامل مطالعه کنید یا اگر هم طراحی سایت بلد نیستید پیشنهاد میکنم دوره آموزش طراحی سایت با وردپرس سایت نتیکو را تهیه کنید.

درباره ی علیرضا شاکری

کارشناس تولید محتوا در زمینه توسعه کسب و کارهای اینترنتی و عضو کوچکی از خانواده نتیکو هستم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *