خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / مقالات ✍️ / آموزش بازاریابی و مبانی آن / بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) چیست؟

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) چیست؟

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) یکی از انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ است که برای کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است. این روش که به فروش رابطه‌ای نیز معروف است از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و مناسب تمام کسب و کارها اعم از کوچک و بزرگ است و می‌توان به تعداد زیاد در کسب و کار خود از آن استفاده کرد.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته را می‌توان محصولات و خدمات یک شرکت توسط یک واسط و فروشنده به مشتری دانست در این روش یک شرکت محصولات خود را به یک فروشنده مانند خورده فروشان در بازار ارائه میدهد و در ازای هر فروشی که این افراد داشتند به آنها درصدی به عنوان پورسانت میدهند.

در این مدل بازاریابی که به مدل رابطه‌ای نیز معروف است رابط‌ها همان فروشندگان دیجیتال هستند که از راههای مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، پیام رسان‌ها و ایمیل اقدام به فروش محصولات یک شرکت می‌کنند و در قبال آن هزینه‌ای را از آن شرکت دریافت می‌کنند و مسلما هرچقدر تعداد فروش بیشتر باشد میزان درصدی هم که این فروشندگان دریافت می‌کنند بیشتر است.

لینک اختصاصی

از آنجایی که در این مدل بازاریابی باید مشهود شود که بازاریاب مشتری را به سمت فروشنده هدایت کرده تا از محصولات این شرکت خرید کند باید راهی وجود داشته باشد تا بتوان این مسئله را ثابت و تعداد آن را کنترل کرد به همین علت از یک لینک URL مخصوص برای هر فروشنده استفاده میشود تا اگر مشتری از آن استفاده کرد و به سایت فروشنده اصلی مراجعه کرد فروشنده و بازاریاب متوجه شوند و قابل استناد باشد البته این لینک برای همه کانال های موجود برای بازاریابی استفاده میشود و فقط مخصوص وب سایت نیست.

اصطلاحات رایج در بازاریابی وابسته

در بازاریابی وابسته اصطلاحاتی وجود دارد که برای درک بهتر این مدل بازاریابی باید با آن ها آشنا و با مفهوم آنها را بدانید.

وابستگان: این افراد همان بازاریابانی هستند که در قبال پورسانت و با لینک های مخصوص به بازاریابی میپردازنند.

بازار وابسته: بازارهایی وجود دارند که به عنوان پایگاه داده مرکزی برای برنامه های وابسته حساب میشوند مانند CJ.

نرم افزار وابسته: این نرم افزارها توسط شرکت و برای محصولات خود ساخته و ارائه میشود.

لینک وابسته: همان لینک URL مخصوص هر بازاریاب است که تعداد مشتری هایی که این بازاریاب برای شرکت فراهم کرده را مشخص می‌کند.

شناسه وابسته: این شناسه بسیار شبیه به لینک وابسته است که توسط نرم افزار وابسته تولید میشود و به بازاریاب ارائه میشود و بازاریاب میتواند از این شناسه در هر جا و برای محصولاتش استفاده کند.

شیوه پرداخت: برنامه های وابسته هر شرکت راههای مختلفی را برای پرداخت ارائه میدهند مانند پی پال یا کارت به کارت.

مدیر: این افراد استخدام شده‌اند تا به بازاریابان آموزش دهند تا بازاریابان بهتر عمل کنند و در نهایت به افزایش فروش برسند.

بازاریابی وابسته رده 2: در این روش بازاریاب سعی در جذب بازاریابان دیگر می‌کنند و به آنها توصیه می‌‌کند تا از برنامه وابسط یک شرکت به خصوص استفاده کنند و در قبال این کار درصدی را دریافت می‌کنند این مدل از کارکردن یکی از راه سریع در به پول رسیدن است.

درصد کمیسیون: مقدار درصدی که از فروش هر محصول یک شرکت به بازاریاب اختصاص داده میشود.

کوپن تخفیف: برنامه های وابسته به افرادی که از این کوپن ها استفاده می‌کنند اجازه میدهند تا تخفیف هایی را برای مشتریان در نظر بگیرند تا تعداد فروش بیشتر شود.

اشتباهات رایج در بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته

اشتباهات رایجی که در بازاریابی وابسته اتفاق می‌افتد و بازاریابان را از کسب درآمد باز نگه می‌دارد را شرح خواهیم داد و راه حل های هرکدام را توضیح میدهیم تا اگر شما جزء این دسته بازاریابان هستید از این اشتباهات دوری کنید و حتی اگر آن را انجام دهید بدانید چگونه باید آن اشتباه را جبران کنید.

  1. فروش به جای کمک

اگر قرار است محصولی را بفروشید اول باید به این فکر کنید که به مشتری کمک کنید که بفهمد قرار است دقیقا چه چیزی را برای چه استفاده‌ای خرید کند مسلما بهترین روش فروش قانع و مجاب کردن مشتری با دلایل مناسب برای خرید است و این راه فقط با آگاهی بدست می‌آید.

  1. بی توجه‌ای و تنبلی

افرادی که به بازاریابی وابسته فکر می‌کنند این کار را یک کار راحت می‌بینند که نیاز به هیچ کاری و تلاشی ندارد و در نهایت در این کار با شکست مواجه میشوند این درحالی است که این افراد باید بدانند بازاریابی یک کار پرتلاش است که بازاریاب باید در تمام در تکاپو باشد تا بتواند فروش داشته باشد و باید همواره درحال آموزش و جمع کردن اطلاعات در مورد علاقه مشتریان و محصولات که در حال فروش است باشد.

  1. استفاده برنامه‌های زیاد و متفاوت

زمانی که گفته میشود بازاریاب باید در تمام مدت تلاش کند و به دنبال جمع کردن اطلاعات و برنامه‌هایی دقیق برای به فروش باشد افرادی به اشتباه برداشت می‌کنند تا باید از تعداد زیادی برنامه استفاده کنند تا به افزایش فروش دست یابند این در حالی است که نتیجه عکس خواهد بود باید توجه داشته باشید استفاده از تعداد زیادی برنامه‌ی فروش باعث سردرگمی و بی برنامگی شما میشود بهتر است یک یا حداکثر از چند برنامه دقیق برای بازاریابی و فروش استفاده کنید تا به بهترین نتیجه برسید.

  1. نداشتن لیست ایمیل

داشتن لیست ایمیل یکی از اصلی ترین کارهایی استفاده از ایمیل برای ارسال تخفیفات و معرفی محصولات است. همان طور که می‌دانید ایمیل مارکتینگ یکی از اصلی و به صرفه ترین مدل های بازاریابی است.

  1. ارزیابی نتایج

یکی از مهمترین کارهایی که بازاریاب ها از آن غفلت می‌کنند ارزیابی است با ارزیابی اطلاعات دقیق و کمک کننده‌ای نصیب بازاریاب میشود تا در تصمیم گیری های آینده استفاده کنند.

دلایل اهمیت بازاریابی وابسته

از مهمترین دلایل اهمیت بازاریابی وابسته برای بازاریابان و صاحبان شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. دسترسی سریع به مخاطبان

در این روش به این علت که بازاریاب به طور مستقیم با مشتری ها در ارتباط است می‌تواند در مدت کمی به حجم زیاد و انبوهی از مشتریان دست پیدا می‌کنید و می‌توانید در هدف های دیگر از آنها استفاده کنید.

  1. هزینه پایین

اگر به هر دلیلی به موفقیت نرسید می‌دانید که هزینه چندانی هم نکردید و پشیمانی به بار ندارد و این مدت نیز که کار کرده‌اید تبدیل به تجربه میشود تا در کارهای بعدی با موفقیت روبه‌رو شوید.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *