بازاریابی تلفنی یا تله مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی مستقیم یا دهان به دهان است که سابقه طولانی نیز دارد در بازاریابی تلفنی شما با مخاطبان خود از طریق تلفن ارتباط برقرار میکنید و محصولات خود را ارائه و تبلیغ میکنید و مخاطب را ترغیب به خرید محصولات برند خود میکنید.
در این روش افراد با بازاریاب در ارتباط نیستند ولی بازاریاب با مهارت خاصی که در گفتگو دارد مشتری را مجاب و علاقهمند به خرید میکند. در بازاریابی تلفنی مشتری بالقوه را با سخنرانی به خریدار تبدیل میکند در این روش که یکی از روشهای مستقیم بازاریابی است مشتری و بازاریاب به صورت هم زمان با هم در ارتباط هستند ولی یکدیگر را نمیبینند.
اهمیت بازاریابی تلفنی (Tele Marketing)
بازاریابی تلفنی مزایای بسیاری دارد و همین مزایای دلیل اهمیت بازاریابی تلفنی برای صاحبان کسب و کارها است از مهمترین مزایای بازاریابی تلفنی میتوان به صرفه جویی در هزینه ها اشاره کرد همان طور که میدانید برای بازاریابی باید هزینه های سنگینی پرداخت کنید ولی بعضی از روشها مانند بازاریابی تلفنی، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ویروسی از هزینه کمتر و بازدهی بیشتری برخوردار است.
البته دقت داشته باشید زمانی بازدهی روش بازاریابی تلفنی بالا میرود که افرادی و کارشناسانی که مسئول بازاریابی قرار میدهید افرادی کاربلد و ماهر باشند تا بتواند مشتریان بالقوه را به خریدار تبدیل کنند.
شکل های بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی دو شکل کلی دارد که در آن بازاریاب با ارتباط مستقیم با یک بیزینس دیگر یا مشتری به بازاریابی بپردازید.
-
بیزینس با بیزینس (B2B)
در این مدل بازاریاب با شرکتهای دیگر ارتباط برقرار میکند و سعی میکند تا محصولات خود را در تعداد بالا به این شرکت بفروشد این مکالمات از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است و بازاریاب باید دقت بیشتری به خرج دهد و اطلاعات بیشتری داشته باشد.
-
بیزینس با کانسامر (B2C)
در این مدل بازاریاب به طور مستقیم با مصرف کننده نهایی یا همان مردم ارتباط برقرار میکند و سعی میکند محصولات خود را به صورت جزئی یا کلی بفروشد.
مدلهای ارتباط تلفنی
Robocall: در این روش تماس ها به صورت اتوماتیک و ضبط شده است.
Operator Call: در این روش یک یا چند بازاریاب به صورت برخط با مشتری ارتباط برقرار میکنند.
تکنیک های مهم در بازاریابی تلفنی
توجه داشته باشید که فاکتورهای مهمی برای جذب مخاطب برای خرید در بازاریابی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
-
مشخص کردن هدف
مهمترین عامل در بازاریابی تلفنی تعیین هدف است زیرا ممکن است مشتری سوالاتی را در مورد محصول و خدمت که شما ارائه میدهید داشته باشد در این زمان شما باید بتوانید به سوالات مشتری جواب بدهید و او را مجاب به خرید کنید پس یک عامل مهم در بازاریابی دانستن هدف و سوالاتی که درباره هدف شما پرسیده میشود زمانی که شما هدف خود را مشخص کنید و آن را به خوبی بشناسید میتوانید یک بازاریابی موفق انجام دهید.
-
لوازم یادداشت داشته باشید
یکی از عواملی که مشتری را ناراضی میکند معطل شدن است زمانی که لازم است شما چیزی را یادداشت کنید مانند شماره تلفن یا آدرس اگر معطل کنید ممکن مشتری خود را از دست دهید به علاوه شما میتوانید در زمان مکالمه اگری نکتهای بنظرتان رسید که برای مکالمات بعدی میتواند به شما کمک کند آن را یادداشت کنید.
-
لحن صبحت در بازاریابی تلفنی
از آنجایی که شما با مخاطب از طریق تلفن ارتباط کردهاید و مخاطب جز صدای شما چیز دیگری از شما را نمیبیند پس باید طوری صحبت کنید که با توجه به لحن شما مخاطب جذب شما شود و برای خرید درنگ نکند.
-
اطلاعات خود را افزایش دهید
قبل از تماس و تبلیغ محصول شما باید تمام جنبههای محصول و کارایی های آن را بدانید و اطلاعات تقریبا تکمیلی درباره آن محصول جمع آوری کنید همین عامل در جذب مخاطب به شما کمک می کند ولی اگر شما اطلاعات کافی درباره محصول نداشته باشید و خود ندانید چه چیزی را تبلیغ میکنید، چطور از مخاطب انتظار دارید که محصول شما را بفهمد و آن را خریداری کند. همچنین به این نکته توجه کنید نباید مشخصات و ویژگی های یک کالا را حفظ یا از روی دست نوشته بخوانید زیرا مخاطب متوجه این موضوع میشود و این برای بازاریابی شما خیلی بد است و حتی اگر از روی یک برگه دارید درباره محصول توضیح میدهید باید آنقدر حرفهای باشد که مخاطب متوجه نشود.
-
میزان تسلط در بازاریابی تلفنی
اگر قرار است با حرفهای خود مخاطب را جذب خود کنید باید تسلط کافی را داشته باشید بهتر در زمانی که عصبانی هستید و در اصطلاح دچار جنگ اعصاب هستید با مخاطب هم کلام نشوید.
-
از کار مضاعف خودداری کنید
در حین تماس و ارتباط با مشتری در جهت یک بازاریابی موفق از کارهای اضافه مثل خواندن روزنامه، مصرف نوشیدنی و هرگونه خوراکی و استعمال دخانیات خودداری کنید و تمام تمرکز خود را برروی مشتری متمرکز کنید این امر در یم بازاریابی موفق به شما خیلی کمک میکند.
-
یک طرفه حرف نزنید
این که شما شروع به حرف زدن کنید و بدون توقف حرف بزنید و اجازه صحبت به مشتری را ندهید امری کاملا اشتباه است که باید آن را در نظر بگیرید زمانی که به مشتری اجازه صحبت بدهید، مشتری احساس احترام از سوی شما میکند و بیشتر به سمت شما جذب میشود.
-
سرعت صحبت کردن را کاهش دهید
در زمان صحبت با مشتری به خصوص بازاریابهایی که تجربه کمتری دارند و استرس آن ها را بیشتر فرا میگیرد با سرعت بسیار زیادی شروع به صحبت کردن میکنند و مشتری و حتی خود بازاریاب متوجه حرفهای خودش نمیشود. بازاریاب باید استرس را از خود دور کند و با آرامش و شمرده شمرده با مشتری صحبت کند تا مخاطب به درستی حرف را بفهمد و منظور به درستی به مشتری انتقال پیدا کند به علاوه لحن حرف زدن بازاریاب نیز بسیار مهم است نباید با لحن تند یا بلند با مشتری صحبت کند بلکه باید بسیار دوستانه با مشتری برخورد کند.
-
از حاشیه رفتن بپرهیزید
هدف اصلی در بازاریابی تلفنی گذاشتن قرار ملاقات حضوری با مشتری است و نباید از این هدف دور شد و به حاشیه رفت و در مورد همه چیز صحبت کرد و هدف اصلی را در حاشیه ها مدفون کرد باید با چند گام دقیق مشتری را به سمت هدف نهایی هدایت کرد.
-
زمان ارتباط با مشتری
زمانی که شما با مشتری خود تماس میگیرید اگر مشتری به هر دلیل در آن زمان نخواست با شما صحبت کند شما باید از او بخواهید یک وقت که برایش مناسب باشد به شما اختصاص دهد نه این که برای صحبت پافشاری کنید.
-
معرفی خود و شرکت
اول از هرکاری باید خود و شرکت را به مشتری به طور کامل معرفی کنید و سپس به دنبال اهداف دیگر باشید تا موفقیت حاصل شود. مشتری با دانستن اسم شما و شرکت احساس اعتماد بیشتری میکند و بیشتر به سمت محصولات شما جذب میشود.
-
ضبط مکالمات خود در بازاریابی تلفنی
همان طور که در قبل هم گفته شد یادداشت برداری یک کار مفید برای کسب مهارت و تجربه است شما با ضبط صدای مکالمات خود میتوانید تاثیرات مکالمات خود را دریابید و اگر نقطه ضعفی پیدا کردید آن را حل کنید و نقاط قوت خود را تقویت کنید.
-
سریع به سراغ قیمت نروید
هدف شما از ارتباط تلفنی با مخاطب جذب مشتری به سمت قرار ملاقات حضوری و یا فروش محصول به صورت تلفنی است پس نباید در گفتن مبلغ محصول عجله کنید و بعد از قانع کردن مشتری برای خرید با یک ترفند زیرکانه قیمت را بازگو کنید.
پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم حتما مطالعه کنید:
بازاریابی عصبی چست؟ (معرفی 7 تکنیک موثر)
افزایش فروش با 21 روش شگفت انگیز