خانه / مقالات ✍️ / آموزش سئو / عنوان نویسی در تولید محتوا

عنوان نویسی در تولید محتوا

عنوان نویسی کلاه خاکستری

در اینجا شیوه عنوان نویسی برای تولید محتوا رو بهتون آموزش میدیم.
بعد از خواندن این مقاله شما یاد میگیرید که چطور بهترین عنوان رو برای سایتتون بنویسید تا درصد کلیک شدن اون دو برابر بشه! قبل از اون با یه مقدمه ساده شروع می کنیم.

چرا عنوان نویسی درست خیلی اهمیت داره؟

جواب خیلی سادست! مثلا فرض کنید نتیجه 3 گوگل, یاهو یا هر موتور جستجوگر دیگه ای هستید و عنوانتون از همه نتایج جذاب تره و بعد اکثر افراد روی عنوان سوم کلیک می کنن و همین عامل باعث افزایش بازدید شما میشه.
نتیجه نهایی اینکار اینه که اون موتور جستجوگر موضوع رو میفهمه و شمارو میاره عنوان اول! بله به همین سادگی.

سه روش عنوان نویسی در تولید محتوا:

  1. عنوان نویسی به شیوه کلاه سفید
  2. عنوان نویسی به شیوه کلاه خاکستری
  3. عنوان نویسی به شیوه کلاه سیاه

چون بعضی هاتون هنوز آشنایی ندارید یکمی مبتدی تر توضیح میدم.
منظور از کلاه سفید اینه که ما طبق قوانین عمل کنیم و کار هایی رو انجام بدیم که استاندارده تا گوگل به ما رتبه بده و کلاه سیاه هم دقیقا برعکس همین مورده یعنی از تکنیک های فریب دهنده استفاده کنیم تا گوگل ما رو بالا بیاره و از این طرف بازدیدکننده هم وقتی سایت مارو میبینه ناراضی میشه چون معمولا کیفیت نداره و…!

عنوان نویسی کلاه خاکستری

این ترکیب سیاه و سفیده! یعنی عنوان رو دروغ ننویسیم اما با یه ترفند های خاص کاری کنیم که بیشتر دیده بشیم و هدفمون از اینکار هم افزایش رتبه است که خوشبختانه مثل کلاه سیاه هیچ مشکل و خطری هم نداره.
راجب این مورد الان بیشتر صحبت می کنیم و متوجه میشید ولی قبل از اون باید نکات پایه رو یاد بگیرید

نکات پایه عنوان نویسی :

عنوان نویسی

این نکات پایه رو حتما باید رعایت کنید و اصلا ربطی به رنگ کلاه شما نداره! یعنی از هر کدوم ترفندی که میخوای پیش بری مهم نیست چون در هر صورت باید این نکات رو رعایت کنی.

1 – کلمه کلیدی در عنوان

باید حتما کلمه کلیدی شما داخل عنوانتون باشه مگرنه اصلا رتبه نمیگیرید!
فرض کنید مطلب شما راجب آموزش عنوان نویسی در تولید محتواست. بنظر شما کدوم عنوان منطقی تره؟

  • آموزش عنوان نویسی در تولید محتوا
  • آموزش نوشتن عنوان در تولید کردن محتوا
  • چطور در تولید محتوا عنوان بنویسیم؟

مورد اول بهترین گزینست چون دقیقا کلمه عنوان نویسی داخل اون استفاده شده اما این رو هم بدونید که دو مورد آخر هم عنوان های بدی نیستند! چونکه اگر همین عنوان هارو بزنید و مطلب خوبی نوشته باشید باز هم میتونید به صفحه اول گوگل بیایید.
اما خب شما باید بهترین حالت رو انتخاب کنید تا سریع تر نتیجه بگیرید.

2 – عنوان خیلی کوتاه یا بلند ننویسید

درمورد اینکه چقدر باشه افزونه یواست سئو با سبز شدن رنگش اینو بهتون میگه اما متاسفانه اگرم خیلی عنوان رو طولانی کنید بازم سبز میمونه در حالی که این خوب نیست!

عنوانتون نباید بیشتر 45 حرف باشه.
حواستون باشه که منظور ما کلمه نبود بلکه حرف بود! مثلا عنوان نویسی 10 حرفه ولی 2 کلمست.
متاسفانه اکثر سایت های آموزش سئو این موضوع رو دارن اشتباه به مخاطب هاشون یاد میدن!
مثلا یه سایت نوشته بود عنوان شما 10 کلمه باشه خوبه اما این جمله کاملا اشتباهه! برای اینکه موضوع رو دقیق تر بفهمی کافیه به دو جمله زیر توجه کنی که هر دو جمله 10 کلمه هستن:

  • من در شهر ری با یاس سئو جدید کار کردم.
  • من داخل شهرستان قسطنطنیه همراه محمدرضا ماهیگیری رو یاد گرفتم.

فک کنم دیگه کاملا متوجه شده باشی 🙂
جمله ها بالا هر دو تعداد کلمه هاشون مساویه ولی تعداد حرف هاشون مساوی نیست و گوگل بر اساس تعداد حرف ها سایت هارو توی نتایج نشون میده. و این نکته رو توجه نکنید ما گفتیم عنوان شما نباید بیشتر 45 حرف باشه و بخش دوم عنوان رو جزء عنوان اصلی حساب می کنیم. به عکس زیر نگاه کنید تا بهتر متوجه بشید (بخش زرد عنوان اصلیه و بقیش فرعیه)

عنوان اصلی در یواست سئو

چرا در عنوان نویسی نباید بلد بنویسیم؟

جواب سادست! چونکه نصف جملتون ممکنه نشون داده نشه و نرخ کلیک خوردن اون خیلی میاد پایین و در کل وقتی جمله شما کامل نمایش داده بشه بهتر کلیک میخوره حتی اگر خیلی هم خوب نباشه ولی خب شما با ترفند های این مقاله دیگه باید یاد بگیرین خوب عنوان بنویسید.

جمع بندی نکات پایه عنوان نویسی:

  • کلمه کلیدی شما باید در عنوان باشه و اگر اول عنوانتون باشه بهتره.
  • عنوانتون نباید خیلی کوتاه باشه (بالای 38 حرف باشه)
  • عنوانتون نباید خیلی طولانی باشه (بالای 45 حرف نباشه)

خب دیگه شما نکات اساسی رو یاد گرفتید پس بریم سراغ

ترفند های عنوان نویسی کلاه خاکستری

عنوان نویسی کلاه خاکستری

این ترفند هارو بی دلیل نباید استفاده کنید مگرنه دیگه کلاه شما سیاه 🎩 میشه! در ادامه بیشتر راجب این موارد صحبت می کنم و منظورم رو بهتر میفهمید.

1 – استفاده از کلمات قدرتمند

کلا یه کلماتی هستن خیلی بهتر کلیک میخورن و تاثیر خوبی برای شما داره, بعضی از این ترفند ها عبارت اند از:

  • رایگان
  • شگفت انگیز
  • راز نگفته شده یا پنهان
  • هشدار یا اخطار
  • دلیل

مثلا اگر شما یک آموزش پولی راجب عنوان نویسی ساخته باشین و بعد توی عنوانتون از کلمه رایگان استفاده کنید، عنوان شما کلاه سیاه حساب میشه که خوشبختانه گوگل هم بعد مدتی متوجه میشه و رتبه شمارو کاهش میده.
کلا با اینکار هم مخاطب فریب میخوره و هم ضربه بزرگی به برند شما میزنه! پس اینکارو نکنید.
در کل وقتی از کلمات قدرتمند استفاده کنید که واقعا قابل استفاده باشن.

2 – عنوان های سوالی

نتیجه ها نشون میده عنوان سوالی هم تاثیر خیلی خوبه داره اما باید درست استفاده کنید.
منظورم اینه توی عنوان سوالی حتما باید کلمه کلیدیتون رو بکار برده باشید که اگر هم اول باشه بهتره, مثلا بهتر بود این مقاله با کدوم عنوان سوالی نوشته میشد تا نتیجه بهتری میگرفت؟

  1. چگونه در تولید محتوا یک عنوان خوب بنویسیم؟
  2. عنوان نویسی در تولید محتوا چگونه است؟
  3. آیا عنوان نویسی در تولید محتوا ساده است؟

بهترین عنوان مورد دومه! چونکه کلمه کلیدی در اول قرار گرفته و جمله سوالیه و بدترین عنوان هم مورد سومه! علتشم اینه کسی که کلمه عنوان نویسی رو سرچ میکنه میخواد شیوه انجام دادنشو یاد بگیره و اکثرا به فکر این نیستن که اینکار سخته یا نه, پس مخاطبتون رو هم باید بشناسید.

3 – گذاشتن پرانتز در عنوان نویسی

میدونستید کلماتی که داخل پرانتزه بیشتر خونده میشه؟ یعنی در کل عنوانی که پرانتز داره درصد خونده شدن و کلیک کردنش نسبت به عنوان های دیگه بالا تره.
دقیقا مثل عنوانی که برای مقاله نوشتیم که این شکلی بود:

  • عنوان نویسی در تولید محتوا 【به شیوه کلاه خاکستری】

و اینکه یک نکته دیگه هم کارمون داشت! اونم این بود که از یک نوع پرانتز خاص استفاده کردیم نه پرانتز معمولی! با اینکار درصد دیده شدن مقالمون بیشتر میشه و مهم تر از اون کلمه کلیدیمون که ” عنوان نویسی ” بود رو در اول قرار دادیم.

4 – گذاشتن اعداد در عنوان نویسی

نوشتن کاراکتر

اینکار هم مثل پرانتز نرخ دیده شدن رو بالاتر میبره اما شما می تونید از یک ترفند استفاده کنید تا نرخ کلیک شدن هم بدجور بره بالا! ترفند این شکلیه مثلا:

  • x راه برای y
  • x راه برای y در z

الان بهتون میگم منظورمون از x,y,z چیه!
x یعنی تعداد روش های ممکن برای انجام اون چیز.
y یعنی خود اون چیزی که کاربر می خواد بهش برسه.
z یعنی مدت زمان رسیدن به اون چیز.

برای مثال:
7 راه برای عنوان نویسی
6 روش عنوان نویسی در 2 دقیقه

بنابرین شما با این ترفند ساده می تونید چند برابر بهتر از قبل عمل کنید پس همین الان یادداشت کنید این فرمول رو 🙂
این کارو هم طور دیگه میتونید انجام بدید, به مثال های زیر دقت کنید:

  • آموزش عنوان نویسی 100% تضمینی
  • تکنیک عنوان نویسی از 0 تا 100

بنابرین به غیر اون فرمول شما می تونید از شیوه های دیگه برای این مورد هم استفاده کنید.

5 – استفاده از کلمات انگلیسی

این مورد رو نباید الکی استفاده کنید. مثلا فرض کنید شما قراره راجب بیزینس پروفایل اینستاگرام مطلب بزارید, میتونید عنوانتون رو اینطوری بنویسید:
بیزینس پروفایل (Business Profile) چیست؟

این در صورتیه که کلمه کلیدی شما بیزینس پروفایل باشه و شما تونستید از کلمه انگلیسی + پرانتز + سوالی کردن استفاده کنید یعنی ترکیب سه موارد بالا! بنابرین این یک عنوان خیلی قوی به حساب میاد.

6 – عنوان نویسی چالشی!

افراد مشهور

یعنی اینکه مطلبی بنویس که برای کاربر عجیب و بحث بر انگیز باشه! فرض کن کلمه کلیدی شما “سخنرانان انگیزشی” است. این عنوان میتونه چالشی باشه:

  • همه سخنرانان انگیزشی دروغگو هستند!

این روش ریسک بالایی داره و باید حتما با دلیل منطقی مخاطب رو به چالش بکشید. یا بهتره از کلمه “همه” استفاده نکنید و بجاش کلمه اکثر یا اغلب رو بکار ببرید تا نتیجه بهتر باشه.

7 – استفاده از نام افراد معروف

مثلا به عنوان های زیر دقت کنید. این عنوان ها از این تکنیک الگو گرفتن که همین الان خودم اومد توی ذهنم و نوشتمشون:

  • 6 روش بازاریابی به شیوه گرگ وال استریت
  • آموزش آشپزی به شیوه احسان علیخانی!
  • آموزش اسب سواری از زبان لیونل مسی!
  • 5 عادت خوب بیل گیتس که هرشب اون رو انجام میده
  • زیاد خوابیدن خوبه! اینو انیشتن میگفت
  • 5 سخن انگیزشی از زبان برایان تریسی

بی شک واقعا عنوان های بالا برای مخاطب جذاب هستن و سعی کنید از اسم افرادی استفاده کنید که حداقل 90 درصد مخاطب هایی که کلمه کلیدی رو سرچ میکنن اون رو بشناسن! مثلا کسی که راجب سخن انگیزشی سرچ میکنه به احتمال 90 درصد برایان ترسی رو میشناسه.

البته عنوان شما باید بر اساس واقعیت باشه مثلا اگر مطلب شما راجب اسب سواری و هیچ ربطی به مسی نداره نباید اینطوری عنوان بزارید چون خیلی ها وارد سایت شما میشن که مثلا عکس یا ویدیو یا حرفی از مسی راجب اسب سواری ببینن که منبع داشته باشه.

7 – استفاده از کاراکتر یا ایموجی در عنوان نویسی

از الان بگم خدمتتون توی این کار زیاده روی نکنید! چون جزء کلاه سیاه محسوب میشید و فقط در مهم ترین مقالاتتون به تعداد کم استفاده کنید. در کل ایموجی رو اگر در عنوان سایت بزارید احتمال اینکه گوگل رو رو نمایش بده خیلی کمه ولی اگر داخل توضیحات قرار بدین به احتمال بالای 90 درصد نمایش داده میشه.
برترین ایموجی ها برای توضیحات (دیسکریپشن) سایت:

✅🤔【】✓⓿❶❷❸❹❺❻❼❽❾❿📞▶️✌️❤️🔥⭐️💥⚡️🔍 و…

توجه داشته باشید که این کاراکتر و ایموجی هارو هم میتونید توی عنوان استفاده کنید اما احتمال اینکه نمایش داده بشه خیلی کمه (البته اون پرانتزه احتمال نمایش داده شدنش بالاتره).

توجه:

  • بی دلیل از ایموجی ها استفاده نکنید چون تاثیر منفی میزاره در راز مدت!
  • نهایتا هم 2 بار از ایموجی توی توضیحات سایت استفاده کنید.

 

8 – ترکیب کردن مهم ترین هنر عنوان نویسی

خب شما 7 روش عالی برای عنوان نوشتن رو یاد گرفتید و الان باید بتونید موارد رو ترکیب کنید که اصلا هم سخت نیست و  بنظرم حداقل باید دو مورد رو بتونید داخل عنوانتون ترکیب کنید.

لطفا اصلا به فکر ترکیب بیش از 4 یا 5 مورد نباشید چون تقریبا ممکن نیست! حتی دو مورد هم کافیه و خوب کلیک میخوره.
فقط قبل اون عنوان های رقیب هاتون رو هم تحلیل کنید و سعی کنید از اونا بهتر باشید.

خب امیدوارم از این مقاله سایت نتیکو که در بخش آموزش سئو نوشته شده خوشتون اومده باشه. لطفا نظرتون رو ارسال کنید.

 

درباره ی admin

من سایت های زیادی داشتم و الان هم دارم اما هیچ سایتی به اندازه نتیکو برای من لذت بخش نیست چون تمام کاربر های من کسانی هستند که دنبال بازاریابی یا کسب درآمد اینترنتی اند و این دو چیز علاقه و مهارت واقعی منه. تیم ما بسیار خوشحاله که در خدمت شما عزیزانه 💝🌹🌷

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *