خانه / مقالات ✍️ / کسب و کار اینترنتی / برندسازی چیست؟ (همه چیز راجب Branding)

برندسازی چیست؟ (همه چیز راجب Branding)

برندسازی چیست؟

برندسازی فرآیندی است که به واسطه آن، مقبولیت و اعتبار شما نزد مشتریان افزایش می یابد. برندسازی شامل پروسه ای است که در این مطلب از نتیکو به آن اشاره کرده ایم.

برند چیست؟

قبل از اینکه چیزی راجع به برندسازی بگوییم، باید بدانید که برند چیست؟ برند – Brand نشانه ای است که یک مجموعه، شرکت، سازمان، موسسه و… به واسطه آن توسط افراد دیگر شناخته می شود. تعریف عموم مردم از برند، لوگو یا نشانه ای است که مالکیت یک شرکت خاص را بر محصول یا خدمتی خاص نشان می دهد؛ اما اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر با مفهوم برند آشنا شویم باید بدانید که برند تنها یک عنوان یا یک لوگو نیست. عنوان برند هویت یک مجموعه را مشخص می کند و باید به گونه ای باشد که بتواند از تمام ویژگی های مجموعه پشتیبانی کند.

مثال برند

مفهوم برند را با ذکر یک مثال توضیح می دهیم؛ فرض کنید به یک مغازه لباس فروشی مراجعه کرده و قصد دارید یک پیراهن را خریداری نمایید. ده ها مدل پیراهن در این مغازه وجود دارد اما فروشنده به شما می گوید پیراهن هایی که در این قسمت قرار دارند، برند هستند. در اینجا منظور از برند بودن لباس ها، کیفیت بالای آن هاست. در اذهان عمومی نیز اگر محصولی برند باشد کیفیت بهتری نسبت به سایر محصولات دارد. یا مثلا وقتی صحبت از شرکت های تولید تلفن همراه می شود، اولین شرکت هایی که به ذهن شما خطور می کند اپل، سامسونگ، هواوی و نوکیا می باشد در حالی که صدها شرکت تولید کننده دیگر وجود دارد که ممکن است کیفیت محصولات آن ها از کیفیت محصولات شرکت های معروفی مثل هواوی بالاتر باشد اما چرا شما این شرکت ها را برای خرید موبایل انتخاب نمی کنید؟

در جواب این سوال باید بدانید که شرکت هایی مثل هواوی و سامسونگ به برندهای جهانی تبدیل شده اند که در میان خریداران تلفن همراه دارای مقبولیت بالایی هستند و در اینجا اهمیت برندسازی مشخص می شود. در فرآیند برندسازی، یک شرکت به یک برند معتبر تبدیل می شود که در میان عموم مردم مقبولیت پیدا می کند. در ادامه این مفهوم را به طور کامل توضیح داده ایم.

برندسازی یا برندینگ به چه معناست؟

برندسازی یا برندینگ به چه معناست؟

شاید شما هم جزو افرادی باشید که در وبسایت ها و محافلی که به نوعی با بازاریابی و تجارت سر و کار دارند فعالیت کرده باشید و عنوان “برندسازی یا برندینگ” به گوشتان خورده باشد. مبحث برندسازی یکی از مباحث مهم و بسیار تاثیرگذار است که در مکان های بسیاری از مفهوم آن استفاده می شود. اما برندسازی چیست و چه فایده ای دارد؟ اگر بخواهیم مفهوم برندسازی را به طور کوتاه تعریف کنیم، باید بگوییم که برندسازی مجموعه فرآیندهایی است که به افزایش ارزش کالا، خدمات و در نهایت اعتبار بیشتر شرکت شما -شرکت شما می تواند وبسایت، مغازه و هر کسب و کار دیگری باشد- منجر شود.

بسیاری از شرکت های تجاری بزرگ که امروزه به غول های تجاری تبدیل شده اند در بحث برندسازی بسیار موفق عمل کرده اند. کاری که شما در برندسازی انجام می دهید این است که ذهنیت مردم را راجب به کسب و کارتان به گونه ای شکل می دهید که اگر روزی آن ها نیاز به کالا یا خدماتی داشتند قبل از همه سراغ شما بیایند.

سوالات کلیدی و تحقیقات بازار در برندسازی

سوالات کلیدی و تحقیقات بازار در برندسازی

قبل از اینکه سراغ پروسه برندسازی روید، بایستی سوالاتی را از خود بپرسید که پاسخ به آن ها به شما در طی کردن سریع تر و صحیح تر این مسیر کمک می کند. این سوالات می توانند سوالاتی مثل نمونه های زیر باشند.

  1. کسب و کار شما در میان چه تعداد از مشتریان شناخته شده است و آیا مشتریان از حضور شما در بازار مطلع اند؟
  2. مشتریان و مخاطبان در کسب و کار شما به دنبال چه ویژگی هایی هستند؟
  3. مخاطبان و مشتریان کسب و کار شما چه مشخصاتی دارند؟
  4. چه مقدار هزینه برای انجام پروسه بازاریابی، تبلیغات و در نهایت برندسازی کنار گذاشته اید؟
  5. هدف شما از برندسازی چیست؟

و ده ها سوال دیگر که در طول مسیر برندینگ با آن روبرو خواهید شد. پاسخ به این سوالات در قالب مفهومی به نام “تحقیقات بازار” انجام می شود. کسب و کارهایی که قبل از شروع تبلیغات و برندسازی به تحقیقات بازار می پردازند، اطلاعات جامع تری راجع به موقعیت کنونی شرکت و همچنین مشتریان شان جمع آوری می کنند که این اطلاعات بسیار مفید و سودمند است. اگر شما هم قصد دارید این تحقیقات را انجام دهید می توانید از روش هایی مثل مصاحبه مستقیم با مشتریان و نظرسنجی آنلاین استفاده نمایید.

فرآیند برندینگ شامل چه مراحلی است؟

فرآیند برندینگ شامل چه مراحلی است؟

همان طور که گفتیم، برندینگ یا برندسازی شامل فرآیندی است که در طی آن فعالیت هایی در راستای افزایش اعتبار کسب و کار شما انجام می شود. در این بخش قصد داریم این فرآیند را به شما عزیزان معرفی کنیم.

انتخاب عنوان و نشان مناسب در برندسازی

شرکت های زیادی وجود دارند که برند شدنشان را مدیون نام و نشان تجاری شان هستند. نمی توان گفت صرفا دارا بودن نام، شعار و نشان تجاری خوب برای برند شدن کافیست اما وجود این موارد برای تبدیل شدن شرکت شما به یک شرکت معتبر ضروری است. به همین دلیل باید نام و نشانی را برای کسب و کارتان انتخاب کنید که قابلیت برند شدن داشته باشد. نکات زیادی برای انتخاب بهترین نام و نشان وجود دارد. برای مثال، هرچقدر عنوان شرکت شما کوتاه تر و مفهومی تر باشد بهتر است. نیازی نیست عنوان شرکت شما نشان دهنده موضوع فعالیت شما باشد و می توان از نام های متفرقه که جذابیت بالایی دارند نیز استفاده کنید.

برندهایی مثل ایران خودرو، در نامشان به فعالیتی که می کنند اشاره کرده و برندی مثل نایک، هیچ اشاره ای به فعالیتی که می کنند در نامشان دیده نمی شود. در کنار این موضوع نامی را انتخاب کنید که به راحتی قابل خواندن، نوشتن و فهم بوده و با یکبار دیدن آن در ذهن ثبت شود. پس از انتخاب نام نوبت به طراحی لوگو و نمادی است که نشان دهنده شخصیت حقوقی شرکت شماست. لوگویی که از آن استفاده می کنید، باید ساده و مفهومی باشد. همچنین طرح نشان بهتر است کپی از جایی نباشد و نمادهایی که در آن به کار رفته به نوعی حیطه فعالیت شما را نشان دهد.

تبلیغات هدفمند

اولین راهی که صاحبان کسب و کار برای پیداکردن مشتریان جدید و همچنین معرفی خدمات و محصولاتشان به مخاطبان انتخاب می کنند، تبلیغات است. تبلیغات به شکل های مختلفی انجام می شود که تا حدود زیادی به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. تبلیغات هدفمند، تبلیغاتی است که با کمترین هزینه و بیشترین بازدهی همراه باشد. تصور اینکه هرچقدر پول بیشتری صرف تبلیغ و برندسازی کنید موفقیت بیشتری را کسب خواهید کرد یک تصور غلط است که نباید به آن اتکا کرد.

بازاریابی گسترده

بازاریابی، خود فعالیتی است که شامل مراحل زیادی می باشد. در بازاریابی همان طور که از اسمش پیداست، به دنبال بازارهای جدیدی برای فروش محصولات و خدمات تان خواهید بود. در واقع هرچقدر فرآیند برندسازی را خوب انجام دهید اما در بازاریابی محصولات تان نتوانید به خوبی ظاهر شوید، کسب و کار شما با سوددهی همراه نخواهد بود. چه بسا کسب و کارهایی که بدون برندسازی توانسته اند سود خوبی را از طریق بازاریابی به دست آورند.

خدمات قبل و پس از فروش

برای برند کردن کسب و کارتان نیاز به اعتماد مشتریان دارید و برای اینکه بتوانید اعتماد مشتریان را بدست آورید بایستی به آن ها توجه کنید. توجه به مشتریان می تواند در قالب خدمات قبل از فروش -مثل مشاوره- یا پس از فروش -مثل گارانتی- انجام شود. فراموش نکنید مشتریان ضامن فعالیت و آینده کسب و کار شما هستند و تنها در صورتی می توانید نسبت به آینده امید داشته باشید که مشتریان تان را حفظ و بر تعداد آن ها بیافزاید.

کیفیت مستمر در برندسازی

بسیاری فکر می کنند شرکت های بزرگی مثل سامسونگ که در حال حاضر جزو بزرگ ترین برندهای جهانی هستند، تنها به واسطه تبلیغات و بازاریابی خوبی که داشتند به این سطح رسیده اند. اما مطمئن باشید هیچ کسب و کاری در صورتی که کالاها و خدمات باکیفیتی ارائه نکند برند نخواهد شد. اگر فکر می کنید می توانید تنها با تبلیغات و خدمات به مشتریان نظر آن ها را جلب و اعتبار کسب و کارتان را افزایش دهید، سخت در اشتباهید! چراکه مردم بهترین کسانی هستند که می توانند خوب بودن یا بد بودن یک مسئله را تشخیص دهند و اگر با محصول یا خدمات بی کیفیتی روبرو شوند، قطعا برای دفعات بعدی سراغ آن نخواهند رفت.

انتخاب شعار مناسب برای برندسازی

یکی از عوامل دیگری که باعث معروفیت و محبوبیت یک برند می شود، انتخاب شعار مناسب و مرتبط با نوع فعالیت است. بسیاری از شرکت ‌های کوچک و بزرگ ر در کنار نام برند خود از جمله کوتاهی نیز تحت عنوان شعار استفاده می کنند. این شعار بایستی مفهومی و معنادار باشد تا بیشترین تاثیرگذاری اش را داشته باشد. اگر کسب و کار تازه ای راه اندازی کرده و نمی دانید چه شعاری را برای آن انتخاب کنید اصلا جای نگرانی نیست. در ابتدای کاری نیازی نیست از جملات فلسلفی و مفهومی استفاده کنید و می توانید با الگوبرداری از شعار برندهای بزرگ شعار مناسبی برای کسب و کارتان انتخاب نمایید. شعار برخی از برندهای مطرح جهانی به صورت زیر است.

نایک: فقط انجامش بده!

آدیداس: غیر ممکن وجود نداره.

فولکس واگن: کوچک فکر کنید

مارک اند اسپنسر: حق همیشه و کاملاً با مشتری است

نسکافه: قهوه در بهترین حالت آن

پلی استیشن: در دنیای خود زندگی کنید، در دنیای ما بازی کنید

فیلیپس: هر روز خودت را ابراز کن

آئودی: پیشرفت به وسیله‌ی فناوری

تعامل با سایر برندها

تعامل با شرکت های مختلف و حضور همه جانبه در عرصه های مختلف، به کسب و کار شما کمک می کند جلوه بهتری را برای خود دست و پا کند. برای مثال اگر شما دارای شرکتی هستید که به تولید لباس زیر مردانه می پردازد، می توانید با برندهای معتبر کت و شلوار همکاری کرده و در کنار کت و شلوارهایی که آن ها ارائه می دهند، یک پکیج کامل از لباس های زیر نیز به مشتریان از طرف شما هدیه کنند. این کار ممکن است در ابتدا برای شما سودمند نباشد اما با گذشت زمان برتعداد مشتریان شما افزوده می شود.

افزایش مشتریان وفادار به کمک برندسازی

افزایش مشتریان وفادار به کمک برندسازی

یکی از فوایدی که برندسازی برای یک کسب و کار در پی دارد، جذب مشتریان وفادار است. در مقاله ای که موضوع آن جذب مشتریان وفادار بود، به شما عزیزان گفتیم که مهم ترین دلیلی که مشتریان راغب به مشتریان وفادار تبدیل می شوند، کیفیت و وجود یک ویژگی خاص و متمایز در محصولات یا خدمات یک شرکت است و همان طور که در این مقاله گفتیم، برای اینکه یک شرکت به برندی معتبر و مقبول تبدیل شود باید کیفیت خوبی را از خود نشان دهد. بنابراین معادله زیر در برندسازی برای جذب مشتریان وفادار وجود خواهد داشت.

ایجاد برند → کیفیت + بازاریابی صحیح ← مشتری وفادار

خلاصه مطلب برندسازی

برندینگ یا برندسازی فرآیندیست برای بدست آوردن برتری در بین رقبا به منظور کسب حداکثر مقبولیت در میان مشتریان و در نهایت کسب سود بیشتر. این تعریف کوتاهی از برندسازی است که به طور کلی این مفهوم را روشن می سازد. برندسازی برای کارکنان درونی یک شرکت و مشتریان بیرونی آن اهمیت زیادی دارد. دارا بودن برند و مقبولیت باعث رونق گرفتن کسب و کار و پیشرفت کارکنان یک شرکت شده و برای مشتریان نیز، افزایش کیفیت کالاها و خدمات را در پی دارد. برندسازی باعث افتادن نام شرکت شما بر سر زبان ها می شود و در جامعه امروزی که به سمت مدگرایی حرکت می کند، این کار باعث افزایش مشتریان و مخاطبان کسب و کار شما خواهد شد.

ما در این مقاله سعی کردیم مفهوم برند و برندسازی را به طور کامل با ذکر مثال های متعدد به شما عزیزان توضیح دهیم. کسب و کارهایی که هم اکنون به برندهای بزرگ و مشهور تبدیل شده اند، در ابتدا کسب و کارهای کوچکی بودند که با انجام پروسه برندسازی توانسته اند به مرور زمان کیفیت خدمات و کالاهایشان را توسعه بخشیده و به برندهای جهانی تبدیل شوند. به همین دلیل اگر امروز قصد کرده اید که کسب و کارتان را به برند تبدیل کنید، صبر را چاشنی کار خود کرده و با تمام قدرت روی هدفتان تمرکز کنید. موفق باشید!

درباره ی علیرضا شاکری

کارشناس تولید محتوا در زمینه توسعه کسب و کارهای اینترنتی و عضو کوچکی از خانواده نتیکو هستم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *