ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از شیوه های مرسوم دیجیتال مارکتینگ است که هدف اصلی آن مانند بقیه روش های بازاریابی ارائه و تبلیغ محصولات است تا به این وسیله مشتریان جدید و قدیمی را به سمت خود جذب کند و سبب افزایش فروش شود.
ایمیل مارکتینگ یک روش مستقیم بازاریابی است که به وسیله ارسال ایمیل، محتوایی برای معرفی و تبلیغ محصول و یا خدمت مورد نظر به مشتریان ارسال میکند که این ایمیلها دارای هدفهای خاصی هستند که آن ها را شرح میدهیم
- ارسال ایمیل برای جذب مشتریان جدید
- تبلیغ برند و محصولات در کنار ارائه محتوای مفید.
- افزایش ارتباط موثر با کاربران برای جذب مشتری جدید و ایجاد وفاداری در مشتریان قدیمی.
ایمیل مارکتینگ
یکی از شیوه های رایج بازاریابی است که از ایمیل برای ارائه و تبلیغ محصولات استفاده میشود. همچنین به علت داشتن مخاطبان بسیار بالای ایمیل که تا کنون به بیش از 4 میلیارد می رسد و هر روز به آن افزدوه می شود همین علاقه صاحبان کسب و کارها را به سمت استفاده از ایمیل برای بازاریابی جذب کرده است.
فاکتورهای مهم در ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ دارای فاکتورها و عوامل بسیار مهمی است که استفاده از آن را برای همه کسب و کارها اعم از کوچک و بزرگ ضروری میسازد.
-
میزان هزینه
هزینهای که در قبال ایمیل مارکتینگ باید صرف شود بسیار اندک است زیرا فقط به پلتفورم ارسال ایمیل نیاز دارید ولی میزان درآمدی که برمیگردد بسیار زیاد است.
-
موفقیت
ایمیل های ارسال شده اگر هدف درستی داشته باشند و به درستی به سمت کاربران ارسال شوند سبب بازگشت سرمایه زیادی میشوند.
-
اطلاعات قابل اندازهگیری
این پلتفورمها اطلاعات مفیدی مانند نرخ کلیک، نرخ بازدید و غیره را به شما ارائه میدهند که می تواند در سیاست گذاری های آینده شما بسیار تاثیر گذار باشد.
نرخ کلیک و نرخ بازدید
دو مسئله مهم در ایمیل مارکتینگ که اهمیت بسیاری هم دارند همین نرخ کلیک و بازدید است که میزان بهروری ایمیل ارسال شدهی شما را تعیین میکند اما این دو مفهوم یعنی چه.
نرخ کلیک: این مفهوم زمانی رخ میدهد که کاربر برروی ایمیل ارسال شدهی شما کلیک میکند.
نرخ بازدید: این مفهوم زمانی رخ میدهد که کاربر ایمیل شما را میخواند نرخ بازدید بسیار مهمتر از کلیک است، در واقع میتوان از نرخ کلیک به عنوان پیش زمینه نرخ بازدید یاد کرد زیرا هدف از کلیک برروی ایمیل یا هر محتوای دیگر خواندن آن است ولی باید توجه کنید نرخ کلیک اهمیت کمتری دارد زیرا معلوم نیست افرادی که برروی ایمیل کلیک کردند اصلا محتوای آن را دیدهاند یا نه.
دلایل اهمیت ایمیل مارکتینگ
مسلما استفاده از ایمیل برای بازاریابی یکی از کارهای ضروری هر کسب و کاری است که می خواهد موفق باشد اما چرا باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کرد و اگر از این ابزار بازاریابی استفاده نشود چه مشکلاتی برای کسب و کارها رخ میدهد.
-
گستردگی و بالا بودن برد ایمیل مارکتینگ
همانطور که در قبل هم گفته شد تعداد کاربران سرویس های ایمیل در حال حاضر بیشتر از 4 میلیارد نفر است که همین عامل سبب استفاده تمامی کسب و کارها از این سرویس هاست جالب است بدانید تمام شبکه های مجازی که خود دارای طرفدارهای بیشماری هستند و جزء یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ هستند خود از سرویس های ایمیل برای اطلاع به کاربران استفاده می کنند این امر نشان دهنده اهمیت بسیار بالای ایمیل برای کسب و کارهاست.
-
استفاده تمام اقشار از ایمیل
با توجه به تعداد کاربران استفاده کننده از سرویس های ایمیل که حدود نیمی از آن ها از سرویس جیمیل استفاده میکنند می توان نتیجه گرفت تمام اقشار از این سرویس ها استفاده میکنند و شما میتوانید با ارسال یک ایمیل و معرفی خدمات و محصولات خود بیشترین بازدهی را بگیرید.
-
محبوبیت ایمیل مارکتینگ نسبت به شبکه های اجتماعی
تقریبا کاربران سرویس دهنده های ایمیل دو برابر فیس بوک و توییتر است و به علاوه این دو شبکه که بیشترین کاربر را دارا هستند در دسترس کاربران ایرانی نیستند و به همین علت اگر قرار باشد بین ایمیل و شبکه های اجتماعی یکی را انتخاب کرد مسلما انتخاب سرویس های ایمیل است.
-
افزایش نرخ تبدیل
توجه اغلب بازاریابها و صاحبان کسب و کار نرخ تبدیل است. نرخ تبدیل به معنای تبدیل مشتریان بالقوه (افرادی که احتمال دارد در آینده مشتری شما باشند) به خریدار است و نباید با نرخ بازدید و کلیک اشتباه گرفته شود.
توجه داشته نرخ تبدیل به افزایش مشتری شما هم ارتباط دارد.
-
ایمیل کانال ارتباطی ترجیحی برای کسب و کار
در مقابل ایمیل یک رقیب به اسم شبکههای اجتماعی وجود دارد که البته توان مقابله با ایمیل را ندارد البته هدف آنها ایجاد فضای مناسب برای تبلیغ محصولات، خدمات و برند یک کسب و کار است. البته با توجه به تغییراتی که در این شبکه ها به وجود آمده و نوع استفاده از تغییر یافته است. ظاهرا افراد بیشتر برای ارتباط با دوستان و خانواده از این کانال استفاده میکنند تا بازاریابی این در حالی است که بیشتر افراد از ایمیل برای کارهای خود استفاده میکنند و برای ارائه محصولات و خدمات یا ارائه تخفیفات برای محصولات خود میتوان بیشتر به این کانال تکیه کرد تا شبکه های اجتماعی.
البته دقت کنید نباید استفاده از شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید زیرا این کانال ها برای کسب و کارها خیلی موثر هستند درست از سرویسهای ایمیل کم کاربرد تر هستند ولی باز هم نمیتوان آنها را کنار گذاشت.
-
ماندگاری همیشگی ایمیل
ایمیل از محبوبیت بسیاری برخوردار است و در طی این سالها از محبوبیت آن کاسته نشده است و هروز هم به تعداد کاربران افزوده میشود این درحالی است که شبکه های اجتماعی به علت تنوع زیاد هر لحظه ممکن است جایگزین پیدا کنند و به خاطرات بپیونند مانند شبکه اجتماعی MySpace که یک زمان کوتاهی از گوگل هم بازدید بیشتری داشت در حال حاضری حتی اسمی از آن شنیده نمیشود.
-
متخصصین بازاریابی
طبق نظرات بازاریاب های بزرگ دنیا بر این باوراند که ایمیل مهمترین کانال برای کسب و کارها میباشد و غفلت از این سرویس فقط باعث ضرر کسب و کارها میشود پس اگر کسب و کاری میخواهد به موفقیت برسد باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کند.
-
هدف گیری مستقیم
یکی از مزایای مهم ایمیل این است که شما میتوانید یک محتوای هدف دار و حساب شده را به سمت کاربران خود ارسال کنید مثلا فرض کنید تعدادی از کاربران شما از یک محصول شما خریده کردهاند و یا میخواهند خرید کنند ولی به خاطر قیمت آن نمیتوانند خرید کنند شما میتوانید با ارسال یک ایمیل با موضوع بن خرید این افراد را برای خرید به سمت خود جذب کنید این در حالی است که در شبکههای اجتماعی نمی توان به این شکل عمل کرد.
-
بستر تست محتوا در ایمیل مارکتینگ
از این کانال میتوان برای تست انواع مختلف محتوا استفاده کرد و بعد از بدست آوردن بهترین روش ارائه محتوا از آن روش برای تمامی کانال های دیگر نیز استفاده کرد.
-
ارتباط موضوعی
کاربران با در اختیار گذاشتن ایمیل خود به شما یا در اصطلاح Subscribe شدن در سایت شما بتوانید ایمیل هایی با موضوعات دلخواهش دریافت کند به این قابلیت Opt-In هم میگویند.
-
طول عنوان ایمیل
طول عنوان ایمیل یکی از فاکتورهای بسیار مهم است که نباید از آن سرسری رد شد و باید آن را جدی گرفت توجه داشته باشید عنوان نه آنقدر کم باشد که موضوع محتوا را نرساند و نه آنقدر زیاد که کاربر را خسته کند و از خواندن ادامه محتوا منصرف کند باید یک عنوان بسیار تمیز و متناسب با محتوا ارائه شود تا کاربر را به سمت خود جذب کند.
البته ایمیل مارکتینگ یک عیب بزرگ نیز دارد و آن هم Spam است که از سمت کاربران ناراضی انجام میشود پس باید دقت کرد که تعداد ایمیل های ارسالی نباید آنقدر کم و موضوع نامربوط باشد که کاربران را ناراضی کند البته این مشکل تا حدی با استفاده از قابلیت ارتباط موضوعی که علاقه کاربران را هدف میگیرید قابل حل است.
شیوه جمع آوری ایمیل در ایمیل مارکتینگ
مهم ترین چیزی که در ایمیل مارکتینگ باید یاد بگیرید این است که چطوری به بهترین شکل ایمیل کاربران خود را دریافت کنید. برای اینکار روش های زیادی دارد اما قسمت دارم چند روش مهم و کاربردی را به شما معرفی کنم.
1.دریافت ایمیل در ازای محتوای مرتبط
برای مثال یک مطلب راجب آموزش کسب درآمد از اینترنت بنویسید و سپس در آخر آن بنویسید برای دریافت کتاب یا دوره رایگان کسب درآمد از اینترنت لطفا ایمیل خود را وارد کنید تا درکمتر از چند ثانیه دوره را رایگان دریافت کنید و… . بنابرین ایمیل شما باید در ازای یک محتوای مرتبط باشد که اگر آن محتوا یک هدیه باشد خیلی خیلی تاثیر بهتری خواهد داشت.
2. دریافت ایمیل در ازای کد تخفیف
این ترفند هم بسیار کاربردی است زیرا کسانی که ایمیل خود را برای کد تخفیف می دهند اکثرا جزء عده ای هستند که می توانند به مشتری دائمی شما تبدیل شوند که التبه این بستگی به محصولات شما دارد (یعنی اگر محصولات شما در یک حوزه باشد امکان اینکه یک مشتری چند بار خرید کند بیشتر خواهد شد تا اینکه یک محصول شما راجب آموزش کسب و کار اینترنتی باشد و یک محصول دیگر راجب آموزش فوتبال یا سایر موارد).
3. دریافت ایمیل به ازای PDF محتوا
فرض کنید یک مقاله رایگان طولانی و عالی دارید, خب مخاطب معمولا بعد از خواندن مقاله دوست دارد آن را ذخیره کند تا بعدا دوباره به آن سر بزند یا اینکه دوباره آن را مرور کند اما متاسفانه می توان گفت تا 99 درصد چنین اتفاقی نمی افتد زیرا در دنیای امروزی مشغله ها آنقدر زیاد است که مقاله شما از یادشان خواهد رفت پس چه بهتر است آخر سایت خود بنویسید برای دانلود این مقاله به صورت PDF کلیک کنید و بعد از کلیک کردن یک صفحه باز شود که از کاربرا ایمیلش را بخواهد.
4. دریافت ایمیل از طریق کامنت های سایت
یکی دیگر از بهترین منبع ایمیل ها بخش کامنت های سایت شماست که در این زمینه افزونه های وردپرسی خاصی وجود دارد که با یک کلیک تمام ایمیل های موجود در کامنت هایتان را لیست می کند, با اینکار خیلی راحت می توانید لیستی مهم از ایمیل کسانی را داشته باشند که برای شما کامنت گذاشتند.
خرید ایمیل در ایمیل مارکتینگ اکثرا بازدهی ندارد
قبل از اینکه راجب این موضوع حرف بزنم دوباره تاکید میکنم که از کلمه اکثرا استفاده کردم نه کلمه همیشه! بنابرین شاید 90 درصد اوقات خرید ایمیل کار اشتباهی است و بهترین کار این است که خودتان ایمیل جمع آوری کنید زیرا هزار ایمیل هدفمند که در سایت شما جمع آوری شده از 200 هزار ایمیل مختلف می تواند بهتر باشد.
متاسفانه تا الان عده زیادی دیده ام که لیست ایمیل خرید کرده اند و بعد هم برای ارسال ایمیل هایشان به یک پنل حرفه ای نیاز داشتند که هزینه زیادی برای آنها داشته اما نتوانستند نتیجه ای بگیرند زیرا اینکار بازدهی خوبی ندارد و بهترین راه در ایمیل مارکتینگ این است که کاربر شما هدفمند باشد و از طریق قیف فروش بتوانید آن را به سمت محصول خود هدایت کنید.
ابزار های مناسب برای ایمیل مارکتینگ
در اینجا به شما 5 سایت معرفی خواهم کرد که با آنها می توانید فرایند ایمیل مارکتینگ خود را انجام دهید یا آن را کاملا خودکار کنید! برای مثال میتوانید یک کمپین بازاریابی بسازید و طوری آن را تنظیم کنید که اگر کسی ایمیلش را وارد کرد به صورت خودکار روزانه برای آن فرد یک ایمیل ارسال شود.
لیست برخی از این سایت ها:
معمولا سایت های خارجی برای بازاریابی ایمیل پنل رایگان هم دارند اما این پنل ها ظرفیتی محدود دارند برای مثال نمی گذارند بیشتر از 10 هزار ایمیل را وارد کنید یا روزانه بیشتر از هزار ایمیل بفرستید و… . برای همین اگر ایمیل های زیادی دارید باید حتما از نسخه های Vip پنل این سایت ها استفاده کنید که در صورت داشتن ایمیل زیاد و استفاده از شیوه های درست ایمیل مارکتینگ اینکار برای شما سودآور خواهد بود.
آماری جالب از ایمیل مارکتینگ
حدود 400 میلیون دلار در سال 2019 در ایمیل مارکتینگ هزینه شد!
استفاده از ویدیو در داخل محتوای ایمیل میتواند تا 300 درصد احتمال کلیک را افزایش دهد.
اگر درست آن را انجام دهید به ازای هر یک دلار, 44 دلار سود خواهید کرد.
در حال حاضر 7 میلیارد نفر در جهان از ایمیل استفاده می کنند.
حتی خود شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی از ایمیل استفاده می کنند!
حدودا 70 درصد کاربران تمایل دارند تخفیف های ویژه را از طریق ایمیل دریافت کنند.
حدودا 60 درصد بازاریابان می گویند ایمیل مارکتینگ بهترین را افزایش فروش می باشد.
جمع بندی مطلب
در کل حتما قبل از نوشتن ایمیل برای مخاطب هایتان, خودتان را جای آنها قرار دهید و ببینید که آیا ایمیل شما یک محتوای فریب دهنده است یا یک محتوای ارزشمند که کاربران از دیدن آن خوشحال می شوند؟ اگر بتوانید به بهترین شکل خود را جای مخاطب بگذارید حتما یک ایمیل مارکتر حرفه ای خواهید شد که این امر فقط با انجام تمرین و دیدن دوره های آموزشی و تست کردن میسر خواهد شد.
تیم نتیکو قصد دارد در آینده نه چندان دور یک دوره کاملا حرفه ای و جامع در رابطه با ایمیل مارکتینگ بساز تا بعد از دیدن آن نیازی به خواندن هیچ محتوای دیگر در این رابطه نداشته باشد.