" /> تبلیغات کلیکی (Click Advertising) چیست؟ (3 نکته مهم) | نتیکو
خانه / مقالات ✍️ / آموزش بازاریابی و مبانی آن / تبلیغات کلیکی (Click Advertising) چیست؟

تبلیغات کلیکی (Click Advertising) چیست؟

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن به ازای هر کلیک روی لینک موردنظر مبلغی از تبلیغ کننده دریافت و کاربر به صفحه خاصی ارجاع داده می شود.

مقدمه مطلب

امروزه و با گسترش کسب‌ و کارهای اینترنتی، نقش و تاثیر اینترنت در زندگی افراد جامعه بسیار پررنگ و تاثیرگذار شده است. در گذشته، به دلیل عدم وجود اینترنت و ارتباطات سریع در فضای مجازی، تبلیغات و بازاریابی برای یک کسب و کار نوپا بسیار سخت بود و چه بسا نتیجه زیادی هم عاید کسانی که تبلیغ می کردند نمی شد. اما در حال حاضر روش های نوین تبلیغات این امکان را برای کسب و کارها به وجود آورده است که در فضای واقعی و مجازی بتوانند به صورت هوشمند و کاملا اصولی به انجام تبلیغاتی بپردازند که بالاترین بازدهی را برای آنان به همراه دارد.

هدف از تبلیغ، در ابتدا دیده شدن توسط افراد است. در قدم بعدی، افرادی که تبلیغ شما را دیده اند، به مخاطبان شما تبدیل شده و هدف نهایی تبدیل این مخاطبان به مشتریان است. اگر بخواهیم یک قدم جلوتر را ببینیم، پس از آنکه با کمک تبلیغات هوشمند توانستید مشتریان را جذب کسب و کارتان کنید، قدم بعدی تبدیل مشتریان جدید به مشتریان وفادار است. اگر قصد دارید راجع به مشتریان وفادار و چگونگی جذب این مشتریان بدانید، این مقاله را بخوانید:

ما در این مقاله، قصد دارید یکی از نوین ترین روش های تبلیغات آنلاین که می تواند مخاطبان و مشتریان ارزشمندی را برای شما به ارمغان بیاورد را معرفی کنیم. این روش “تبلیغات کلیکی” نام دارد و در صورت استفاده صحیح و اصولی از آن، شما را در مسیر پیشرفت و رشد با سرعت بسیار بالا قرار خواهد داد. در ادامه مطلب همراه نتیکو باشید.

تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی چیست؟

امروزه، استفاده از تلفن های همراه به صورت همه گیری گسترش پیدا کرده است و همین امر باعث شده یکی از بهترین و اولین راهکارهای تبلیغات موثر، تبلیغات از طریق همین تلفن های همراه باشد. اگر امروزه سری به شرکت های تبلیغاتی بزنید، بسیاری از پلن های آن ها بر پایه فضای مجازی و بستر موبایل طراحی شده است که این امر اهمیت تلفن همراه و به طور گسترده تر فضای مجازی را نشان می دهد.

تبلیغات کلیکی – به انگلیسی PPC و مخفف کلمه Pay per click – یکی از روش های متداول تبلیغات هدفمند به صورت آنلاین است که نقش و تاثیر زیادی را در دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی دارد. این روش تبلیغاتی کمک می کند در هر سری تعداد زیادی از مخاطبان به وبسایت، اپلیکیشن و به طور کلی لینک شما ارجاع داده شوند. اهمیت و تاثیر تبلیغات کلیکی به قدری بالاست که گوگل از آن به عنوان یکی از عناصر تبلیغاتی اصلی و همچنین اصلی ترین منبع درآمد خود استفاده می کند.

تبلیغات کلیکی به چه شکل عمل می کند؟

با معرفی تبلیغات کلیکی و ویژگی های آن، حال به این موضوع می رسیم که تبلیغات کلیکی به چه شکلی اجرا می شود؟ همان طور که گفتیم، تبلیغات کلیکی تبلیغاتی است که کاربر با هر کلیک، به سایت یا اپلیکیشن شخص تبلیغ دهنده وارد شده و از این طریق با آن کسب و کار آشنا می شود. اگر شما در یک سایت تبلیغات کلیکی قرار دهید، کاربر با هر کلیک روی لینک موردنظر به صفحه ای خاص از سایت شما منتقل می شود.

این روش یکی از روش های درآمدزایی بسیاری از وبمسترهای ایرانی است. به طوری که به ازای هر کلیک مبلغ کمی دریافت می کنند و بخشی از هزینه تبلیغات نیز به شرکت های واسط پرداخت می شود. بسیاری از افراد تبلیغات کلیکی را سریع ترین نوع تبلیغات از جهت تاثیرگذاری می دانند. چراکه یک کسب و کار می تواند در بدو تاسیس، با استفاده از تبلیغات کلیکی هوشمند نظر تعداد زیادی از مخاطبان را به سمت ود جذب نموده و از این طریق بازار خوبی را برای محصول و خدمتشان دست و پا کنند.

مزایا و معایب تبلیغات کلیکی چیست؟

مزایا و معایب تبلیغات کلیکی

تمام روش های تبلیغاتی، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. به طوری که برای یک سری از کسب و کارها، ممکن است تبلیغاتی مثمر ثمر باشد که برای نوع دیگر کسب و کار کارایی خاصی ندارد. به همین دلیل است که انتخاب بهترین نوع تبلیغات به رشد و توسعه کسب و کر شما کمک زیادی می کند.

تبلیغات کلیکی نیز نوعی از تبلیغات است که نمی توان گفت برای تمام کسب و کارها کارآمد است اما به نسبت روش های دیگر تبلیغاتی، احتمال رسیدن به نتیجه ایده آل شما و هدفتان از تبلیغ در آن بیشتر است. در این قسمت سعی کرده ایم به طور خلاصه به بررسی برخی از مزایا و معایب تبلیغات کلیکی بپردازیم.

مزایای تبلیغات کلیکی

در این قسمت، به بررسی مزایای این نوع تبلیغات پرداخته ایم.

هزینه هدفمند

بهترین مزیت این روش تبلیغاتی، این است که شما مطمئن هستید پول خود را دور نریخته اید! چراکه در این روش کاربر تا روی لینک شما کلیک نکند و وارد سایت نشود هیچ هزینه ای از شما گرفته نمی شود. در بسیاری از روش های تبلیغاتی به خصوص روش های غیرآنلاین و حضوری، ممکن است هزینه ای که صرف می کنید برای چیزی باشد که هرگز توسط مخاطبان آن طور که باید دیده نمی شود.

مثلا فرض کنید روی یک بیلبورد تبلیغاتی، تصویر تبلیغاتی از کسب و کارتان را منتشر کرده اید. شما به صورت دوره ای هزینه گزافی را بابت این تبلیغ می پردازید و ممکن است در طی آن دوره تعداد افرادی که تبلیغ شما را می بینند و وارد بازار شما می شوند خیلی کمتر از پیش بینی هایتان باشد؛ اما در تبلیغ کلیکی شما تعداد دقیق بازدیدکنندگان را دارید و به ازای هر بازدید آن ها مبلغی را پرداخت می کنید.

استفاده قشرهای مختلف از این تبلیغ

همچنین این روش تبلیغاتی با بودجه شما قابل تنظیم شدن است. افراد با بودجه کم و بودجه زیاد هر دو می توانند از این روش برای دیده شدن وبسایت یا اپلیکیشن شان استفاده نمایند.

سرعت بالا و اشراف اطلاعاتی روی کاربران

سرعت بالای تبلیغات و اشراف اطلاعاتی شما از نحوه تبلیغ و وضعیت بازدیدکنندگان نیز مزیت دیگر این روش است. اگر شما امروز تصمیم بگیرید با روش تبلیغ کلیکی مخاطبانی را جذب کسب و کارتان کنید، تنها چند دقیقه زمان می برد تا تبلیغتان را سفارش داده و لینک سایت یا اپلیکیشن تان را در وبسایت های نمایش دهنده ببینید.

این مطلب را نیز بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست؟ ( 11 دلیل مهم برای استفاده از آن)

علاوه بر این منظور از اشراف اطلاعاتی، این است که شما در پنل مخصوص تبلیغ دهندگان مشاهده می کنید که چه تعداد افراد با چه موقعیت های مکانی چه مدت از سایت شما دیدن کرده اند. به طوری که با قابلیت تنظیم زمان و مکان در پنل تبلیغاتی تان، می توانید به صورت دقیق مشخص کنید تبلیغ کلیکی شما چه ساعتی از شبانه روز در چه شهر یا استانی نمایش داده شود.

معایب تبلیغات کلیکی

حال که از مزایای این روش تبلیغاتی برایتان گفتیم، لازم است با برخی از معایب این روش نیز آشنا شوید.

هزینه بالای تبلیغ کلیکی از طریق گوگل

اولین مشکل این روش تبلیغاتی ( به طور مشخص تبلیغات کلیکی از طریق گوگل ) این است که در ایران هزینه بسیار بالایی را برای تبلیغ دهندگان در پی دارد. اگر قصد تبلیغ کلیکی سایتتان در گوگل را دارید، باید بدانید به ازای هر کلیک مبلغ نسبتا زیادی از شما دریافت می شود و این امر باعث می شود کاربران ایرانی کمتر از کاربران مناطق دیگر دنیا از این روش تبلیغاتی از طریق گوگل استفاده کنند.

کلیک های جعلی

مشکل دیگر این روش، کلیک های جعلی و بدون ارزشی است که می تواند هزینه تبلیغ شما را برباد دهد. برخی از افراد سودجو یا رقیبان یک کسب و کار، با کلیک های جعلی و مداوم روی یک تبلیغ کلیکی، سعی در هدر دادن هزینه تبلیغ دهنده داشته و با هدف عدم نمایش آن تبلیغ در وبسایتی خاص مشکلاتی را برای شما به وجود می آورند.

بستر نامناسب برای نمایش تبلیغ

علاوه بر این، یک مشکل عمده که می تواند تبلیغات هزینه کلیکی شما را بر باد داده و هیچ نتیجه مثبتی را برای کسب و کار شما به همراه نداشته باشد، این است که تبلیغات کلیکی شما در سایت هایی نمایش داده شود که هیچ ارتباطی با کسب و کار شما نداشته و به عنوان یک بستر نامناسب برای تبلیغات شما، موجب بدنامی و حتی افت برندتان شود.

به همین دلیل قبل از انجام تبلیغات کلیکی با مشاورین و افرادی که در زمینه کسب و کار و تبلیغات در فضای مجازی تجربه دارند مشورت کرده تا بهترین لیست از سایت ها را برای انجام تبلیغات کلیکی انتخاب کنید.

انواع تبلیغات کلیکی کدامند؟

انواع تبلیغات کلیکی کدامند؟

تبلیغات کلیکی برای تبلیغ دهنده و نمایش دهنده تبلیغ می تواند انواع متفاوتی داشته باشد. برای مثال، ممکن است تبلیغات بنری یک سایت به صورت بنرهایی باشد که با کلیک بر روی آن ها به وبسایت موردنظر وارد می شوید. و یا این تبلیغ به شکل لینک های متنی دیده شوند. همچنین، کسانی که قصد تبلیغ این نوع تبلیغات را دارند، به دو روش کسب درآمد می کنند.

یک روش، روشی است که تعداد کلیک و یا مشاهده تبلیغ موردنظر مبنای محاسبه هزینه است و نوع دیگر که تعداد ورود موفق به سایت مقصد را ملاک اصلی کسب درآمد می دانند. به هرشکل، این تبلیغات برای بسیاری از کسب و کارها بسیار کارآمد می باشد.

بهترین تبلیغات کلیکی

بهترین تبلیغات کلیکی

سوالی که برای بسیاری از افرادی که قصد دارند از تبلیغات کلیکی استفاده کنند پیش می آید، این است که این نوع تبلیغات با چه تکنیک هایی به بهترین شکل ممکن صورت می پذیرد؟ ما در این قسمت قصد داریم به صورت خلاصه به بررسی عواملی بپردازیم که کیفیت و کارآمدی تبلیغات کلیکی شما را بسیار بالا می برد.

این مطلب را نیز بخوانید: پاپ آپ Pop Up چیست؟ (نکات نگفته شده)

قبل از همه چیز، مهم ترین عاملی که باعث می شود هزینه ای که بابت تبلیغات پرداخت کرده اید برای شما سودآوری داشته باشد، شناخت کسب و کارتان به درستی است. اگر بتوانید از وضعیت کسب و کارتان و همچنین ویژگی های مخاطبان و مشتریان تان به خوبی آگاه باشید می توانید بهترین نوع تبلیغات را استفاده کنید. حال فرض می کنیم این مرحله را به خوبی پشت سر گذاشته و هم اکنون از تبلیغات کلیکی استفاده کرده اید. چگونه بهترین تبلیغ کلیکی را داشته باشید؟

1. مدیریت هزینه ها و استراتژی صرفه جویی حداکثری

اولین موردی که باعث می شود تبلیغات کلیکی شما بیشترین بازدهی را برای شرکت و کسب و کارتان داشته باشد این است که با هزینه اندک بیشترین استفاده را از تبلیغ برده باشید. بیشتر افراد فکر می کنند هرچقدر بیشتر هزینه کنند نتیجه بهتری می گیرند در صورتی که اگر هزینه، هرچقدر هم که زیاد باشد، در مسیر درستی نباشد نمی تواند شما را به هدفتان برساند. بنابراین برنامه ریزی بودجه تان را برای تبلیغ کلیکی ( و نکاتی از این دست که مثلا فلان تبلیغ با فلان هزینه در کدام سایت نمایش داده شود ) پیش از سپردن تبلیغ انجام دهید.

2. استفاده از واژه های کلیدی

نکته دومی که در تبلیغات کلیکی به خصوص تبلیغات کلیکی متنی باید موردتوجه قرار بگیرد، متن تبلیغات است. شما حداکثر از یک جمله می توانید در تبلیغ استفاده کنید و این یک جمله که نهایتاً 6 یا 7 کلمه است باید به قدری از همه لحاظ تاثیرگذار باشد که کاربر هدف را جذب خود کرده تا روی آن کلیک کند. از کلمات کلیدی مرتبط با مقصد لینک حتما استفاده کرده و از بکارگیری دروغ یا اغراق بیش از حد در تبلیغات تان پرهیز کنید. یک نکته طلایی که در تبلیغات کلیکی متنی وجود دارد، این است که شما از کلمات کلیدی ای استفاده کنید که کمتر کسی روی آن ها تمرکز کرده باشد.

برای مثال اگر صفحه ای که قصد تبلیغ آن را دارید به “فروش دوچرخه” ارتباط دارد، بجای استفاده از کلمه کلیدی فروش دوچرخه که رقیبان زیادی از آن استفاده می کنند از کلمه “حراج دوچرخه مسابقه ای” یا کلمات کلیدی این چنین استفاده کنید. در این صورت احتمال اینکه کاربر روی لینک شما کلیک کند بالاتر می رود.

3. صبر و تداوم تبلیغات

صبر کلید موفقیت در بسیاری از کارهاست. کار تبلیغات هم وقتی مثمر ثمر خواهد بود که شما کمی صبر داشته باشید و عجولانه تصمیم نگیرید. سعی کنید از هر نوع تبلیغی که استفاده می کنید ابتدا بهترینِ نکات را در استفاده از آن در نظر داشته باشید و ثانیا آن را در مدت زمان کوتاه انجام نداده و با تمرکز بر هدفتان، انواع تبلیغ را در مدت زمان طولانی انجام دهید تا قشر گسترده ای از مخاطبان با شرکت و کسب و کارتان آشنا شوند.

از اینکه تا پایان این مطلب همراه تیم نتیکو بودید از شما متشکریم. در صورت تمایل از سایر مقالات آموزشی رایگان سایت نیز دیدن فرمایید.

درباره ی علیرضا شاکری

کارشناس تولید محتوا در زمینه توسعه کسب و کارهای اینترنتی و عضو کوچکی از خانواده نتیکو هستم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *