خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / مقالات ✍️ / کسب و کار اینترنتی / روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت چقدر اهمیت دارد؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را برسی کنیم.

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

حضور شما در فضای مجازی بخش بزرگی از هویت برند شما رو میسازه.و از اون جایی که زندگی ما روز به روز داره به سمت آنلاین شدن پیش میره، قطعا وبسایت شما آیینه کسب و کار شما خواهد بود. با این اوصاف، طراحی بی عیب و نقص وبسایت، کلید موفقیت شما محسوب میشه.

برای طراحی سایت، خیلی چیزها رو باید در نظر داشته باشید؛ از لوگو و صفحه آرایی گرفته تا سرعت لود شدن صفحات و بهینه سازی موتور جست و جو (سئو)؛ ولی شاید یکی از پرقدرت ترین جنبه های طراحی وبسایت که اغلب هم نادیده گرفته میشه، استفاده از روانشناسی رنگ ها هستش.

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت چیست؟

روانشناسی رنگ ها میگه هر رنگ در انسان ها واکنش متفاوتی رو ایجاد میکنه و همچنین اونا رو به انجام رفتار خاصی ترغیب میکنه. مدت هاست که اساتید تبلیغات و بازاریابی در کمپین هایی که میسازن از این علم استفاده میکنن. مثلا رنگ قرمز در صنایع فست فود کاربرد خیلی زیادی داره چون این رنگ رو محرک اشتها میدونن.

رنگ ها چه مفهومی دارن؟

دراینجا قصد داریم مفهوم رنگ ها را خیلی سریع با هم برسی کنیم.

قرمز

همون طور که گفتیم، قرمز اشتها رو تحریک میکنه و مترادف چندین برند مشهور فست فود هستش. همچنین، قرمز به عنوان یک رنگ قدرتمند، به نوعی احساس نیاز و ضرورت رو در مخاطب ایجاد میکنه.

سبز

سبز قدرتمند و گیرا هستش وعموما به تندرستی، سلامتی و طبیعت مرتبط میشه.

آبی

آبی استفاده ی گسترده ای داره چون قوت، درایت و اعتماد رو نشون میده. برای مردان کاربردش بیشتره، و ضمنا در مشتری آرامش و اطمینان ایجاد میکنه.

زرد

زرد که باهاش تابستان و خورشید رو نشون میدیم، گرم، شاداب و باحال هستش. البته این رنگ به تنهایی زیاد دیده نمیشه چون اغلب ازش در کنار رنگ های تیره تر به عنوان رنگ متضاد استفاده میکنن.

مشکی

رنگ مشکی از قدیم به معنای قدرت و تجمل بوده. به خاطر جذابیت و سادگی، توسط برند های مشهور و گران قیمت استفاده میشه تا مفهوم زیبایی و اقتدار رو القا کنن. البته این رنگ باید با احتیاط استفاده بشه چون در جای نادرست می تونه به معنای ظلم و غرور باشه.

سفید

سفید که تمیز، خالص، مدرن و ساده است، انتخابی عالی برای برند هاییه که میخوان بی عیب، دلنواز و ظریف بنظر بیان. سفید هم باید با دقت استفاده بشه چون در مضمون نادرست، ممکنه کم ارزش و نخ نما دیده بشه.

نارنجی

نارنجی مشتری ها رو یاد پاییز گرم و نرم میندازه و به نحوی گرما و حرارت ایجاد میکنه.علاوه بر این به عقیده خیلی از مردم، این رنگ “ارزان” معنی میده. بیشتر برندهای ارائه تخفیف، نارنجی رو رنگ اصلی شون قرار میدن. بنابراین مراقب این ارتباط بین نارنجی و مفهوم فوق باشید، مخصوصا اگر قرار باشه یه برند لوکس، باکیفیت و گران قیمت بسازید.

سرخابی

سرخابی رنگی درخشان، روشن و اطمینان بخش هست که عمدتا برای نمایش امور و محصولات مربوط خانم ها استفاده میشه؛ البته می ‌تونه بیانگر امید، جوانی و آرامش هم باشه.

بنفش

بنفش هم، به ویژه در برخی سایه روشن های خاص،عمدتا به مشتریان خانم مربوط میشه. در کنار این به معنای خلاقیت، برتری و صداقت هم هست و به همین دلیل،توسط برند های لاکچری،که میخوان خودشون رو از بقیه رقبا بالاتر نشون بدن استفاده میشه.

چطور می تونم از این اطلاعات در وبسایتم استفاده کنم؟

وقتی به کاربرد رنگ ها در طراحی سایت می رسید، بارش فکری انجام بدید و طرح های مختلف رو قبل از انتشار آزمایش کنید. وقت بذارید و خوب فکر کنید که بازدید کننده بایستی چه برداشتی از وبسایت شما داشته باشه. در این صورت مطمئنا برندسازی شما قدرتمند و پایدار خواهد بود.

لوگو

وقتی میخواید برای شرکت تون لوگو طراحی کنید باید روانشناسی رنگ ها رو در مراحل طراحی جدی بگیرید. لوگوی شما محدود به وبسایتتون نیست، بلکه روی تمام محصولات و هدایای تبلیغاتی شما ظاهر میشه. انتخاب رنگ درست، یعنی ارسال پیام درست به مشتری و این خیال تون رو از بابت استوار بودن هویت برند شما راحت می‌ کنه.

صفحه اصلی

برای طراحی صفحه اصلی وبسایت یا همون هوم پیج (خانه) ، بازهم باید به این فکر کنید که قراره کسب و کار شما توسط بازدید کننده ها چطور دیده بشه. سپس ببینید که کاربر رو باید دقیقا به انجام چه کاری تشویق کنید.
وبسایت شما اولین جاییه که دیده میشید؛ پس با رنگ های اضافی و اطلاعات خیلی زیاد پرش نکنید. بذارید سایتتون ساده ولی اثرگذار باشه.

برای اینه که سایتتون کاملا از برند شما پشتیبانی کنه،توصیه میشه در سرتاسر وبسایت از یک ترکیب رنگ واحد استفاده کنید.مثلا شرکتی که محصولات ارگانیک رو دم در خونه شما تحویل میده، می‌تونه از نوشته های سبز با پس زمینه سفید استفاده کنه؛به این ترتیب سلامت، تندرستی و بکر بودن رو نشون میده. در عین حال، سمساری ها و حراجی ها می تونن از نقش و نگار نارنجی رنگ استفاده کنن تا تخفیف هایی که به مشتری میدن بهتر دیده بشه.

صفحه فرود (لندینگ پیج)

هر کمپین تبلیغاتی و یا کالایی که تبلیغ میکنید باید صفحه فرود مجزا داشته باشه. در این صورت می تونید ببینید هدفی که از ساختن اون کمپین داشتید چقدر محقق شده. در هر صفحه فرود بسته به نتیجه ای که انتظار دارید می ‌تونید با رنگ های مختلف بازی کنید.
برای مثال اگر شما صاحب رستوران هستید و سعی دارید مشتری ها رو به سفارش آنلاین غذا تشویق کنید، می‌ تونید از قرمز برای تحریک اشتهای مخاطب استفاده کنید و یا نقش و نگار مشکی و سفید بزنید که براق و جذاب هستن و تمیزی و مدرن بودن رستوران و غذاها رو نشون میدن.

خلاصه بحث روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

استفاده از رنگ های گوناگون در بحث روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت روشی ساده ولی موثر برای جذب مشتری و تحکیم هویت برند محسوب میشه.از آزمایش رنگ های مختلف، به ویژه در مرحله ایده پردازی نترسید،فقط یادتون باشه که یه حالت یکنواخت رو در سرتاسر وبسایت و برند حفظ کنید.

اگر شما هم نظری راجب روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت دارید لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

آموزش طراحی سایت با وردپرس

اگر هنوز سایت خودتون رو طراحی نکردید روی دکمه بالا کلیک کنید

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *