نکات طلایی برای جذب مشتری و توسعه کسب و کار شما
تکنیک های جذب و افزایش مشتری ، به کسب و کارها کمک می کند در طول زمان فعالیت خود سود بیشتری کسب کرده و روز به روز بتوانند بر گستره فعالیت هایشان اضافه کنند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با این نکته توضیحات مفیدی عرض کنیم و بعد هم چند تکنیک کاربردی و تست شده را برای افزایش مشتری به شما معرفی خواهیم کرد.
مقدمه مطلب افزایش مشتری
مقوله کسب و کار و افزایش مشتریان موضوعی است که از گذشته تا کنون نقل بسیاری از محافل بوده و افراد بسیار زیادی راجع به آن تحقیقات مختلفی انجام داده و سعی در ایجاد راه حل های جدید برای افزایش مشتریان و جلب نظر آن کرده اند. یک کسب و کار بدون وجود مشتریان در واقع کسب و کاری خاموش و بی ثمر است و این مشتریان هستند که باعث می شوند یک شرکت کوچک، به شرکتی بزرگ در ابعاد جهانی تبدیل شود.
شرکت هایی نظیر اپل، سامسونگ، هیوندا و غیره در ابتدا کسب و کارهای کوچکی بوده اند که تنها بخش کوچکی از مشتریان بازار را به خود جذب کرده بودند؛ چیزی که باعث شد این شرکت ها امروزه به بزرگ ترین و پرسودترین شرکت های دنیا تبدیل شوند، کارهایی بود که مدیران این کسب و کارها در راستای افزایش مشتریان و جلب اعتماد آن ها انجام داده بودند.
یک کسب و کار کوچک اگر بخواهد سرپا بماند و در طول زمان فعالیت خود با مشتریان مختلفی همکاری داشته باشد، می بایست در قدم اول کیفیت کالاها و خدمات خود را ارتقا دهد. یادتان باشد هیچ محصول و خدمت بی کیفتی تاکنون نتوانسته عرصه را بر دیگر رقیبان پیروز شود و در سطوح بالاتر فعالیت کند. پس از افزایش کیفیت، نوبت به تبلیغات و بازاریابی محصول و یا خدمتی است که شرکت به انجام آن مشغول است.
تبلیغات و بازاریابی خود به تنهایی جزو موضوعاتی است که می توان هزاران ساعت راجع به آن صحبت کرد؛ چرا که هر کسب و کاری نیازمند تبلیغات و بازاریابی خاصی است که می تواند برای شرکت دیگر متناسب نباشد. بنابراین در قدم بعدی باید با استخدام افرادی که تخصص بازاریابی و تبلیغات “متناسب با کالا و خدمات شما” را دارند، اقدام به معرفی کسب و کارتان به افراد دیگر کنید. پس از آن که مشتریان جذب کسب و کار شما شدند، کار شما شروع می شود. نگهداری مشتریان فعلی و جذب مشتریان فعال جدید فرآیندی است که تمام شرکت های دنیا به دنبال آن هستند.
ما در این مقاله سعی کرده ایم به روش ها و نکاتی در زمینه کسب و کار و افزایش مشتریان اشاره کنیم که می تواند برای بسیاری از صاحبان مشاغل مفید و موثر باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله همراه نتیکو باشد.
جلب رضایت مشتری، مهم ترین هدف شما
یک کسب و کار هنگامی که محصولات خود را به جامعه معرفی می کند، افراد زیادی تحت عنوان “مخاطب” با محصول و فعالیت شرکت یادشده آشنایی پیدا می کنند. تبدیل این مخاطبان به مشتری کاری است که باعث می شود کسب و کار شما در مسیر درستی قرار بگیرد. اگر قصد دارید تعداد مشتریان خود را افزایش داده و درآمد بیشتری کسب کنید، سعی کنید رضایت مشتریان تان را بدست آورید.
جلب رضایت آن ها به منزله موفقیت شما در کسب و کار است و یک کسب و کار هنگامی موفق خواهد بود که مشتریان و مخاطبان آن از فعالیت های شرکت رضایت داشته و در نتیجه مبادلات اقتصادی آن ها با شرکت بیشتر شود. به همین دلیل با برگزاری فعالیت هایی مثل “جشنواره های مناسبی، تخفیف های ویژه و جوایز مختلف” حداکثر رضایت مشتریان و مخاطبان را جلب نمایید.
کمپانی های عالی بر اساس محصولات عالی ساخته شده اند. ایلان ماسک
انواع مشتریان از نظر فعالیت
در تمام کسب و کارها سه نوع مشتری وجود دارد، مشتریان جدید، مشتریان فعلی و مشتریان خاموش؛ مشتریان جدید مشتریانی هستند که شما با صرف هزینه هایی مثل تبلیغات و بازاریابی، سعی می کنید آن ها را جذب کسب و کارتان کرده و با متقاعد کردن آن ها برای خرید اقدام به کسب سود نمایید.مشتریان فعلی، مشتریانی هستند که در حال حاضر با شما در ارتباط بوده و معاملات اقتصادی بین شما و آن ها صورت می پذیرد.
گروه سوم مشتریان، مشتریان خاموش هستند. مشتریان خاموش و بدون فعالیت به مشتریانی می گویند که به طور رسمی مشتری شما هستند اما هیچ فعالیت اقتصادی و خرید و فروشی بین شما و آن ها صورت نمی گیرد.
اغلب مشتریان خاموش در گذشته با شما در ارتباط بوده و پس از گذشت زمان، دیگر ارتباطی با شما ندارند. شما باید سعی کنید در کسب و کارتان علاوه بر جذب مشتریان جدید که فرآیندی هزینه بر و سخت است، کاری کنید که مشتریان فعلی از وضعیت خریدشان راضی بوده و با ترغیب و تشویق مشتریان خاموش، آن ها را دوباره به چرخه خرید و فروش هایتان وارد کنید.
مشتریان جدید و مشتریان قدیمی
هرکسب و کاری از حیث زمان دو نوع مشتری به خود می بیند. یکی مشتریان جدید هستند که با گذشت زمان به مشتریان قدیمی تبدیل شده و یکی مشتریان قدیمی هستند که از گذشته تا کنون با شما و کسب و کارتان ارتباط داشته اند. نکته ای که در زمینه حفظ بازار و همچنین سود بیشتر برای کسب و کارهای مختلف وجود دارد، این است که هیچوقت سعی نکنید برای بدست آوردن مشتریان جدید، مشتریان قدیمی تان را از دست داده و یا امتیازاتی را از آن ها بگیرید و به مشتریان جدید بدهید.
اگر نگاهی به کسب و کارهای موفق بیاندازید، خواهید دید در اغلب آن ها یکی از عوامل موفقیت مشتریان قدیمی هستند که به شکل طولانی مدت با فعالان کسب و کار در ارتباط بوده و باعث سرپا بودن این کسب و کارها می شوند.
نمی توانی فقط از مشتریان بپرسی چه می خواهند و بعد سعی کنی آن را در اختیارشان قرار دهی. تا زمانی که آن را بسازی، آن ها چیز تازه ای خواهند خواست. استیو جابز
نیاز مشتری را در نظر بگیرید نه سود خود را!
در گذشته، فعالان کسب و کارهای اقتصادی بیشتر به این فکر بوده اند که بیشتر سود کرده و کالاهای بیشتری را بفروشند. اما با گذشت زمان، شیوه کسب درآمد و بازاریابی متحمل تغییراتی شد که بر اساس آن، بهتری راه برای جذب مشتریان و در نهایت کسب سود، این است که بررسی کنید مشتری به چه کالایی نیاز دارد؟
برای مثال اگر در گذشته به یک فروشگاه کفش فروشی مراجعه می کردید، قبل از همه چیز فروشنده محصولاتی را به شما معرفی می کرد که ممکن بود با سلیقه و نیاز شما جور نباشد اما فروشنده از محصول خود چنان تعریف و تمجید می کرد که خریدار وادار به خرید آن محصول می شد و پس از مدتی استفاده، وقتی می فهمید محصول خریداری شده کارایی لازم را برای وی ندارد، یا محصول را به فروشنده برگشت می زد و یا دیگر از آن فروشگاه خاص خرید نمی کرد.
این کار شاید در فروش اول سود خوبی را برای فروشنده به همراه داشته باشد اما با گذشت زمان، مشتریان ثابت شما کمتر و کمتر می شوند و حتی ممکن است باعث ورشکستگی کسب و کار شما شوند. شیوه نوینی که امروزه در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، شیوه ای است که بر اساس آن نیازهای مشتری به صورت کامل در نظر گرفته می شود و سپس محصول یا محصولاتی که با این نیازها بیشترین ارتباط را دارند به خریدار معرفی می شود. این کار با گوش کردن به حرف های مشتری صورت می پذیرد.
بنابراین، قبل از همه چیز به صورت کامل اجازه دهید مشتری حرف های خود را بزند و نیاز خود را مطرح کند، سپس با توجه به نیاز وی محصول موردنیاز را معرفی کنید و مطمئن باشید با خرید و رضایت مشتری، وی برای خریدهای بعدی نیز سراغ خود شما خواهد آمد.
فرض کنید مشتری خود شما هستید!
یکی از روش هایی که باعث می شود رفتار و همچنین محیط کسب و کار شما بهتر و کارایی آن بیشتر باشد، این است که خودتان را جای مشتری بگذارید. اگر دارای مغازه ای هستید، خودتان را به جای خریدار گذاشته و ببینید با ورود به مغازه اولین مکانی که به چشم تان می خورد کدام قسمت است؟ سپس در آن قسمت بهترین و پرفروش ترین محصول تان را قرار دهید.
یا در هنگام صحبت با مشتری، تصور کنید اگر شما خریدار بودید دوست داشتید فروشنده چگونه صحبت کرده و چه موضوعاتی را مطرح کند؟ و در آخر مهم تر از همه، بحث قیمت گذاری محصولات است که اگر خودتان را به جای مشتری قرار دهید، بالا بودن یا پایین بودن قیمت محصول موردنظر را به راحتی خواهید فهمید و می توانید بهترین قیمت را برای محصولاتتان انتخاب نمایید.
هیچ وقت تبلیغاتی ننویس که نمی خواهی خانواده ات بخوانند. تو به زن خود دروغ نمی گویی، پس به زن من هم دروغ نگو! دیوید اگیلوی
چگونگی انتخاب بهترین قیمت برای افزایش مشتری
قیمت گذاری محصولات، مسئله ای است که اگر به خوبی انجام بگیرد می تواند باعث رونق کسب و کار و افزایش مشتری های شما شود. با در نظر گرفتن این نکته که مشتریان همیشه به دنبال پایین ترین قیمت نیستند، سراغ سه روش قیمت گذاری مرسوم و علمی می رویم که می تواند به شما در چگونگی انتخاب بهترین قیمت کمک کند.
خب، برای قیمت گذاری سه استراتژی و روش کلی داریم که برای کسب و کارهای مختلف بسته به نیاز فروشنده استفاده می شود:
- قیمتگذاری بر حسب هزینه
- قیمت گذاری بر حسب ارزش کالا در ذهن مشتریان
- قیمتگذاری بر اساس شرایط و جو بازار
در قیمت گذاری بر حسب هزینه، شما ابتدا هزینه کل برای تولید کالا و خدمات موردنظر را محاسبه کرده و سپس با در نظر گرفتن درصدی سود، به قیمت نهایی می رسید. برای مثال اگر کفشی را تولید می کنید باید هزینه هایی مثل هزینه چرم، دوخت، حمل و نقل، اجاره مغازه، دستمزد کارکنان و این موارد را در نظر گرفته و سپس مقداری سود روی آن گذاشته و عرضه کنید.
این کار مرسوم ترین روش قیمت گذاری محصولات است که در بسیاری از بازارها وجود داشته و تخفیف گرفتن در آن بیشتر از دو روش دیگر امکان پذیر است. روش بعدی، روش قیمت گذاری بر حسب ارزش کالا در ذهن مشتری است. به این شکل که مثلا کتانی آل استار مدل x در ذهن مشتری ارزشی بیشتر از 100 هزار تومان ندارد و شما هرچقدر که بالاتر از این قیمت عرضه کنید، شانس کمتری برای فروش آن خواهید داشت.
این روش نیاز به بررسی های دقیق در رفتار خریداران داشته و بسیار زمان بر است. روش سوم روش قیمتگذاری بر اساس شرایط و جو بازار است. همان طور که از اسم این روش پیداست، در آن باید به شرایط بازار و مشتریان توجه کنید.
برای مثال ممکن است تولید یک کفش برای شما 100 هزار تومان تمام شده باشد و قیمت خریدی که برای شما هم صرف داشته باشد 140 هزار تومان باشد. اما شما می دانید اگر این کفش را با قیمت 120 هزار تومان بفروشید، مشتریان مغازه شما افزایش یافته و ترغیب می شوند از کیف هایی که در قسمت دیگر مغازه است خرید کند. در این صورت شما از استراتژی فروشی استفاده کرده اید که به کمک آن سود شما ممکن است در کوتاه مدت کم شود اما در بلند مدت باعث افزایش مشتر های شما خواهد شد.
*نکته : حالتی وجود دارد که یک کسب و کار با کاهش قیمت های فروشگاه خود، سعی در کساد کردن بازار سایر رقیبان و فروشندگان دارد که به این کار “دامپینگ” می گویند و در مقالات آینده نتیکو به آن اشاره خواهیم کرد.
تکنیک قیمت گذاری هوشمند راهی ساده برای جذب مشتری
همان طور که می دانید، قیمت گذاری یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند در افزایش مشتری ها و جلب توجه آن ها به محصولات شما تاثیرگذار باشد. شما می توانید با کمک قیمت های دقیق و مناسبی که آن را با کمک استراتژی های قیمت گذاری انتخاب کرده اید، انتظار دریافت تخفیف از سوی مشتریان تان را کاهش داده و سطح کسب و کار خود را ارتقا دهید.
برای مثال، شما یک کفش تولید کرده اید که قصد دارید آن را با قیمت 100 هزار تومان به فروش برسانید؛ در این هنگام بهتر است قیمت کفش را 99,800 تومان عرضه کنید تا مشتری با دیدن این قیمت، احساس دقت زیاد در قیمت گذاری را درک کرده و کمتر با شما چانه بزند. علاوه بر این، ترفند حذف صفر از پول نیز می تواند در جلب توجه آن ها بسیار مفید باشد. بنابراین تا حد امکان صفرها را از قیمت برداشته تا عدد به دست آمده کوچک تر به نظر برسد.
این مقاله به پایان رسید, به زودی مقاله افزایش مشتری را گسترش می دهیم و نکات مهم و بیشتری در رابطه با افزایش مشتری خواهیم نوشت, پیشنهاد می کنیم در حال حاضر مقاله افزایش فروش را بخوانید که با نکات آن می توانید کسب و کار اینترنتی خود را به خوبی با آن رشد دهید.