خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / مقالات ✍️ / کسب و کار اینترنتی / نماد اعتماد الکترونیک چیست و چگونه آن را دریافت کنیم

نماد اعتماد الکترونیک چیست و چگونه آن را دریافت کنیم

نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد به نشانه و نمادی که از سمت سازمان توسعه تجارت الکترونیکی که خود این سازمان وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است به عنوان تاییدیه کاری به فروشگاه و وب سایت‌ها داده میشود. همچنین اینماد برای کسب و کارهای مجازی با اهدافی نظیر احرازحویت، اعتماد سازی در بین کاربران، ساماندهی و صلاحیت کاری آن کسب و کار داده میشود و کسب و کارهای معتبر را از نامعتبر مشخص می سازد تا کاربران تجارت الکترونیک در این فضا به مشکل برنخورند.

نماد اعتماد الکترونیک

حالات نماد اعتماد الکترونیک

به طور کلی نماد اعتماد الکترونیک دارای 2 حالت است که به ترتیب به نماد دائم یک ستاره و نماد دائم دو ستاره معروف هستند که به شرح هرکدام می‌پردازیم.

نماد دائم یک ستاره: در این حالت پس از دریافت نماد اعتماد موقت بررسی کسب و کار جهت دریافت نماد دائم شروع میشود. در این مرحله کسب و کار برای دریافت نماد باید مراحل زیاد و مجموعه‌‌ای از معیارها را بگذارند.

نماد دائم دو ستاره: دریافت نماد اعتماد الکترونیک در این حالت کاملا مشابه روش اول است تنها تفاوت این مدل این است که کسب و کارهایی که قصد دریافت این نماد را دارند باید از پروتکل SSL برای امنیت وب سایت خود استفاده کنند. سازمان توسعه تجارت الکترونیکی برای تشخیص این که کسب و کارها واجد شرایط کدام مدل هستند معیار و دستورالعمل های خاصی دارد.

هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیک به کسب و کارها

هدف از استفاده و آماده سازی نماد اعتماد الکترونیک تشریح جزئیات کلیه فرایندهای مربوط به ارزیابی و نظرات به کسب و کارهای اینترنتی است. شاخص‌های ارزیابی براساس شاخص‌های خاصی نظیر نحوه نظارت بر عملکرد و فعالیت های کسب و کار و رسیدگی به تخلفات این کسب و کارها و به‌علاوه شکایات کاربران است.

دلایل اهمیت داشتن نماد اعتماد الکترونیک برای کسب و کارها

با افزایش افراد سودجو در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی و کلاهبرداری صورت گرفته در این حوزه کاربران به سختی به کسب و کارهای الکترونیکی اعتماد می‌کنند و سعی می‌کنند فقط از وب سایت‌های بسیار معتبر خرید کنند و این امر کار را برای کسب و کارهای نوپا و گمنام‌تر بسیار سخت می‌کند. در اینجا است که نماد اعتماد الکترونیک به میان می‌آید و کار کسب و کارهای نوپا و گمنام را راحت تر می‌کند این نماد با اهمیت به موارد زیر به کاربران اعتماد میدهد که کسب و کارهایی که دارای این نماد هستند معتبر هستند و کاربران با خیال راحت میتوانند از آنها استفاده کنند این فاکتورها شامل موارد زیر میشود.

  • احراز هویت صاحبان کسب و کارهای اینترنتی
  • جهت ساماندهی به کسب و کارها
  • شفافیت در فرآیند فروش
  • حفظ حریم خصوصی کاربران
  • امکان ثبت و پیگیری شکایات کاربران
  • مشخص شدن صلاحیت کسب و کارها
  • حفظ امنیت در پرداخت‌های مشتریان
  • ایجاد بستر مناسب و امن برای پرداخت‌ها
  • پیگیری حقوقی و قضایی از نهادهای دولتی درصورت بروز مشکل برای کاربران و مشتریان

کسب و کارهایی که نیاز به اینماد ندارند

در این بین کسب و کارهایی نیز وجود دارند که نیازی به دریافت نماد اعتماد الکترونیک و این وب سایت‌ها دارای این ویژگی‌ها هستند.

  1. وب سایت‌هایی که در قبال خدماتی که ارائه میدهند هیچ هزینه‌ای را دریافت نمی کنند مانند سایت‌های خبری.
  2. وب سایت‌ هایی که به کاربران خود امکان سفارش دادن در وب سایت را نمیدهند و از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند.
  3. در بعضی وب سایت‌ها نیز که چند قسمت وجود دارد و یکی از آن قسمت‌ها فروشگاه سایت است فقط همین قسمت نیاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیک دارد.

میزان اعتبار نماد اعتماد الکترونیک

میزان اعتبار نماد اعتماد الکترونیک محدود است و اینگونه نیست که با یک بار دریافت بتوانید برای همیشه از آن استفاده کنید این میزان اعتبار 1 سال است و صاحبان کسب و کارها بعد از این بازه زمانی و سه هفته قبل از پایان اعتبار نماد باید اقدام به تمدید آن کنند مگرنه به عنوان متخلف شناخته میشوند.

مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیک

افراد متقاضی برای دریافت اینماد باید یک پروسه نسبتا طولانی را بگذارنند که شامل موارد زیر است.

  • ورود به سایت نماد اعتماد الکترونیک (enamad.ir)
  • ارسال درخواست دریافت اینماد
  • بررسی درخواست دریافت اینماد
  • امضای تعهد نامه یا همان مقررات و ضوابط حاکم در اینماد
  • اعطای اینماد به متقاضی

نحوه انتقال مالکیت نماد اعتماد الکترونیک به افراد ثالث

درست شنیدید این نماد قابلیت انتقال به افراد دیگر را دارد و پروسه خاص و پیچیده‌ای ندارد و اساس این عمل به این شکل است که فرد ثالث به مرکز ارائه دهنده نماد داده میشود و سازمان بعد از بررسی و موافقت نماد را واگذار می‌کند.‌

موارد قابل ارائه در وب سایت‌های متقاضی دریافت نماد اعتماد الکترونیک

با توجه به این که بعضی از کالاهای به خصوص توسط پلیس فتا غیرقانونی و غیرمجاز اعلام شده‌اند و کسب و کارهایی که درخواست استفاده از نماد اعتماد الکترونیک را دارند نباید از این اقلام در کسب و کار خود استفاده کنند لیست کامل این اقلام در سایت enamad.ir (sssss) ذکر شده است با مراجعه به این سایت میتوانید از این اقلام باخبر شوید.

تکالیف اشخاص حقوقی صاحب امتیاز اینماد

افراد حقوقی که مالک اینماد هستند باید به این نکات توجه داشته باشند تا در مدت مذکور از مزایای این نماد بتوانند بیشترین استفاده را ببرند.

  1. در صورتی که مدیرعامل یا صاحب اینماد فوت نماید یا محجور شود اعضای هیئت مدیره موظف هستند در مدت 15 روز مراتب را به سازمان گزارش کنند و در به علاوه در مدت 30 روز فرد جایگزین برای صاحب امتیاز شدن را معرفی کنند درصورت عدم معرفی فرد جایگزین این نماد به مدت 2 ماه تعلیق میشود و درصورت معلوم نشدن تکلیف فرد مورد نظر برای جایگزین شدن نماد به کلی باطل میشود.
  2. اگر شرکت به هر دلیلی چه با اراده هیئت مدیره و چه توسط حکم دادگاه منحل شود اینماد باطل میشود مگر اینکه به مدت 30 روز فرد جایگزین معرفی شود و توسط سازمان این فرد قبول شود نماد به این فرد منتقل میشود.
  3. اگر رئیس هیئت مدیره استفعا دهد اعضای دیگر باید طی 48 ساعت این امر را به سازمان گزارش دهند و طی 30 روز فرد جایگزین برای کسب امتیاز اینماد را هم معرفی نمایند.

تکالیف اشخاص حقیقی صاحب امتیاز اینماد

اجرای این تکالیف برای افراد حقیقی نیز امری ضروری است که ممانت از اجرای آن به ضرر این افراد تمام میشود و باعث ابطال نماد اعتماد الکترونیک خواهد شد.

در صورت فوت و یا محجوریت فرد صاحب امتیاز افراد که به عنوان قیم و یا ورثه شناخته میشوند میتوانند برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک در طی مدت 6 ماه اقدام نمایند و امتیاز این نماد را برای خود تغییر دهند بدیهی است که اقدام نکردن در مدت معلوم باعث ابطال اینماد خواهد شد.

همچنین اگر دنبال آموزش کامل طراحی سایت هستید حتما این مطلب را ببینید: آموزش طراحی سایت با وردپرس بدون کدنویسی

درباره ی admin

یک دیدگاه

  1. آقای پرداخت

    ارائه سرویس درگاه پرداخت با کارمزد مناسب پ تسویه حساب سریع و لحظه ای
    پشتیبانی ۲۴ ساعته
    aqayepardakht.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *