راه اندازی یه کسب و کار کوچک میتونه خیلی سخت بنظر بیاد، و توسعه دادن این کسب و کار کوچک میتونه از اون هم سخت تر باشه. در غیاب حمایت شرکت های زیرساختی بزرگ ، ممکنه حس کنید که دردسر های خیلی زیادی دارین تا فقط به حداقل ها برسید، چه برسه به اینکه به فکر گسترش باشید.
ولی قرار نیست توسعه کسب و کار شما غیر ممکن باشه. با یه برنامه ریزی دقیق و یکم “تلاش هوشمندانه تر به جای تلاش بیشتر” میتونید به سرعت قوی تر و قوی تر بشین.
خب دقیقا برای رشد کسب و کار کوچک چکار کنیم؟
این 10 نکته ای که در اینجا به شما میگیم خیلی تاثیر خوبی توی رشد کسب و کار کوچک شما داره و البته این مورد رو هم توجه کنید که این نکات برای همه کسب و کار ها مهم هستند اما برای کسب و کار های کوچک مهم تر!
متمرکز کار کنید
کارهای مختلف رو همزمان امتحان نکنید. شرکت های کلان ممکنه بتونن یخچال و موبایل رو تو همون مغازه ای که خوراکی تازه و ویولن فروخته میشه ارائه کنن؛ ولی اگر شما صاحب یک کسب و کار محلی و کوچک هستید، احتمالا شانس رقابت با اون ها رو ندارید.
دنبال رسیدن به رقبای خیلی بزرگ نباشید. هویت خودتون به عنوان یک شرکت رو پیدا کنید و تغییر ندین. توسعه لزوما به معنای متنوع کردن نیست. مشغول هر کاری که هستین، اونو به خوبی انجام بدین.
اگر اخیرا کسب و کار تون رو به سرعت گسترش دادید و احساس میکنید که نمی تونید به مشتری هاتون در بخش های مختلف خدمات با کیفیت ارائه بدین، به عقب برگرید و زمینه فعالیتتون رو محدود کنید. در این صورت مطمئن هستید که فقط خدمات درجه یک ارائه میدید.
حواستون به رقابت باشه
درسته که شما نباید به فکر رسیدن به شرکت های غول باشید، ولی میتونید ببینید و باید ببینید که رقبای شما چه کار هایی انجام میدن. هوش رقابتی باعث میشه در هر بازاری برجسته و سودآور باشین.
درباره رقبا خوب تحقیق کنید. بررسی کنید که اونا چه کار هایی انجام میدن و چه کار هایی انجام نمیدن. در خدمات و محصولاتشون کمبود هایی پیدا کنید و محصولات خودتون رو به عنوان جایگزین بهتر، به مشتری های احتمالی معرفی کنین.ضمنا میتونید بررسی کنید که بقیه رقبا چه کار هایی انجام میدن و از اون ها الهام بگیرین.(البته به شرطی که کارتون غیر قانونی نباشه )
برای مثال، اگر یک کافی شاپ محلی و کوچک دارین، نه تنها باید بدونین که بقیه کافی شاپ ها ی اون منطقه چه کارهایی انجام میدن، بلکه باید از ترند هایی که در بازار وسیع تر، در جریان هست هم مطلع باشید.
از Google my business استفاده کنید
این ابزار رایگان که گوگل ارائه میده، کمک زیادی میکنه تا حضور پررنگ تری در اینترنت داشته باشید؛ از توضیحات کسب و کار و اطلاع رسانی رویداد ها گرفته تا نظرات مشتریان، زمان باز و بسته شدن و فهرست خدمات، همه رو ارائه میده و باعث میشه مشتریایی که دنبال چنین شرکتی ، بهتر شما رو پیدا کنن.
بهینه سازی گوگل مپ
این مورد یکی از مهم ترین جنبه های سئوی مدرن محسوب میشه.کاربران امروزی اینترنت از گوگل مپ استفاده میکنن تا کسب و کارهای اطراف رو پیدا کنن و کارشون انجام بشه.پس برای جذب مشتری حتما باید رتبه خوبی داشته باشید.
نسخه موبایل در کسب و کار کوچک
امروزه بیشتر کاربران اینترنت با استفاده از موبایل، وبسایت ها و تبلیغات آنلاین رو می بینن. در مارس 2018، گوگل رسما از سیستمindex mobile-first رونمایی کرد. به این معنا که نسخه موبایل سایت ها در موتور های جست و جو رتبه بهتری نسبت به نسخه دسکتاپ کسب میکنن. پس اگر به فکر جذب مشتری آنلاین هستید، حتما باید تمام محتوای سایتتون برای نسخه موبایل بهینه سازی بشن.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی
چه خوشتون بیاد چه نیاد، شبکه های اجتماعی جزئی جدانشدنی از زندگی خیلی از افراد هستن. شبکه های اجتماعی با داشتن بیش از سه میلیارد کاربر در کل دنیا ، حجم عظیمی از مخاطب رو به شما ارائه میدن که نمیتونید به سادگی از کنارش رد شید.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی نسبت به روش های سنتی بازاریابی برونگرا مثل تلویزیون و بیلبورد های سطح شهر، عموما بهینه تر محسوب میشه. برای مثال تبلیغات فیس بوک به شما اجازه میده که مشتریان دلخواهتان رو بر مبنای عواملی مثل موقعیت مکانی، سن، جنسیت، وضعیت روابط اجتماعی، علاقه مندی ها و # انتخاب کنید . این کار باعث میشه که بودجه تبلیغاتی شما صرف افرادی بشه که به احتمال بیشتری محصول شما رو خریداری میکنن.
برون سپاری کنید
اگر سعی میکنید کسب و کار تون رو توسعه بدید، مشتری های جدید پیدا کنید یا پروژه های جدید بگیرید، ولی امکانات لازم برای جذب نیروی جدید یا آموزش به نیروهای فعلی رو ندارید، برون سپاری به فری لنسر ها میتونه واقعا کمکتون کنه.
با استخدام فری لنسر، پولی که پرداخت میکنید هزینه تمام امور رو پوشش میده . این کار یه راه فوق العاده است تا بدون افزایش در هزینه ها درآمد تون رو افزایش بدین.
در کسب و کار کوچک کاغذ بازی رو حذف کنید
حذف کاغذبازی باعث میشه در زمان و هزینه های کسب و کارتون صرفه جویی کنید و هم بهره وری رو افزایش بدین. با حذف کاغذ از تعاملات روزانه،علاوه بر هزینه کاغذ، در هزینه های سایر لوازم التحریر و دستگاه چاپ هم صرفه جویی میکنید. ضمنا فضایی که دستگاه کپی و کاغذهای قدیمی و … قرار بود اشغال کنه هم آزاد میشه. علاوه بر اینها ، مدیریت همه داده ها و ارتباطات به شکل الکترونیک، باعث میشه که کارکنان شما زودتر اطلاعات لازم رو پیدا کنن، با همکاراشون و با مشتری ها سریع تر و راحت تر ارتباط برقرار کنن و هم پروژه ها رو در زمان کمتری انجام بدن.
همیشه متصل باشید
همه چیز در بازار کسب و کار امروزی، آنلاین انجام میشه . لذا از اینترنت باکیفیت استفاده کنید تا هیچ وقت از مشتری ها و همچنین از رقبا عقب نمونین. شرکت های ارائه دهنده اینترنت پلن های مخصوص کسب و کار ارائه میدن که بدرد انواع کسب و کار ها میخوره. اینترنتی تهیه کنید که به اندازه کافی قوی باشه تا کسب و کار شما در جذب مشتری های جدید عقب نمونه.
روی خدمات مشتریان تمرکز کنید
شما میتونید کسب و کارتون رو هرچقدر که بخواید و با هر سرعتی توسعه بدین .ولی اگر به فکر مشتری هاتون نباشید، این موفقیت ها زیاد دووم نمیارن. حواستون باشه تا خدمات مشتریان همیشه به عنوان یک اولویت مطلق در نظر گرفته بشه. اگر به مشتری هاتون توجه کنین، اونا میشن مشتری وفادار شما. و مشتری وفادار برای هر مدلی از توسعه کسب و کار ضروری هستش.
اگر دنبال این هستید که فروش سایت خود را تا 5 برابر بیشتر کنید پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید:
افزایش فروش با 21 روش شگفت انگیز
مرور سریع 10 روش رشد سریع کسب و کار کوچک :
- متمرکز کار کنید
- حواستون به رقابت باشه
- از Google my business استفاده کنید
- بهینه سازی گوگل مپ
- نسخه موبایل
- بازاریابی در شبکه های اجتماعی
- برون سپاری کنید
- کاغذ بازی رو حذف کنید
- همیشه متصل باشید
- روی خدمات مشتریان کار کنید
.
منبع مطلب: Markgrowth
ترجمه شده توسط: سایت نتیکو