تاریخچهی مختصری از مأموریت گوگل برای سرعت بخشیدن به وب: در سال 2009، با صدور فراخوان مشارکتی برای «سرعت بخشیدن به وب[1]» ، گوگل[2] مأموریتی را برای سنجش و متقاعد کردن صاحبان وبسایت[3] برای بارگیری سریعتر سایتهای خود ترتیب داد.
گوگل در سال 2010 به منظور ترغیب صاحبان وبسایت برای اهمیت دادن به این موضوع اعلام کرد که سرعت سایت به عاملی در الگوریتمهای رتبهبندی موتورهای جستجوی دسکتاپ (رومیزی) [4] (غیر موبایلی) تبدیل میشود. این بدین معناست که سایتهایی که به سرعت بارگیری میشوند نسبت به سایر وبسایتها دارای مزیت سئو [5] هستند.
شش سال بعد، در سال 2015، گوگل اعلام کرد که تعداد جستجوهای انجامشده در تلفن همراه بیشتر از جستجوهای رایانههای دسکتاپی (رایانههای رومیزی) است. این درصد همچنان در حال افزایش است. مطابق با آخرین آمار منتشرشده تا سال 2019، %61 از جستجوهای انجامشده در گوگل از دستگاههای تلفن همراه بوده است.
در حال حاضر نقش غالب موبایل در جستجو باعث شد که گوگل پروژهی «صفحات موبایلی شتابیافتهی» (AMP) [6] خود را توسعه دهد. این طرح نوآورانه با هدف تشویق صاحبان وبسایت در ایجاد آنچه که اساساً یکی دیگر از قالبهای تلفن همراه، علاوه بر قالب تلفن همراه پاسخگو (ریسپانسیو[7])، است، ایجاد میشود و مطابق با مجموعهای بسیار دقیق از دستورالعملهای توسعه و عملکرد عمل میکند.
اگرچه بسیاری از صاحبان سایت و سئوکاران از پرداختن به موضوع سرعت صفحه و AMP به علاوهی بیش از 200 عامل رتبهبندی که باعث سردرگمی آنها میشوند، شکایت دارند، اما سرعت صفحه در واقع تلاش باارزشی است که صاحبان سایت میتوانند روی آن تمرکز کنند. گوگل در سال 2017 مطالعهای را انجام داد که نتایجش تمرکز آنها بر سرعت بخشیدن به وب را به خوبی توجیه میکرد. آنها دریافتند «مادامی که زمان بارگیری صفحه از یک ثانیه به 10 ثانیه افزایش یابد، احتمال بازگشت بازدیدکنندگان موبایلی سایت %123 افزایش مییابد.»
در جولای 2018، سرعت صفحه به عامل رتبهبندی در جستوجوهای موبایلی تبدیل شد، و حتی امروزه نیز گوگل عوامل مرتبط با سرعت بیشتری را به الگوریتمهای رتبهبندی خود (به نام هستههای حیاتی گوگل[8]) اضافه میکند.
با توجه به اینکه بازهی زمانی تمرکز انسان دائماً در حال کاهش است و وابستگی ما به دستگاههای تلفن همراهمان نیز به طور مداوم در حال افزایش است، دیگر پرسشی باقی نمیماند که سرعت صفحه ابزار فوقالعاده مهمی برای صاحبان وب سایت است و نیز خواهد بود.
چگونه سرعت وبسایت را بهینه کنیم
مثل رانندهی ماشین مسابقه فکر کنید
برنده شدن در مسابقهی سرعت صفحه به چیزهای مشابهی با برنده شدن در مسابقهی ماشینسواری نیاز دارد. برای برنده شدن در مسابقهی ماشینرانی، اطمینان حاصل میکنید که ماشینتان به حد امکان سبک و پرقدرت باشد، و پیست مسابقه را نیز تا آنجا که ممکن است به طور کارآمد طی میکنید.
از این قیاس استفاده میکنم تا ترفندهای بهینهسازی سرعت صفحه را کمی بیشتر قابل درک نشان دهم.
آن را سبک کنید
این روزها، وبسایتها بیش از پیش زیباتر و کاربردیتر شدند- هرچند این امر بدین معنی است که آنها نسبت به قبل بزرگتر نیز شدند. اکثر وبسایتهای مدرن معادل با اتوبوسهای مهمانی یا لیموزینها هستند. این وبسایتها بسیار فانتزی هستند و همراه با تمام اقسام امکانات رفاهی بارگذاری میشوند، و بنابراین سنگین و آهستهاند. با اتوبوس مهمانی و یا لیموزین در «پیست مسابقه»ی موتور جستجو، برنده نمیشوید. در این حالت معرکه به نظر میرسید اما در آخر میبازید.
برای برنده شدن در مسابقهی سرعت صفحه، به ماشین مسابقهی مناسب و سبکی نیاز دارید. ماشینهای مسابقه رادیو، جا لیوانی، جعبهی دستکش، و یا هر چیزی که به طور کلی ضروری نیستند را ندارند. به طور مشابه، وبسایت شما نیز نباید همراه با انیمیشنهای پرنقش و نگار، پسزمینههای ویدیویی، تصاویر بسیار بزرگ، ویجتهای[9] (ابزارههای) فانتزی، پلاگینهای[10] (افزونههای) اضافی یا هر چیز دیگری که اصلاً ضروری نیستند، بارگذاری شود.
علاوه بر از بین بردن موارد تجملاتی غیر ضروری و پلاگینهای اضافی سایت، میتوانید وزن وبسایت را نیز با استفاده از موارد زیر کاهش دهید:
- کاهش تعداد اسکریپتهای[11] شخص ثالث (تکه-کدهایی که دادهها را به وبسایتهای دیگر ارسال و یا از آنها دریافت می کنند)
- تغییر قالب به وزن سبکتر (کد سنگین کمتر) و کاهش تعداد فونتهای مورد استفاده
- پیاده سازی AMP
- بهینهسازی تصاویر
- فشردهسازی و کوچکسازی کد
- انجام بهینهسازیهای منظم پایگاه داده
در سامانهی مدیریت محتوای متن باز مانند وردپرس[12]، پلاگینهای سرعتی در دسترس هستند که میتوانند بسیاری از این وظایف را بسیار سادهتر کنند. افزونههای WP Rocket و Imagify دو افزونهی وردپرس هستند که میتوانند با همدیگر استفاده شوند تا به طور قابل ملاحظهای وزن وبسایت شما را از طریق بهینهسازی تصاویر، فشردهسازی، کوچکسازی و بسیاری از بهترین شیوههای دیگر سرعت صفحه سبک کنند.
به آن قدرت بیشتری بدهید
شما موتور چرخدستی گلف را در ماشین مسابقه قرار نمیدهید، پس چرا وبسایت خود را در برنامهی میزبانی (هاستینگ[13]) بسیار ارزان و مشترک قرار میدهید؟ اگر مدتها در یکی از این برنامهها بودید، پرداخت بیش از چند دلار در ماه برای میزبانی برایتان سخت خواهد بود، اما دوباره، چرخدستی گلف در مقابل موتور ماشین مسابقهای قرار میگیرد: آیا میخواهید در این مسابقه برنده شوید یا نه؟
برنامههای میزبانی مشترک قدیمی دهها هزار وبسایت را در یک سرور تنها قرار دادند. این امر باعث میشود که هر سایت از قدرت محاسباتی محروم بماند.
اگر میخواهید در لیگهای بزرگ مسابقه دهید، زمان آن رسیده است که یک برنامهی میزبانی بالغ داشته باشید. برای سایتهای وردپرس، شرکتهای (هاستینگ) میزبانی مدیریتشده مانند WP Engine و Flywheel از سرورهایی استفاده میکنند که قدرتمند هستند و به طور ویژهای تنظیم شدهاند تا سریعتر به سایتهای وردپرس خدمات ارائه دهند.
اگر مدیریت هاستینگ وردپرس کار شما نباشد، و یا اگر سایت وردپرسی ندارید، ارتقاء به VPS (سرور خصوصی مجازی)[14] باعث میشود وبسایت شما منابع محاسباتی بیشتری در اختیار داشته باشد. همچنین کنترل بیشتری بر محیط میزبانی خود خواهید داشت و برای شما این امکان فراهم میشود که «موتور خود» را با مواردی مانند آخرین نسخه های PHP، MySQL، Varnish cashing و سایر فناوریهای مدرن سرور وب تنظیم کنید. در این صورت شما دیگر در معرض طمع شرکت میزبان مشترک خود نخواهید بود زیرا آنها وبسایتهای بیشتر و بیشتری را در سرور شما که از قبل مشمول مالیات بوده است، جای میدهند.
به طور خلاصه، قرار دادن وبسایت خود در محیط میزبانی که به خوبی تنظیم شده باشد میتواند مانند گنجاندن یک سوپرشارژر در ماشین مسابقهی شما باشد.
آن را بهتر برانید
در آخر، اما قطعاً آخرین موضوع نیست، ماشین مسابقهای سبکوزن و قدرتمند بدون رانندهی آموزش دیدهای که میداند چگونه مسیر را به طور کارآمدی بپیماید، تنها میتواند بسیار سریع حرکت کند.
بخش «هدایت مسیر» در این قیاس به روند بارگیری صفحهی وب توسط مرورگر وب اشاره دارد. هر عنصر وبسایت حکم فراز و نشیب دیگری برای مرورگر را دارد که حین عبور از کد و پردازش خروجی صفحه، باید از آنها عبور کند.
قیاسها را سریع عوض میکنم تا سعی کنم این مضوع را واضحتر توضیح دهم. هنگام بازسازی خانه، ابتدا اتاقها را قبل از بازسازی طبقه رنگآمیزی میکنید. اگر ابتدا کفها و سپس اتاقها را رنگآمیزی کنید، آنگاه رنگ روی کف طبقات میریزد و شما مجبورید بعداً دوباره برگردید و به طبقهها رسیدگی کنید.
هنگامی که مرورگر صفحهی وبی را بارگذاری میکند، فرآیندی را تحت عنوان «رنگآمیزی» (تصادفی) طی میکند. هر صفحه «رنگآمیزی» میشود زیرا مرورگر بیت دادهها را از کد منبع صفحهی وب دریافت میکند. این فرآیند رنگآمیزی را میتوان به طور کارآمد اجرا کرد (یعنی رنگآمیزی دیوارها قبل از اتمام کف)، یا میتوان آن را به شیوهای آشفته و نامنظمتر انجام داد که نیاز به چندین بار بازگشت به ابتدای فرآیند برای بازسازی، تعمیر یا افزودن چیزی دارد که میتوانست و یا بهتر بود در مراحل اولیه انجام شود.
منبع : moz.com