خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
خانه / مقالات ✍️ / آموزش سئو / روش نوشتن متا دیسکریپشن‌ (به روش حرفه ای ها)

روش نوشتن متا دیسکریپشن‌ (به روش حرفه ای ها)

روش نوشتن متا دیسکریپشن‌

اگر به دنبال افزایش رتبه‌بندی ارگانیک[1] سئو هستید، متا دیسکریپشن‌[2] (توضیحات متا) راه‌حل شما خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر به خوبی نوشته شده باشد! متا دیسکریپشن‌های‌ عالی باید کاربران را مجاب کنند که بر روی صفحه‌ی شما در نتایج جستجو جهت فراگیری بیش‌تر کلیک کنند.

این توضیحات همچنین باید شامل واژگان کلیدی برای ارتقای سئوی شما باشند. در ادامه، بهترین شیوه‌های ساخت متا دیسکریپشن را توضیح می‌دهیم تا به شما برای تسلط بر نتایج جستجوی گوگل کمک کنند.

متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن‌ها تکه-کدهای (اسنیپت‌های[3]) 160 کاراکتری هستند که برای خلاصه کردن محتوای صفحه‌ی وب استفاده می‌شوند. موتورهای جستجو این تکه‌-کدها را در نتایج جستجو نشان می‌دهند تا بازدیدکنندگان قبل از کلیک کردن بر روی صفحه متوجه محتوای آن صفحه شوند.

متا دیسکریپشن به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند تصمیم بگیرند که بر روی وب‌سایت موجود در نتیجه‌ی جستجو کلیک کنند یا خیر. همچنین عامل مهمی در رتبه‌بندی وب‌سایت در زمینه‌ی نتایج جستجو است.

در ادامه، مثال اجمالی از متا دیسکریپشن در سایتمان را می‌بینید.

چرا متا دیسکریپشن‌ها مهم هستند؟

متا دیسکریپشن‌ها عوامل مهمی هستند زیرا متا‌تگ‌ها[4] (شامل متا دیسکریپشن‌ها) توسط الگوریتم گوگل استفاده می‌شوند؛ این الگوریتم به تعیین اینکه کدام صفحات باید برای کلمات کلیدی مشخص رتبه‌بندی شوند، کمک می‌کند.

اگر از متا دیسکریپشن به درستی استفاده کنید، این فرصت را خواهید داشت که بتوانید متاتگی را که در محتوای شما وجود ندارد را نیز اضافه کنید. این مورد می‌تواند تفاوت بین رتبه‌بندی در صفحه‌ی چهار یا در صفحه‌ی یک برای موضوع مشخصی مانند «بهترین کفش‌ها» باشد.

ببینید چگونه سازمان من می‌تواند حجم زیادی از ترافیک را به وب‌سایت شما هدایت کند

  • سئو – رونمایی از حجم زیادی از ترافیک سئو. نتایج واقعی را ببینید.
  • بازاریابی محتوا – گروه‌ ما محتوای حماسی‌ای ایجاد می‌کند که به اشتراک گذاشته می‌شود، لینک دریافت می‌کند و ترافیک را جذب می‌کند.
  • رسانه‌های پولی – راهکارهای پولی مؤثر با ROI واضح.

متا دیسکریپشن‌ها به موارد زیر کمک می‌کنند:

  • نرخ کلیک[5] را افزایش می‌دهند، که در عوض به بالا رفتن مکالمات و فروش شما کمک می‌کند.
  • ایندکسینگ (شاخص‌گذاری)[6] را بهبود می‌بخشند و بدین ترتیب در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs)[7]رتبه‌ی بالاتری کسب می‌کنید.
  • یافتن محتوای موردنظر برای بازدیدکنندگان بدون اسکن عناوین صفحه یا متاتگ‌ها، را آسان می‌کنند.

صفحات دارای متا دیسکریپشن‌ به طور متوسط 5.8 درصد نسبت به سایر صفحات بیش‌تر کلیک می‌خورند.

حتی غول موتور جستجوی گوگل نیز نوشتن متا دیسکریپشن‌ها را در سایت خود توصیه می‌کند.

طبق تجربه‌ی کاربران، متا دیسکریپشن‌ها جستجوهایی را که نشان می‌دهند وب‌سایت شما درباره‌ی چیست و چه اطلاعاتی را با کلیک کردن در آن می‌توان پیدا کرد را دربر دارند.

به علاوه ممکن است متا دیسکریپشن‌ بر روی سایت‌های رسانه‌ی اجتماعی نیز زمانی که لینک آن‌ها به اشتراک‌ گذاشته می‌شوند، نمایش داده شود.

اگر متا دیسکریپشن‌ وجود نداشته باشد، و یا اگر به شکلی خارج از رویکرد بهترین شیوه‌ها نوشته شده باشند، در این حالت موتور جستجو یک نمونه برای شما می‌سازد. مشکل ساخت توضیحات توسط موتور جستجو این است که، این توضیحات نوشته‌شده ممکن است به همان اندازه‌ای که شما خودتان دقیق و یا متقاعدکننده می‌نویسید نباشند.

به همین دلیل است که نوشتن متا دیسکریپشن‌ها توسط خودتان امری ضروری است.

نکاتی برای نوشتن متا دیسکریپشن‌

متا دیسکریپشن‌ روشی عالی‌ای برای مشارکت کاربران در SERP و بهبود ترافیک ارگانیک شما است.

چگونه متا دیسکریپشن‌هایی را که انگیزه‌ی کلیک کردن را فراهم می‌کنند و رتبه‌بندی شما را بهبود می‌بخشند را می‌نویسید؟ در اینجا هشت نکته برای کمک به شما در ساخت متا دیسکریپشن‌ متقاعدکننده را بیان می‌کنیم.

1- CTA را در متا دیسکریپشن خود بگنجانید

استفاده از کال تو اکشن[8] (CTA) یا دعوت به اقدام در متا دیسکریپشن راه خوبی برای مجاب کردن مردم برای کلیک بر روی وب‌سایت شما است. می‌توانید از الفاظی مانند «یادگیری بیش‌تر» و یا «اینجا را کلیک کنید» و یا «هم‌اکنون خرید کنید»، در صورت مشاهده در SERPها استفاده کنید.

CTAها به خواندگان کمک می‌کنند تا متوجه شوند این صفحه چه چیزی ارائه می‌دهد و درصورت کلیک کردن بر روی آن باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. همچنین محرک و مشوقی برای کلیک کردن و مشارکت در سایت شما نیز خواهند بود.

CTAها برای فروش کالا، ارائه‌ی ثبت نام ایمیلی، یا انتقال مستقیم خوانندگان به صفحات رسانه‌ی اجتماعی شما نیز استفاده می‌شوند.

این مثال از اتوماتیک[9] در لینکدین[10] از کابران می‌خواهد که به لینکدین ملحق شوند و برای موقعیت‌های شغلی خود درخواست بدهند.

2- بر روی ارزش متا دیسکریپشن خود تمرکز کنید

اضافه کردن کلماتی برای توصیف ارزشی که ارائه می‌دهید روش عالی‌ای برای ترغیب افراد جهت کلیک کردن است.

زمانی که فردی متا دیسکریپشن را می‌خواند، باید قادر باشد که موضوعات ارائه‌شده‌ی این صفحه را متوجه شود و تصمیم بگیرد که آیا ارزش زمان گذاشتن دارد یا خیر.

در صورت لزوم برای تعامل با محتوای خود، کلماتی مانند «فراگرفتن»، «مشاهده کردن»، و یا «تماشا کردن» را بگنجانید.

سایر کلمانی مانند «بهترین»، «مقدار زیاد»، «جدید»، و یا «مشهور»، نیز قادرند تا متا دیسکریپشن شما را متقاعدکننده کنند.

3- آزمایش A/B متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن مکان خوبی برای سنجش واژگان کلیدی، عبارت و یا CTAهای متفاوت است.

این امر به شما کمک می‌کند که آنچه باعث مشارکت بیش‌تر در صفحه‌ی شما بدون انجام کار دائمی یا جدی در طراحی سایت می‌شود را تعیین کنید.

آزمایش A/B را می‌توانید برای متا دیسکریپشن خود با استفاده از دو متا دیسکریپشن برای هر صفحه انجام دهید.

هر متا دیسکریپشن از یک متغیر واژگان کلیدی، عبارت و یا CTA استفاده می‌کند. متا دیسکریپشن دوم ممکن است متای اخیر و یا تمرکز شما بر روی ارائه‌ و یا اصطلاح متفاوت باشد.

هر متا را برای چند هفته اجرا کنید، سپس تجزیه و تحلیل داده‌های گوگل (گوگل آنالیتیکس[11]) را چک کنید تا دریابید کدام نسخه کلیک‌های بیش‌تری دریافت می‌کند. سپس، زمانی که متا دیسکریپشن جدیدی می‌سازید از آن اطلاعات استفاده کنید.

(اگر میزان کلیک‌ها نزدیک هم باشند، به معیارهای دیگری توجه کنید، مانند نرخ پرش[12]، مدت زمان بودن در صفحه، یا تبدیل‌ها[13]. ترافیک تنها چیزی نیست که ممکن است متا دیسکریپشن روی آن تأثیر بگذارد!)

4- سنجش با طول کاراکتر

متا دیسکریپشن به 150 کاراکتر محدود می‌شود. تجاوز از این طول باعث می‌شود که متای شما در نتایج جستجو ناقص شود، بدین معنی که کاربران نمی‌توانند پس از محل قطع هیچ محتوایی را مشاهده کنند.

در اینجا مثالی از متای کوتاه‌شده را آوردیم. به سه نقطه توجه کنید.

اگرچه که نمی‌توانید از این حد فراتر بروید، اما می‌توانید این شیوه را امتحان کنید تا دریابید چه حالتی برای ضفحه‌ی شما بهتر عمل می‌کند. به عنوان نمونه، ممکن است راهنماهای جامع کلیک‌های بیش‌تری با نتایج کوتاه‌شده دریافت کنند زیرا در این حالت کاربران می‌خواهند مطالب بیش‌تری فرا بگیرند.

ممکن است دریابید که متا دیسکریپشن کوتاه‌تر برای ضفحه‌ی نخست بهتر عمل می‌کند، در حالی که برای وبلاگ‌ها نوشتن تعداد کلمات بیش‌تر بهتر است. یا، ممکن است دریابید که متا دیسکریپشن با تعداد کلمات بیش‌تر برای صفحه‌ی محصولات پیشنهادی شما عملکرد بهتری دارد.

سعی کنید از طول کاراکتر توصیه‌شده تجاوز نکنید، زیرا ممکن است بر رتبه‌بندی شما تأثیر منفی بگذارد.

5- متا دیسکریپشن خود را منحصر به فرد و جذاب کنید

متا دیسکریپشن مرور کلی از محتوای صفحه‌ی شما را نشان می‌دهد، بنابراین برای جلب توجه خوانندگان مهم است.

رویکردهای مختلف را برای جلب توجه کابرات امتحان کنید، مانند استفاده از عنوان کلیک‌بیت (تله‌کلیک)[14] و یا پرسیدن سؤالاتی که کاربران جواب آن‌ها را می‌خواهند. استفاده از کلمات یا عبارات چشم‌گیر که توجه کاربر را جلب می‌کند را نیز امتحان کنید، مانند «شوکه‌کننده»، «خنده‌دار»، و یا «سرنوشت‌ساز». فقط مراقب باشید که بیش از حد قول ندهید و یا زیر قولتان نزنید.

همان‌طور که در مثال بالا مشاهده می‌کنید، متا دیسکریپشن فوق از افعال معلوم استفاده می‌کند که منجر به ایجاد تمایل و گرایش باارزشی در خواننده می‌شود.

چیزی که انتظار دارید به شما گفته می‌شود اما بدون ذکر جزئیات غیر ضروری. اگر به دنبال راهی آسان برای کمک به سئوی خود هستید، به احتمال زیاد روی این لینک کلیک می‌کنید.

همچنین می‌بینید که مثال بالا کاملاً صریح است و هیچ زیاده‌گویی در آن دیده نمی‌شود.

چنان‌چه بخواهد در SERPها رتبه‌ی بالایی به دست آورید، حتماً به این موضوع توجه داشته باشید.

6- واژگان کلیدی در متا دیسکریپشن قرار دهید

لحاظ کردن واژگان کلیدی در در متا دیسکریپشن‌‌ به دو دلیل زیر ضروری است:

1- این امر به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع صفحه را متوجه شوند و محتوای خود را بهتر رتبه‌بندی کند.

2- این امر به کاربران اطمینان می‌دهد که این صفحه عنوان موردعلاقه‌ی آن‌ها را پوشش می‌دهد.

از ابزاری مانند اوبرساجست[15] برای یافتن بهترین واژگان کلیدی برای سایت خود استفاده کنید. سپس، آن‌ها را در متا دیسکریپشن خود برای بهبود رتبه‌بندی بیافزایید.

توجه: هر صفحه باید از واژگان کلیدی متفاوتی در متا دیسکریپشن استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که صفحه‌ی شما در تمام جستجو‌ها نمایش داده می‌شود.

در ذهن داشته باشید، گوگل به طور مستقیم در رتبه‌بندی خود از متا‌تگ‌های واژگان کلیدی استفاده نمی‌کند. این بدین معنی نیست که این متاتگ‌ها برای کاربران ارزش ندارند. همچنین، از پر کردن کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن خود اجتناب کنید، در غیر این صورت موتور جستجو شما را جریمه می‌کند. هر متا دیسکریپشن باید شامل یک یا دو کلمه کلیدی مرتبط با صفحه در هر عبارت باشد.

منبع: neilpatel

  • [1] organic
  • [2]  Meta Descriptions
  • [3] snippets
  • [4] meta tags
  • [5] click through rate
  • [6] indexingsearch engine results pages
  • [7]
  • [8] call to action
  • [9] Automattic
  • [10] LinkedIn
  • [11] Google Analytics
  • [12] bounce rate
  • [13] conversions
  • [14] clickbait title
  • [15] ubersuggest

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *