متخصصان با تجربه سئو معمولاً یک چک لیست سئو دارند تا در هنگام حل مشکلات سئو و یا بررسی رتبه بندی صفحات سایت آن را بررسی کنند. اگر بخواهیم به صورت کاملا ساده بگوییم سئو چیست؟ در واقع سئو کلیه اقدامت لازم برای داشتن سایت بهینه برای قرار گرفتن در نتایج موتورهای جستجوست. بررسی همه فاکتورهای سئو یا SEO Audit به این دلیل مهم هست که مشکلات سایت را شناسایی کرده و می توانید برای اصلاح آنها برنامه ریزی کنید. داشتن یک چک لیست کامل با بروزترین تکنیک ها کمک می کند همه موارد سایت را مورد ارزیابی قرار دهید. در بررسی وضعیت سئو شما باید همه جنبه های سایت مورد بررسی قرار گیرد تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا همه مواردی که برای آنالیز سایت اهمیت دارد مورد بررسی قرار دهیم.
چرا ارزیابی سئو مهم است؟
همه چیز در سئو خیلی سریع تغییر می کند و آنچه امروز کار می کند ممکن است تا 6 ماه دیگر جواب ندهد. گوگل سالانه به روزرسانی های جدیدی را برای الگوریتم رتبهبندی خود انجام میدهد، با ارزیابی وضعیت سئو سایت به شما کمک میکند تا با این الگوریتم ها هماهنگ باشید. انجام ممیزی منظم سئو (حداقل 2 بار در سال) برای اطمینان از به روز بودن وب سایت شما با آخرین پیشرفت ها ضروری است. برای اینکه بتوانید یک ارزیابی جامع از سایتتان داشته باشید و نکته ای از قلم نیفتد نیاز به یک چک لیست دارید تا همه موارد بررسی شود که در ادامه به بررسی جزئیات این چ لیست می پردازیم.
چک لیست جامع سئو شامل چه قسمت هایی است؟
جامع ترین چک لیست شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است. در ابتدا نیاز هست موارد زیر را بررسی کنید:
مرحله 1: پنالتی های گوگل را بررسی کنید.
مرحله 2: دامنه را بررسی کنید.
مرحله 3: موارد فنی مربوط به سئو را بررسی کنید
مرحله 4:سئوی داخلی و لینک دهی های داخلی را بررسی کنید.
مرحله 5: سئوی خارجی را انجام دهید.
مرحله 6: رسانه های اجتماعی را بررسی کنید.
مرحله 1: پنالتی های گوگل را بررسی کنید.
اولین قدم از چک لیست سئو این است که بررسی کنید آیا وب سایت شما توسط گوگل جریمه شده است یا خیر. اگر وب سایت شما تحت یک جریمه دستی یا الگوریتمی باشد، بر رتبه شما تأثیر منفی خواهد داشت. شما باید متوجه شوید که این جریمه چه زمانی اعمال شده است، چرا وب سایت شما جریمه شده است و یک برنامه عملیاتی برای اصلاح مسائل و حذف جریمه ایجاد کنید.
اگر تحت جریمه گوگل هستید چه باید کرد؟
بهترین روش این است که تا آنجا که ممکن است جزئیات بیشتری در مورد بهروزرسانیهای گوگل پیدا کنید و بر اساس آن SEO خود را تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر سایتی به دلیل محتوای کم ارزش توسط گوگل جریمه شود، در بررسی سئوی باید کیفیت محتوای خود را بررسی کنید و صفحات ضعیف را بهبود دهید یا حذف کنید.
مرحله 2: دامنه را بررسی کنید.
مرحله دوم این است که نام برند خود را در گوگل جستجو کنید و نتایج را بررسی کنید.
- آیا صفحه اصلی شما در نتایج اول می آید؟ آیا گوگل لینک های سایت را نشان می دهد؟
- آیا Google نمودار دانش Google برای کسب و کار من را در پانل سمت راست برند شما نشان می دهد؟
- آیا نام و سایر اطلاعات موجود صحیح است؟
- آیا بقیه نتایج فهرست شده در صفحه اول نتایج گوگل با برند شما مرتبط هستند؟
اگر به نتایج مورد انتظار نرسید چه باید کرد؟
اگر همانطور که در بالا توضیح داده شد نتایج درستی دریافت نکردید، به این معنی است که مشکلاتی در وب سایت شما وجود دارد. بهترین راه حل این است که این مشکلات را با بررسی و بهینه سازی ساختار سایت و سئو مجدد صفحات خود برطرف کنید.
مرحله 3: سئو فنی Technical SEO سایت را بررسی کنید.
گام بعدی در این فرآیند بررسی سئو این است که با سئو فنی یا تکنیکال سایتتان را بررسیکنید. سئو فنی بسیار مهم است زیرا باید مطمئن شوید که موتورهای جستجو می توانند بدون هیچ مشکلی به صفحات شما دسترسی داشته باشند و آن ها را ایندکس کنند. در اینجا پاسخ دادن به چند سوال مهم زیر ضروری است:
- آیا سایت در سرچ کنسول گوگل و ابزارهای وب مستر ثبت شده است؟
اگر پاسخ شما منفی است این کار باید اولین اولویت شما قرار گیرد. سرچ کنسول گوگل یک ابزار رایگان ارائه شده توسط گوگل است که اطلاعاتی در مورد سایتها به مدیران سایت میدهد. هر چیزی که گوگل در مورد وب سایت شما می داند در گزینه ها و گزارش های ابزار مختلف موجود است. این اطلاعات شامل موارد زیر است:
- تعداد صفحات ایندکس شده
- کلمات کلیدی که رتبه بالایی دارند
- کلمات کلیدی که ترافیک گوگل را دارند
- امنیت یا سایر مشکلات مرتبط با سایت
- وضعیت موبایل فرندلی بودن سایت
- آیا فایل robots.txt شما بهینه شده است؟
همه وب سایت ها دارای robots.txt هستند و برای کنترل صفحاتی که باید توسط خزنده های موتورهای جستجو قابل دسترسی باشند استفاده می شود. یک اشتباه در robots.txt می تواند باعث مشکلات جدی در نمایش صفحات شود، بنابراین بهینه سازی robots.txt باید در لیست اولویت های شما قرار گیرد.
اگر موتورهای جستجو نمی توانند صفحه شما کراول کنند، ممکن است به این دلیل باشد که فایل robots.txt شما منابع مهم را مسدود می کند. سالها پیش، سئوکاران مرتباً گوگل را از رندر فایلهای جاوا اسکریپت مسدود میکردند، زیرا در آن زمان، گوگل جاوا اسکریپت را کراول نمی کرد و موجب هدر دادن خزش بقیه صفحات می شود. امروزه گوگل باید به همه این فایل ها دسترسی داشته باشد تا صفحه شما را مانند یک انسان بتواند ببیند. بنابرین مطمئن شوید که هیچ فایل تصویری مهم، CSS یا فایل جاوا اسکریپتی را که مانع از نمایش صفحه شما توسط موتورهای جستجو می شود را مسدود نکرده اید.
3.آیا URL های سئو فرندلی دارید؟
اگرچه امروزه اکثر پلتفرمهای توسعه وبسایت و CMS ها سئو فرندلی هستند اما ساختار URL خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که URLهای سئو فرندلی دارید. باید بررسی کنید که URL های هر صفحه منحصر به فرد و به درستی قالب بندی شده باشند. مثلااین یک URL بهینه نشده است:
http://www.example.com/12/badformattedurl/121358898
و این نمونه یک URL بهینه است:
http://www.example.com/good-formatted-url
URL های خوب شامل کلمات کلیدی هستند دارای خط فاصله (‘-‘) برای جدا کردن کلمات کلیدی هستند، برای هر صفحه منحصر به فرد هستند و کمتر از 255 کاراکتر (از جمله نام دامنه) هستند.
4.Breadcrumb فعال است؟
برد کرامب ها معمولاً در بالای صفحه نشان داده می شود و به کاربران کمک می کند تا با دنبال کردن پیوندهای منو به صفحه اصلی برگردند. گوگل همیشه داشتن یک منوی بردکرامب را توصیه می کند زیرا ناوبری سایت را برای کاربران آسان تر می کند.
5.آیا داده های ساخت یافته را فعال کرده اید؟
داده های ساختاریافته موضوع بسیار پرطرفدار این روزها است و تا سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت. با افزودن نشانه گذاری داده های ساختاریافته به یک صفحه، به گوگل کمک می کنید تا محتوای شما را درک کند و به این ترتیب شما را در نتایج مرتبط نشان می دهد. گوگل از داده های ساختاریافته برای بهبود ارائه یک وب سایت در نتایج جستجو و برای جستجوهای صوتی استفاده می کند.
6. آیا صفحات 404 شما بهینه شده است؟
صفحه 404 صفحه ای است که در وب سایت شما یافت نمی شود و با خطای 404 به کاربران نشان داده می شود. برطرف کردن این خطا تجربه کاربری را بهبود می دهد.
7.آیا نقشه سایت شما بهینه شده است؟
نقشه سایت لیستی از تمام صفحات وب سایت شما است که گوگل باید درباره آنها بداند. نقشه سایت XML توسط CMS شما تولید می شود و از طریق کنسول جستجوی گوگل به گوگل ارسال می شود. نقشه سایت XML نباید شامل تمام صفحات وب سایت شما باشد، بلکه باید فقط صفحاتی که برای وب سایت شما مهم هستند را شامل شود.
8.آیا وب سایت شما HTTPS است؟
Https یک سیگنال رتبه بندی شناخته شده است. این بدان معناست که وب سایت هایی که دارای گواهینامه SSL هستند و URL آنها با HTTPS شروع می شود، نسبت به وب سایت های غیر ایمن برتری دارند. اگر وب سایت شما هنوز HTTPS نیست، برای جلوگیری از تاثیر منفی آن سریعا وب سایت خود را HTTPS کنید.
9.آیا وب سایت شما به اندازه کافی سریع است؟
مدیریت سرعت صفحه وب سایت یکی از سخت ترین کارها حداقل برای کاربران غیر فنی است . افزایش سرعت سایت یکی از مهم ترین عوامل سئو است که باید به آن پرداخته شود. وب سایت شما باید سریع و ترجیحا سریعتر از رقبای شما بارگذاری شود. ابزارهای گوگل می توانند توصیه هایی در مورد سرعت صفحات به شما بدهد، اما به طور کلی، کاری که می توانید انجام دهید موارد زیر است:
- تمام تصاویر وب سایت خود را با استفاده از ابزارهایی مانند optimizilla فشرده کنید. این ابزارها می توانند به طور چشمگیری اندازه یک تصویر را بدون کاهش کیفیت کاهش دهند.
- اگر تصاویر زیادی دارید، از CDN استفاده کنید.
- CSS و HTML خود را کوچک کنید تا اندازه آنها کوچکتر شود.
- از یک پلاگین کش یا سرویس سرعت صفحه برای ارائه صفحات کش به کاربران استفاده کنید.
- جاوا اسکریپت غیر ضروری را از صفحات حذف کنید.
- نسخه PHP را به روز رسانی کنید.
- وب سایت و نرم افزار خود را به آخرین نسخه های موجود به روز کنید.
10.آیا وب سایت شما سازگار با موبایل است؟
با افزایش استفاده از دستگاه های تلفن همراه، شما انتظار دارید که همه وب سایت ها سازگار با موبایل باشند، اما اینطور نیست. وب سایت هایی وجود دارند که هنوز برای موبایل بهینه نشده اند و این به معنای از دست دادن ترافیک و رتبه بندی است. با معرفی Google Mobile First Index، وبسایتهایی که برای موبایل بهینه نشدهاند، از جستجوی موبایل حذف میشوند. نقطه شروع شما این است که وب سایت خود را با ابزار تست Google Mobile Friendly بررسی کنید و توصیه های آنها را دنبال کنید.
هنگام ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای کاربران تلفن همراه در وب سایت خود، معمولاً سه گزینه دارید:
- طراحی ریسپانسیو: داشتن یک سایت ریسپانسیو نمایش مناسبی را بر اساس اندازه صفحه نمایش می دهد.
- سرویس دهی داینامیک: در این حالت URL ثابت می ماند، اما ممکن است محتوا بر اساس دستگاهی که مرورگر تشخیص می دهد تغییر کند.
- URL های جداگانه: با URL های جداگانه، نسخه موبایل از یک URL کاملاً متفاوت ارائه می شود. کاربران معمولاً بر اساس دستگاه خود به نسخه مناسب هدایت می شوند.
در حالی که هر یک از این روش ها معتبر است اما طراحی سایت واکنش گرا بر روش های دیگر ترجیح داده می شود. مزایای طراحی ریسپانسیو بسیار زیاد است، از جمله:
- داشتن یک URL واحد
- محتوا ثابت است و بر اساس دستگاه تغییر نمی کند
- عدم نیاز به تغییر مسیر
- کاهش امکان ارسال خطاها
- نگهداری آسان تر
- کاهش صفحاتی که توسط گوگل خزش می شوند
11.آیا وب سایت شما برای بیش از یک زبان بهینه است؟
وب سایت هایی که برای بیش از یک زبان در دسترس هستند باید تنظیمات سئو لازم را در کد HTML تعریف کرده باشند، در غیر این صورت ممکن است Google محتوای ترجمه شده را به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد.
مرحله 4: سئو داخلی On-Page SEO
پس از بررسی سئو تکنیکال و رفع تمام مشکلات، گام بعدی این است که محتوای وب سایت خود را بررسی کنید. سئوی صفحات مهمترین بخش چک لیست سئو است. هدف اصلی سئو در سایت کمک به موتورهای جستجو برای درک معنای محتوای شما است. اگر تمامی موارد مربوط به سئو تکنیکال راعایت کنید وقتی محتوای بهینه اس ندارید در نتایج نشادن داده نمی شوید. به عنوان یک وبمستر وظیفه شما ارائه سیگنال های مناسب به خزنده های موتور جستجو از طریق استفاده از کلمات کلیدی و سایر عناصر سئوی درون صفحه است. برای اینکار:
1.عناوین و توضیحات خود را بررسی و بهینه کنید.
- آیا عناوین و توضیحات برای هر صفحه منحصر به فرد و مشخص شده است؟
- آیا کاربر می تواند از روی عنوان بفهمد که صفحه درباره چیست؟
- آیا عناوین سئو فرندلی هستند؟
- توضیحات متا بهینه است؟
- سرفصل ها و قالب بندی متن خود را بررسی کنید.
- مطمئن شوید که فقط متن ساده در صفحات خود ندارید. هر متنی باید با استفاده از H1 (برای عنوان اصلی) و H2 (برای سرفصلهای اصلی)، حروف بولد و ایتالیک برای قسمتهای مهم، فهرستها در صورت لزوم و… به درستی قرار داده شوند.
2.سئوی محتوای خود را بررسی کنید.
محتوای وب سایت شما باید منحصر به فرد باشد. اگر محتوای تکراری پیدا کردید، باید این صفحات را حذف یا اصلاح کنید. از Google Analytics برای پیدا کردن محبوب ترین صفحات (هم صفحات فرود و هم با بیشترین بازدید) استفاده کنید و مطمئن شوید که این صفحات دارای محتوای باکیفیت هستند مانند از اشتباهات املایی و دستوری، قالب بندی مناسب، تبلیغ مناسب در رسانه های اجتماعی و… هستند. همچنین باید طول محتوا و تازگی محتوا را بررسی کنید.اگر صفحاتی با محتوای کم یا بدون محتوا یا صفحاتی با محتوای مشابه دارید، باید آنها را با استفاده از ریدایرکت 301 با یکدیگر ادغام کنید. برای این کار اگر یک سایت وردپرس دارید می توانید از افزونه های سئو مانند رنک مث یا یواست سئو استفاده کنید.
3.ساختار لینک های داخلی خود را بررسی کنید.
لینک دادن صفحات سایت به یکدیگر هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران مفید است. با در نظر گرفتن این عوامل، بررسی کنید و مطمئن شوید که واقعاً صفحات مرتبط را به یکدیگر لینک می دهید و به صفحات اصلی سایت هم این لینک دهی را داشته باشید.
4.سئوی تصاویر را بررسی کنید.
تصاویر برای جذابتر کردن یک صفحه وب مفید هستند، اما اگر زمان بارگذاری یک صفحه را افزایش دهند، میتوانند بر خلاف تلاشهای سئوی شما عمل کنند. به طور کلی، در مورد تصاویر باید 3 مورد را بررسی کنید:
- نام فایل های تصویری باید توصیفی از چیزی باشد که تصویر در مورد آن نمایش می دهد. می توانید از کلمات کلیدی در نام فایل استفاده کنید .
- همه تصاویر باید دارای یک متن ALT بهینه شده باشند.
- همه تصاویر فشرده شوند تا اندازه آنها به حداقل برسد. اگر از تصاویر زیادی در صفحات خود استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد از CDN استفاده کنید.
5.لینک های شکسته را بررسی کنید.
لینک های شکسته برای تجربه کاربری بد هستند و تاثیر منفی در سئو دارند.
6.کاربرپسند بودن را بررسی کنید.
قضاوت در مورد اینکه یک وب سایت کاربرپسند چیست دشوار است، زیرا به نوع وب سایت و نحوه طراحی آن بستگی دارد اما موارد اصلی که می توانید بررسی کنید شامل موارد زیراست:
- وقتی کاربر URL اشتباهی را تایپ می کند چه اتفاقی می افتد؟
- آیا کاربران می توانند آنچه را که می خواهند در کمتر از 3 کلیک پیدا کنند؟
- آیا منوی اصلی مشخصی دارد؟
- آیا می توانید بین محتوای سایت و تبلیغات تمایز قائل شوید؟
- آیا یک رابط ثابت در تمام صفحات دارد؟
- آیا نقشه سایت کاربر دارد؟
مرحله 5: سئوی خارجی Off-Page را انجام دهید
سئوی خارجی از صفحه به روش ها و تکنیک هایی گفته می شود که می توانید از آنها برای تبلیغ وب سایت خود در اینترنت استفاده کنید. معمولا به آن لینک بیلدینگ می گویند. بک لینک های سئو توسط الگوریتم گوگل به عنوان رای اعتماد در نظر گرفته می شوند و وب سایت هایی با بک لینک های خوب در نتایج گوگل رتبه بالاتری دارند. سئوی خارجی سایت مهم است، اما اگر دقیقاً ندانید که مجاز به انجام چه کاری هستید و چه کاری را نباید انجام دهید، بسیار خطرناک است. لینک های دریافتی با کیفیت پایین می تواند دلیل خوبی برای جریمه کردن وب سایت شما توسط گوگل باشد.
در چک لیست سئو خارجی از سایت خود موارد زیر را بررسی کنید:
- لینک های دریافتی خود را ارزیابی کنید و لینک های مخرب را شناسایی کنید.
- با استفاده از ابزاری مانند SEMRUSH یا با استفاده از گزارش های سرچ کنسول گوگل از لینک های ورودی خود مطلع شوید.
- بک لینک ها را بررسی کنید
هنگام بررسی گزارش لینک های دریافتی خود، به سؤالات زیر پاسخ دهید:
- چند دامنه منحصر به فرد به شما لینک می دهند؟
- کدام یک از این دامنه ها دامنه های قابل اعتماد در نظر گرفته می شوند؟
- چند لینک به صفحه اصلی شما و چند لینک به صفحات داخلی شما وجود دارد؟
- کدام یک از صفحات شما بیشترین لینک ورودی را دارد؟
- چند درصد از لینک ها مبتنی بر کلمات کلیدی هستند؟
بسته به پاسخ ها، ممکن است مجبور شوید اقدامات اصلاحی انجام دهید. بر خلاف سئو داخلی سایت، سئوی خارجی کارساده ای نیست و به همین دلیل است که باید دقیقا بدانید که چه کاری انجام می دهید. اگر می خواهید رتبه های بالایی کسب کنید، لینک ها مهم هستند، اما نباید بی هدف لینک سازی کنید و تلاش خود را روی ساختن وب سایت های خوب با محتوای خوب کنید و لینک ها به طور طبیعی را به صفحات خود ایجاد کنید.
مرحله 6: رسانه های اجتماعی را بررسی کنید.
در دنیای پر رقابت امروز بدون حضور در رسانه های اجتماعی کاری دشوار است. اگر رسانه های اجتماعی را نادیده می گیرید و صرفاً سرچ از طریق گوگل وابسته هستید، مانند این است که تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهید. برای کسب درآمد آنلاین، باید هم منابع ترافیک و هم منابع درآمد خود را متمایز کنید و وابستگی به یک منبع واحد یعنی گوگل صحیح نیست.
شاید از خود بپرسید که ارتباط رسانه های اجتماعی با سئو چیست؟ برای این سوال یک پاسخ بسیار ساده وجود دارد: رسانه های اجتماعی به طور مستقیم بر تلاش های سئوی شما تأثیر می گذارد!
رسانه های اجتماعی هم به صورت مستقیم (به شکل لینک) و هم به صورت غیرمستقیم (ساخت لینک های طبیعی و بازدیدهای مستقیم) تأثیر می گذارد، بنابراین عاملی است که می تواند بر تلاش شما برای داشتن یک وب سایت بهینه شده تأثیر گذار است. اساساً آنچه در این بخش باید بررسی کنید این است که آیا در مهمترین کانال های رسانه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و پینترست) حضور مناسبی دارید یا خیر، آیا یافتن و دنبال کردن شما در آن کانال ها برای افراد آسان است یا خیر.
در این مقاله سعی کردیم تمام آنچه برای آنالیزسایتتان مهم است را بیاوریم. با چک لیست سئو ارائه شده در این مقاله، جنبه های مهم سئو سایتتان را بررسی کنید و بهینه سازی های لازم را انجام دهید تا در نتایج اول گوگل بدرخشید.