EEAT (یا Double-EAT) مفهومی است که توسط ارزیابیکنندگان کیفیت انسانی برای ارزیابی سیستمهای رتبهبندی جستجوی گوگل استفاده میشود. در اصل، تنها شامل سه عامل (EAT) بود. اما در دسامبر 2022، گوگل معیار “تجربه” را به این مفهوم اضافه کرد.
بنابراین به گفته گوگل، برخی از انواع محتوا باید با تجربه دست اول تولید شوند تا قابل اعتماد باشند. در اینجا به معنای آن برای SEO است.
نه، حداقل نه مستقیم. هیچ چیز از زمان مفهوم اصلی EAT در اینجا تغییر نکرده است:
به عنوان یادآوری، این دستورالعملها همان چیزی است که توسط ارزیابهای جستجوی ما برای کمک به ارزیابی عملکرد سیستمهای رتبهبندی جستجوی مختلف ما استفاده میشود، و مستقیماً بر رتبهبندی تأثیر نمیگذارند (منبع).
ایده کلی گوگل در اینجا این است که به محتوای با کیفیتی که از منابع قابل اعتماد تهیه می شود پاداش (رتبه بندی بالاتر) بدهد. بنابراین پیام رسان حداقل به اندازه پیام مهم است.
تجربه در Double-EAT به معنای تجربه دست اول یا زندگی در موضوع است.
این به این معنی است که گوگل به صفحاتی که نویسنده واقعاً موضوعی را که در مورد آن می نویسد تجربه کرده است “پاداش” می دهد. مثلا:
- برای بررسی آیفون، نویسنده باید واقعاً از محصول استفاده کرده باشد.
- برای راهنمایی در مورد بهترین بارهای جاز در سانفرانسیسکو، نویسنده باید واقعاً از آنها بازدید کرده باشد.
- برای دستور پخت یک شبه بلغور جو دوسر، نویسنده باید واقعاً غذا را درست کرده باشد.
- برای مقاله ای در مورد چگونگی کمک به افراد برای مقابله روانی با یک بیماری، نویسنده باید شخصاً آن را گذرانده باشد و/یا به افراد دیگر کمک کرده باشد.
- برای راهنمایی در مورد چگونگی موفقیت در کسب و کار … شما این ایده را دریافت می کنید.
صرف نظر از موضوع صفحه، مهمترین معیار از بین همه معیارها “T” یا قابل اعتماد بودن است. معیارهای دیگر، مانند تخصص، اعتبار و تجربه، برای کمک به تعیین قابل اعتماد بودن صفحه وجود دارد (QRG، صفحه 26).
می توانید معیارهای دیگر را به عنوان ارکان ایجاد اعتماد در نظر بگیرید.

سپس بسته به موضوع، معیارهای دیگری وارد عمل می شوند. برای برخی موضوعات، تجربه ممکن است مهمتر از موضوعات دیگر باشد.
شما باید هدف، نوع و موضوع صفحه را در نظر بگیرید، سپس از خود بپرسید که چه چیزی باعث می شود که سازنده محتوا منبع قابل اعتمادی در آن زمینه باشد (QRG، صفحه 26).
به عنوان مثال، یک وبلاگ مسافرتی شخصی برای قابل اعتماد بودن لازم نیست توسط یک متخصص نوشته شود. برعکس، راهنمای تعمیرات خودرو DIY زمانی قابل اعتمادتر است که از مکانیک خودرو ارائه شود.
شایان ذکر است که تفاوت بین تجربه و تخصص وجود دارد. تخصص در مورد دانش و مهارت است. طبیعتاً برای به دست آوردن آن به تجربه نیز نیاز دارید. ولی:
- برعکس کار نمیکنه تجربه به تنهایی شما را متخصص نمی کند.
- تجربه نباید از تخصص ناشی شود.

مفهوم اصلی EAT تایید شد که به همه موضوعات مربوط می شود. با افزودن تجربه، به نظر میرسد گوگل تکرار میکند که با بیان اینکه «تجربه تقریباً برای هر موضوعی ارزشمند است» (QRG، صفحه 62).
تجربه برای موضوعات YMYL (پول یا زندگی شما) نیز مهم است. اما این دسته از موضوعاتی که گوگل به آن توجه ویژه ای دارد، مختص کارشناسان نیست.
به عبارت دیگر، اگر تجربه شخصی برای ایجاد اعتماد در مورد موضوع اساسی است، نویسنده لازم نیست متخصص باشد. Google فهرست مفیدی از مثالها را برای درک بهتر این تفاوتها ارائه میکند (QRG، صفحه 28):

در اینجا ایده هایی وجود دارد که چگونه می توانید تجربه دست اول را در محتوای خود نشان دهید. به خاطر داشته باشید که اینها بر اساس تفسیری از دستورالعملهای Google هستند. شما ممکن است راه های دیگری نیز پیدا کنید.
شواهدی از تجربه شخصی در مورد موضوع را نشان دهید
به عنوان مثال، بررسی محصول را در نظر بگیرید. گوگل اخیراً با این سند به عجله وبسایتهای وابسته که میزبان بررسی محصولات با کیفیت پایین هستند، پرداخته است. اساساً می گوید که بهتر است نظرات توسط متخصصان موضوع ایجاد شود.
با این حال، برای اثبات متخصص بودن شما کافی نیست. شما باید شواهدی از تجربه دست اول خود با محصول بررسی شده را نشان دهید.
برای پشتیبانی از تخصص خود و تقویت صحت بررسی خود، شواهدی مانند تصاویر، صوت یا پیوندهای دیگر از تجربه خود در مورد محصول ارائه دهید (منبع).
در اینجا یک مثال است. توماس سانلادرر در صنعت پرینت سه بعدی به دلیل بررسی محصولاتش به طور گسترده ای شناخته شده است. اما به محض اینکه انجام بررسی های عملی را متوقف کند، منبع کمتر قابل اعتمادی برای اطلاعات محصول خواهد بود. و این به دلیل عدم تجربه دست اول با محصول است.
درعوض، توماس با هر چاپگر سه بعدی بازبینی شده دست هایش را کثیف می کند. چه مدرکی بهتر از تصاویری از این دست برای نشان دادن تجربه شخصی شما؟

نحوه ایجاد محتوا را توضیح دهید
حتی قبل از اینکه EAT تبدیل به EEAT شود، Wirecutter تلاش بیشتری کرد تا نشان دهد چرا مردم میتوانند به بررسیهای آن اعتماد کنند. به طور مشابه، می توانید محتوای خود را با یادداشتی در مورد نحوه ایجاد آن هدایت کنید. بخشی مانند این مکان عالی برای نشان دادن تجربه دست اول است.

تجربه خود را در یک صفحه اختصاصی نشان دهید
از نظر تئوری، لازم نیست هر بار که در مورد موضوع می نویسید، تجربه خود را در مورد آن نشان دهید. این به این دلیل است که گوگل به ارزیابیکنندگان کیفیت توصیه میکند که به آنچه نویسنده درباره خودشان میگوید نگاه کنند.
بنابراین در نظر داشته باشید که تجربه شخصی خود را در مورد موضوع در یک صفحه “درباره” توضیح دهید و حتی در صورت ارائه شواهد اضافی به پروفایل های رسانه های اجتماعی خود پیوند دهید. البته، شما می توانید آن را همراه با روش های دیگر نشان دادن تجربه انجام دهید.

شهرت شما مهم است
نرخهای کیفیت نیز تشویق میشوند که به بیرون از سایت خود برای نشانههای تجربه (و به طور کلی اعتماد) نگاه کنند.
به دنبال بررسیهای مستقل، منابع، مقالات خبری و سایر منابع اطلاعات معتبر در مورد وبسایت یا سازندگان محتوا باشید (QRG، صفحه 27).
به عنوان مثال، وب سایت Best Wallet Hacks دارای یک فهرست واقعی از مطالب برای اشاره مطبوعات است. تصور کنید که آن را با یک وبلاگ کاملاً جدید با همان موضوع مقایسه کنید که کسی در مورد آن چیزی نشنیده است – کدام یک قابل اعتمادتر است؟

یکی از راه هایی که یک موتور جستجو می تواند این اطلاعات را استنتاج کند، دنبال کردن پیوندهای یک سایت است. از این گذشته، گری ایلیس تأیید کرد که پیوندها و ذکرها برای مفهوم اصلی EAT قابل توجه است. احتمالاً با معرفی تجربه تغییری نکرده است.
اگر تجربه کافی ندارید، از کسی که آن را دارد دعوت کنید
این واقعیت که نویسنده صفحه نیاز به نشان دادن تجربه دارد به این معنی نیست که صاحب وب سایت مجبور است. این بدان معناست که همچنان میتوانید با دعوت از نویسندگان مهمان یا سخنرانان مهمان، تجربه خود را در موضوعاتی که شخصاً آن را ندارید، نشان دهید.
افزودن تجربه به معادله، دسته موضوعات YMYL را برای سازندگان با تجربه شخصی باز می کند. از سوی دیگر، در مورد موضوعاتی که این نوع تجربه اساسی است، میله را بالا می برد.
در هر صورت، این یکی دیگر از تلاش های گوگل برای ارائه نتایج مفیدتر و مرتبط با فیلتر کردن صفحات غیرقابل اعتماد است. هنوز همه چیز در مورد اعتماد است:
در نهایت، جنبه های بسیاری از اعتماد وجود دارد، که برخی از آنها توسط تجربه، تخصص و اقتدار به دست نمی آیند. لطفاً سایر جنبهها را در ارزیابی کلی اعتماد خود در نظر بگیرید، مانند اطلاعات خدمات مشتری برای فروشگاههای آنلاین یا انتشارات بررسی شده برای نویسندگان دانشگاهی. اگر صفحه ای به هر دلیلی غیرقابل اعتماد باشد، EEAT پایینی دارد (QRG، صفحه 27).
اگر QRG ها برای شناسایی سایر نشانه های اعتماد آموزش دیده باشند، سیستم های رتبه بندی نیز چنین هستند. بنابراین اگر می توانید راه های دیگری برای نشان دادن قابل اعتماد بودن خود بیاندیشید، ادامه دهید.
این همچنین یک هشدار برای سایتهایی است که سعی میکنند سیستم را بازی کنند: یک مدرک برای تجربه دیگر سیگنالهای غیرقابل اعتماد بودن را پوشش نمیدهد.
افکار نهایی
در نکته پایانی، با معرفی EEAT، گوگل راهنمای خودارزیابی کیفیت محتوا را به روز کرده است. SEO ها و سازندگان محتوا می توانند از آن به عنوان منبعی برای همسویی محتوا با EEAT استفاده کنند.
برای مثال، برای ناشرانی که از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده میکنند، Google توصیه میکند که استفاده از خودکارسازی را برای خواننده افشا کنند (گوگل مخالف محتوای هوش مصنوعی نیست). اما قبل از آن، باید از خود بپرسید که آیا استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا از نظر کاربر منطقی است؟
نظرات یا سوالاتی دارید؟ به من پینگ کن در توییتر یا ماستودون