اگر به دنبال بهترین روش برای مستند سازی اطلاعات یا به اشتراک گذاشتن یافته های خود به روشی حرفه ای و کاملاً فکر شده هستید ، یک رپورتاژ ممکن است بهترین راه برای انجام این کار باشد. اما اگر نمی دانید چگونه یک رپورتاژ یا گزارش بنویسید ، از کجا باید شروع کنید؟ گزارش نویسی با بسیاری از انواع دیگر نوشتن متفاوت است ، به همین دلیل بهتر است قبل از شروع کار ، دقت لازم را انجام دهید. چه مواردی باید در گزارش خود بگنجانید؟ چگونه باید هر بخش را گوشت دهید؟ قالب های مختلف گزارش بر اساس نیازهای خاص شما وجود دارد ، اما ساختار تمایل دارد که برای هر یک به یک شکل باقی بماند. بیایید مراحل خود را برای چگونگی درست نوشتن گزارش مرور کنیم تا بتوانید به طور م effectivelyثر یافته های خود را بیان کنید.
1 هدف خود را تعیین کنید
اول و مهمترین ، چرا این گزارش را می نویسید؟ هدف یا هدف چیست؟ آیا این یک گزارش دانشگاهی است یا مربوط به تجارت است؟ شاید لازم باشد گزارش سالانه ، گزارش فروش یا گزارش مالی را تهیه کنید. همچنین در نظر بگیرید که مخاطبان شما چه کسانی هستند. گزارش شما ممکن است فقط برای استفاده شرکت داخلی باشد ، یا ممکن است برای ارائه به سرمایه گذاران ، مشتریان و سایر موارد خارجی باشد. آیا این یک گزارش دوره ای است که شما مجبورید هر ماه ، سه ماهه یا سال دوباره آن را مرور کنید؟ آیا برای افراد بالاتر از شما در شرکت است یا برای بخش شما است؟ درک هدف شما مهم است که بدانید محتوای شما شامل چه مواردی است و برای جلب اطلاعات خود باید به کجا بروید.
2 یک طرح کلی را با هم قرار دهید
هرگز بدون نوشتن یک طرح کلی هرگز شروع به نوشتن چیزی نکنید . این به شما کمک می کند گزارش خود را تنظیم کنید ، درک کنید که برای یافتن همه نتایج و مطالب خود و منابع دیگر به چه منابعی نیاز دارید. این طرح کلی نیازی به عمق زیاد ندارد ، اما به شما یک نقطه شروع برای گزارش کامل شما می دهد. سپس می توانید در تمام مراحل نوشتن گزارش خود به این طرح کلی مراجعه کنید . با هدف یا هدف گزارش خود شروع کنید ، سپس نکات اصلی و چند گلوله را در زیر لیست کنید که می خواهید مطمئن شوید که در محتوای گزارش خود پوشش می دهید.
3 تحقیق خود را جمع کنید
شروع به جستجوی موضوع خود کنید و تحقیقاتی را که برای تهیه گزارش خود نیاز دارید جمع آوری کنید. این ممکن است منابع آنلاین ، مجلات ، آزمایشات یا فقط تجزیه و تحلیل و اعداد مربوط به CRM یا نرم افزار فروش شرکت شما باشد. تمام تحقیقات را به طرح کلی خود اضافه کنید تا بدانید کدام شماره و اطلاعات مربوط به هر یک از نکات اصلی شماست. پس از اتمام جمع آوری هر آنچه برای تکمیل گزارش خود نیاز دارید ، می توانید نوشتن را شروع کنید. شاید لازم باشد به عقب برگردید و اطلاعات بیشتری پیدا کنید و تحقیقات بیشتری را انجام دهید ، و این اشکالی ندارد. اما هنگامی که احساس کردید از مطالبی که برای پوشش دادن نیاز دارید ، می توانید به مرحله بعدی بروید و با تهیه کننده گزارش شروع به کار کنید .
4 نحوه نوشتن صفحه جلد گزارش
اکنون ما آماده هستیم تا از صفحه جلد گزارش شما شروع کنیم! هنگامی که برای اولین بار روی صفحه جلد خود کار می کنید ، بهتر است با یک الگو شروع کنید . این به شما کمک می کند تا طرح گزارش خود را ادویه کنید و آن را بیش از یک سند کلمه ای سیاه و سفید بسازید. همچنین می تواند به شما کمک کند صفحه عنوان خود را به شکلی زیبایی پسند طراحی کنید تا در بین مخاطبان خود برجسته باشد. هنگام تعیین نحوه نوشتن صفحه جلد گزارش ، حداکثر پنج مورد وجود دارد که می خواهید آنها را وارد کنید ، مهمترین آنها طبیعتاً عنوان گزارش شماست.سایر موارد شامل این است که این گزارش برای چه کسانی است ، چه کسی گزارش را شما () تهیه کرده است ، تاریخ یا دپارتمان شما در شرکت شماست. داشتن این اطلاعات در صفحه جلد گزارش بهترین راه برای این است که خواننده خود را در یک نگاه دقیقاً بفهمد چه چیزی در داخل گزارش است و برای چه کسانی است.
5 نحوه نوشتن یک گزارش از فهرست مطالب
قسمت بعدی گزارش شما فهرست مطالب شما خواهد بود. گرچه ممکن است شما هنوز دقیقاً از نحوه ارائه گزارش خود اطلاع نداشته باشید ، اما طرح کلی شما به شما کمک می کند تا در اینجا شروع کنید. همانطور که گزارش خود را می نویسید – یا حتی وقتی که نوشتن آن را به پایان می رسانید – می توانید برگردید و فهرست مطالب را متناسب با عناوین و زیرعنوان های خود به روز کنید.از آنجا که می خواهید پیمایش آن را آسان کنید ، اطمینان حاصل کنید که همه عناوین صفحه و زیرعنوان های شما دقیقاً با آنچه در فهرست مطالب خود قرار می دهید ارتباط دارند.
نحوه نوشتن گزارش – مثال فهرست مثالها
ببینید چگونه آنها دارای تقسیم کننده های واضح هستند بنابراین تعیین اینکه کدام بخش از کدام صفحه شروع می شود آسان است؟ شما می خواهید مطمئن شوید که چیزی مشابه را تقلید می کنید.روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. برای اولین بار ، می توانید فهرست مطالب خود را به درستی تراز کنید ، بنابراین عناوین مستقیماً در کنار شماره های صفحه قرار دارند ، مانند مثال زیر که درست در Visme طراحی شده است.
6 چگونه می توان یک گزارش معرفی کرد
اولین بخشی که در گزارش خود شروع به نوشتن می کنید ، همیشه خلاصه یا مقدمه است . این باید فقط در یک یا دو صفحه کشیده شود تا خواننده شما یک نگاه اجمالی به نتایج یا یافته های شما داشته باشد. درباره روش مورد استفاده برای جمع آوری مطالبی که در گزارش خود پوشش می دهید ، صحبت کنید ، چه این یک تحقیق ، یک آزمایش ، جمع آوری تجزیه و تحلیل ، جستجوی داده های CRM ، محاسبه درآمد و موارد دیگر باشد.شما همچنین می خواهید برای کمک به روایت داستان خود ، تصاویر بصری را نیز در آن قرار دهید. این می تواند از عکاسی گرفته تا آیکون یا گرافیک باشد. حتی ممکن است اشکال برای کمک به طراحی خود داشته باشید.
7 نحوه نوشتن متن گزارش
اکنون در حال دریافت گوشت گزارش شما هستیم. شما قبلاً رئوس مطالب خود را جمع آوری کرده اید ، تحقیقات خود را جمع آوری کرده و صفحه جلد ، فهرست مطالب و مقدمه خود را ایجاد کرده اید.
این بدان معنی است که شما باید دقیقاً بدانید که قسمت اصلی گزارش شما حاوی چه چیزهایی خواهد بود و شیرجه رفتن در بدن را برای شما آسان می کند.
در حالی که طول گزارش ها می تواند بسیار متفاوت باشد ، با گزارش های کوتاه تر حاوی 7-15 صفحه و گزارش های طولانی تر از 30-50 صفحه یا بیشتر ، مدت آن به موضوع شما بستگی دارد. گزارش های کوتاهتر بر روی یک موضوع واحد متمرکز هستند و گزارش های طولانی تر شامل چندین موضوع هستند. این مراحل را برای نوشتن صحیح یک گزارش موثر یا دریافت راهنمایی برای نوشتن تکلیف انجام دهید .
بدن را به چند قسمت تقسیم کنید.
اگرچه هرکدام از عناوین اصلی خود را در فهرست مطالب خود قرار داده اید – یعنی مقدمه ، متن و نتیجه گیری – اما همچنین می خواهید عنوان های فرعی خود را وارد کنید و می خواهید متن گزارش خود را بر اساس آنچه در آن پوشش داده شده است ، به بخشهای مختلف تقسیم کنید. اگر در حال تهیه گزارش سالانه هستید ، ممکن است این تقسیم را بر ماه های مختلف تقسیم کنید. اگر در حال تهیه گزارش مالی هستید ، ممکن است آن را بر اساس آمار و اعداد مختلف تقسیم کنید.
روشهای مختلفی وجود دارد که می توانید گزارش گزارش خود را به بخشهایی تقسیم کنید ، اما درست همانطور که ما این مقاله را به عناوین مختلف تقسیم کرده ایم ، انجام این کار نیز مهم است. این کمک می کند هضم هریک از بخشهای مختلف برای خواننده شما آسان تر باشد. نگاهی بیندازید که چگونه این الگوی گزارش بدن را به قطعات کوچک لقمه تقسیم کرده است.
چگونه گزارشگری بنویسیم
یک گزارش باید به خواننده نسبت به محیط و افراد احساس کند. اغلب نویسندگان این کار را با توصیف جو انجام می دهند. یک راه این است که روزنامه نگار در این رویداد حضور داشته باشد و آنچه را می بیند و تجربه می کند توصیف کند. در صورت عدم امکان ، روزنامه نگار اغلب با برخی از افرادی که در این مراسم بوده اند مصاحبه می کند.
گزارش شامل یک تیتر ، یک مقدمه، بدن و یک نتیجه گیری. عنوان باید خواننده را وادار به خواندن مقاله کند. باید کوتاه و مختصر باشد. این باید آنچه را در گزارش مهم است ضبط کند. این نباید مانند “عنوان مقاله مدرسه ای” مانند “درگیری آمریکا در جنگ ویتنام” باشد. در عوض باید چیزی در مورد این واقعه بگوید. به عنوان مثال: “پس از 30 سال جنگ آمریكا ویتنام را ترك می كند”.
مقدمه در تنظیم روحیه بسیار مهم است. این اولین اطلاعاتی است که به خواننده رسیده و باید او را فریب دهد تا کل متن را بخواند. مقدمه را به عنوان یک خلاصه کوتاه در نظر بگیرید: طعم کمی از آنچه را که قرار است در اختیار خواننده قرار دهید ، اما بیش از حد آن را ندهید! در گزارش ، مقدمه اغلب زمان و مکان را توصیف می کند. با ضربه زدن به تمام حواس انسان ، متن را زنده می کنید و احساس «حضور» را به خواننده القا می کنید.
متن پاراگرافهای بین مقدمه و نتیجه گیری است. این ساختار لازم نیست که از لحاظ زمانی باشد اما باید انسجام خوبی داشته باشد (Sw: sammanhålling). یکی از راه های دستیابی به انسجام خوب پیوند دادن کارهاست. برای اطلاعات بیشتر در مورد آن به این پیوند مراجعه کنید.
نتیجه گیری باید همه چیز را به هم پیوند دهد و اغلب شامل یک تأمل است. اگر در مورد ترور کندی بنویسید ، ممکن است در مورد مرگ ایالات متحده ، رئیس جمهور محبوب ، تأمل کنید. شما باید در مورد یک زاویه برای گزارش خود تصمیم بگیرید. این زاویه به شما کمک می کند تا تمرکز کنید و از نوشتن بیش از حد درباره چیزهای غیر مهم جلوگیری می کنید. سعی کنید از گفتار مستقیم و غیرمستقیم برای برجسته کردن افرادی که مصاحبه کرده اید استفاده کنید.
پاسخ ها یا نظراتی که بیانگر احساسات هستند در گفتار مستقیم بهتر عمل می کنند. اگر از گفتار غیرمستقیم استفاده می کنید ، سعی کنید از ایجاد تغییرات زیاد در نقل قول اصلی خودداری کنید. مثال ها:
سخنرانی مستقیم: برایونی فریاد می زند: “غذا می تواند سالم تر باشد!” گفتار غیرمستقیم: لیزا فکر می کند غذا فوق العاده است. رسمیت زبان شما باید همانند یک مقاله عادی باشد ، اما گزارش به شما این فرصت را می دهد که از زبان رسا و توصیفات گرافیکی بیشتری استفاده کنید. لیست منابع را در انتهای گزارش قرار دهید.