لندینگ پیج یا صفحه ورود یکی از صفحات متمایز در سایت شماست که طرحی جدا از صفحات سایت داشته و به طور خاص به معرفی محصول یا خدمات ویژه ای می پردازد.
مقدمه مطلب لندینگ پیج
سایت های اینترنتی معمولا دارای صفحات مختلفی هستند که اطلاعات مربوط به ویژگی های مختلف فعالیت سایت را در بر می گیرند. یک سایت اینترنتی استاندارد، دارای صفحاتی است که علاوه بر معرفی محصولات و موارد مختلف پیرامون فعالیت سایت، به معرفی اجزای تشکیل دهنده کسب و کار و همچنین راه های تماس و غیره می پردازند.
این صفحات به بازدیدکننده کمک می کند تا اطلاعات کامل تری راجع به فعالیت سایت شما کسب کنند. سایت هایی که برای کسب و کارهای مختلف فعالیت می کنند هرکدام دارای ویژگی هایی هستند که ممکن است سایت دیگر آن را نداشته باشد. اما در تمام سایت هایی که مربوط به فعالیت هایی مثل فروش محصولات یا ارائه خدمات است، صفحاتی تحت عنوان صفحه فرود وجود دارد که نقش تعیین کننده ای برای صاحب سایت و بازدیدکنندگان ایفا می کند.
مثال:
تصور کنید امشب شما را به یک مهمانی دعوت کرده اند که هیچ آشنایی قبلی با هیچ یک از جمع مهمانان ندارید. شب شده و به مهمانی رفته اید و در میان جمعی هستید که هرچقدر به افراد نگاه می کنید هیچ شخص آشنایی را نمی بینید. در این لحظه ملاک شما برای آشنا شدن با یک نفر و شروع صحبت و تعامل با وی چیست؟ اغلب افراد در زمانی که قصد دارند با یک شخص جدید از میان اشخاص مختلف ارتباط برقرار کنند، از چهره و تیپ آن شخص شروع کرده و ملاک آن ها بیشتر ظاهر وی است. بنابراین در این مهمانی با شخصی شروع به صحبت و تعامل می کنید که چهره و ظاهر مناسبی داشته و ویژگی های شاخص بهتری نسبت به دیگر افراد دارد.
این مثال، می تواند در وبسایت شما هم اتفاق بیوفتد. هنگامی که شما با استفاده از انواع روش های تبلیغاتی مختلف یک شخص را به داخل وبسایت فراخوانی می کنید، مثل این است که وی را به یک مهمانی دعوت کرده اید.
شخص با ورود به وبسایت شما، ممکن است با هزاران صفحه مختلف روبرو شود که این صفحات همانند افرادی هستند که در مهمانی وجود داشته و شما آن ها را نمی شناسید. شخص بازدیدکننده هنگامی که با این صفحات روبرو می شود، با حالتی گیج و سردرگم نمی داند که از کدام صفحه بازدید نماید و در این هنگام، مفهوم “صفحه فرود یا لندینگ پیج” مطرح می شود. در ادامه به معرفی و توضیح صفحه فرود و نقش و تاثیر آن در سایت پرداخته ایم. با ادامه این مطلب، همراه نتیکو باشید.
صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟
با خواندن مثال بالا، مفهوم صفحه لندینگ تا حدودی برای شما روشن خواهد شد. صفحه فرود یا لندینگ پیج یک صفحه جدا از وبسایت ها می باشد که در بهینه سازی سایت و همچنین نرخ تبدیل کاربران به مشتریان واقعی نقش بسیار زیادی را ایفا می کند. شکل ظاهری این صفحه با سایر صفحات سایت متفاوت است و در آن از عناصری استفاده می شود که یک محصول یا خدمت را به بهترین شکل ممکن به بازدیدکنندگان معرفی کند. تصور کنید دارای وبسایتی هستید که در زمینه خرید لایک اینستاگرام فعالیت می کند.
حال شما تبلیغ وبسایت تان را در یک وبسایت دیگر قرار داده و تعداد زیادی از بازدیدکنندگان آن سایت را به سمت سایت خود فراخوانی می کنید. در این هنگام، کاربران با کلیک بر روی تبلیغ باید با صفحه ای روبرو شوند که تاثیر اولیه خوبی روی مخاطب داشته باشد و وی را در وبسایت شما حفظ کند. حال که می دانید صفحه لندینگ طرحی مجزا از طرح صفحه اصلی و دیگر صفحات سایت دارد، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که طراحی لندینگ پیج به شکلی است؟ در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته ایم.
طراحی لندینگ پیج
تمام سایت ها دارای یک طرح کلی هستند که در تمام صفحات می توان این طرح را مشاهده کرد اما لندینگ پیج، صفحه ای است که طراحی آن متفاوت از سایت صفحات وبسایت است. در این صفحه، از عناصر، متون و تصاویری استفاده می شود که در راستای جلب نظر بازدیدکننده، تاثیر مثبتی خواهد داشت. در این قسمت به شما می گوییم که از چه عناصری استفاده کنید تا نظر بازدیدکنندگان را به سمت هدفی که به دنبال آن هستید جلب نمایید.
از عناوین جذاب برای لندینگ پیج استفاده کنید
اهمیت عنوان در جذب مخاطب بسیار بالاست. اغلب بازدیدکنندگان هنگامی که می خواهند یک متن را بخوانند، ابتدا عنوان بالای آن را خوانده و اگر این عنوان جالب بود متن توضیح زیر آن را می خوانند. بنابراین اگر قصد دارید مشخصات و ویژگی های محصول یا خدمتتان را به مشتریان معرفی کنید، سعی کنید از عناوین تکراری و کلیشه استفاده نکنید و به جای آن از کلمات جذاب و خاص بهره ببرید.
مثلا اگر قصد دارید به مخاطبتان بگویید که یک بخش جدید با موضوع خرید بلیط هواپیما در سایت شما ایجاد شده است، بجای اینکه از عنوان “خرید بلیط هواپیما” استفاده کنید، از عنوان “با شرکت x پرواز کنید!” یا “با ما روی ابرها باشید!” استفاده نمایید. همچنین زیرعنوان ها را فراموش نکنید. البته استفاده از زیرعنوان حتمی نیست اما می تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد.
از لذت بخش بودن خرید و استفاده از خدمات تان بگویید
بیشتر افراد از اینکه بدانند فلان کار باعث خوشحالی و لذت آن ها خواهد شد، سعی می کنند آن را امتحان کنند. به مخاطبتان بگویید که با خرید و یا استفاده از خدمات سایت شما سود، لذت و حال خوب نصیب آن ها خواهد شد. این موضوع از نظر روانشناختی ثابت شده و رمز موفقیت بسیاری از کسب و کارها می باشد.
نقل قول و نظر دیگر کاربران
اگر به فروشگاه های اینترنتی مراجعه کرده باشید، یکی از بخش های مهمی که روی آن کار می کنند قسمت نظرات کاربران است. نظر افراد دیگر راجع به محصول و فعالیت سایت شما می تواند تاثیر خوبی را در ذهن بازدیدکننده داشته باشد. سعی کنید تا حد امکان از جامعه افراد حقیقی برای قرار دادن نقل قول استفاده کرده و نظرات حقیقی -اگر چه عیب و نقص های محصول یا فعالیت شما را مشخص می کند- به جای نظرات فیک و تقلبی بکارگرفته شود.
معرفی آپشن های ویژه در لندینگ پیج
گارانتی، ضمانت، تخفیف و هر آپشن ویژه دیگری که برای محصول یا خدماتی که قرار است آن را در لندینگ پیج معرفی کنید وجود دارد به بهترین شکل به مشتریان نشان دهید. اگر لندینگ پیج مربوط به گوشی موبایل سامسونگ است، حتما قید کنید که با خرید این گوشی از گارانتی و همچنین مقداری تخفیف در سفارشات بعد برخوردار خواهید شد. علاوه بر این از هر راهی که فکر می کنید جواب می دهد برای ایجاد حداکثر اعتماد در مشتریان استفاده کنید. این کار به مشتریان شما ثابت می کند محصولات یا خدمات شما واقعی بوده و کلاهبرداری در کار نیست. در ایران استفاده از “نماد اعتماد کسب و کارها الکترونیکی” نشان دهنده مطمئن بودن صفحه فرود و محصولات یا خدمات در آن است.
استفاده از فرم و Call to Action
یکی از عناصری که در صفحه فرود می تواند بسیار مفید و تاثیرگذار باشد، فرم ها هستند. با کمک فرم ها می توان اطلاعات موردنیاز را از بازدیدکنندگان دریافت کرد تا از آن ها در بازاریابی و فروش بهتر محصولات استفاده نمود. علاوه بر فرم، Call to Action ها عناصر دیگری هستند که در هر لندینگ پیج دیده می شوند. شاید برایتان سوال باشد Call to Action چیست؟ Call to Action یا فراخوان عمل به مشتری یا بازدیدکننده می گوید که یک عمل خاص را با کلیک بر روی دکمه، تصویر و هر چیز دیگری انجام دهند.
مثال بارز Call to Action دکمه هایی است که با متن “همین حالا خرید کنید” یا “خرید آنلاین” در بسیاری از سایت ها می بینید. شماره تماس، آدرس و هر راه ارتباطی دیگری که مخاطب را به هدف شما نزدیک تر می کند جزو این عنصر است.
ویژگی های لندینگ پیج
به نظر شما یک لندینگ پیج چه ویژگی هایی داشته و برای چه اهدافی ساخته می شود؟ در این قسمت ویژگی های لندینگ پیج را باهم مرور خواهیم کرد.
1- معرفی خدمات، محصولات و فعالیت خاص یک کسب و کار
طبیعتا اولین و مهم ترین هدف از ایجاد لندینگ پیج، معرفی یک محصول یا خدمت خاص است که می تواند برای شما سودآوری خوبی را به همراه داشته باشد. به یاد داشته باشید اگر فروشگاه اینترنتی داشته و قصد ایجاد لندینگ پیج دارید، نباید برای تمام محصولات این صفحه را ایجاد کرده و صرفا برای محصول یا خدمتی که فروش خوب و سودآوری قابل قبولی را دارد لندینگ پیج طراحی کنید.
2- دریافت اطلاعات از بازدیدکنندگان و مشتریان
یکی از عناصری که در طراحی لندینگ پیج وجود دارد، فرم است. فرم هایی که اطلاعات مختلفی را از مشتری یا بازدیدکننده دریافت می کنند. این اطلاعات می تواند در آینده، به فروش و بازاریابی بهتر و سریع تر محصولات کمک زیادی کند.
3- استفاده در انواع کسب و کارها
لندینگ پیج ها برای انواع کسب و کارهای کوچک که در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند قابل استفاده می باشد و محدودیتی در استفاده از آن ها وجود ندارد. کسب و کارهای نوپا، از لندینگ پیج ها می توانند برای معرفی خدمات و محصولات ویژه خود استفاده کرده تا مخاطبان بیشتری را جذب کنند.
4- طراحی منحصر به فرد
در طراحی لندینگ پیج، شما آزاد هستید از هر طرح و ایده خاصی که در بخش های دیگر سایت نتوانسته اید از آن استفاده نمایید، بهره ببرید. نکات مهمی در رابطه با طراحی لندینگ پیج وجود دارد که ما در این مطلب نیز به آن پرداختیم و اگر آن ها را رعایت کنید، لندینگ پیج استانداردتر و بهتری خواهید.