اگر میخواهید پستهای وبلاگ شما ترافیک جستجو داشته باشد، آنها را برای سئو بهینه کنید.
اما این به این معنی نیست که تا حد ممکن کلمات کلیدی را به پا کنید. پر کردن کلمات کلیدی دیگر کار نمی کند.
چگونه محتوای خود را برای جستجو پسند بودن بهینه می کنید؟ شما در این پست یاد خواهید گرفت.
اگر کسی کلمات کلیدی شما را جستجو نمی کند، اغلب نمی توانید ترافیک جستجو را دریافت کنید.
بنابراین قبل از انجام هر گونه بهینه سازی محتوا، ابتدا باید مطمئن شوید که موضوعاتی را که مردم جستجو می کنند هدف قرار داده اید.
در اینجا نحوه یافتن این موضوعات آمده است:
- به اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs بروید
- یک یا چند کلمه کلیدی مرتبط را وارد کنید
- برو به تطبیق شرایط گزارش
- برگه را روی سوالات

فهرست را مرور کنید و موارد مرتبط با سایت خود را انتخاب کنید.
گوگل می خواهد با مرتبط ترین محتوا به کاربران خود خدمات ارائه دهد. با درک این کار را انجام می دهد چرا جستجوگر به دنبال موضوع خاصی است. این به عنوان هدف جستجو شناخته می شود.
اگر می خواهید در گوگل رتبه بالاتری داشته باشید، باید هدف جستجو را مطابقت دهید.
برای شناسایی هدف جستجو، باید سه C را با نگاه کردن به صفحات با رتبه برتر برای کلمه کلیدی مورد نظر خود تجزیه و تحلیل کنید:
- نوع محتوا – آیا آنها پست های وبلاگ، صفحات محصول، صفحات فرود یا چیز دیگری هستند؟
- فرمت محتوا – آیا آنها آموزش ها، فهرست ها، راهنماهای نحوه کار، دستور العمل ها، ابزارهای رایگان یا چیز دیگری هستند؟
- زاویه محتوا – آیا نقطه فروش غالبی مانند قیمت های پایین وجود دارد یا چقدر آسان است؟
به عنوان مثال، فرض کنید کلمه کلیدی “چگونه یک برنامه ریز عروسی شویم” را هدف قرار داده ایم:

این سه C هستند:
- نوع محتوا – آنها بیشتر پست های وبلاگ هستند.
- فرمت محتوا – آنها اکثراً راهنما هستند.
- زاویه محتوا – در اینجا چند زاویه وجود دارد (“به گفته کارشناسان”، “تعداد مراحل”، بدون هیچ تجربه ای”).
بنابراین اگر میخواهید برای این موضوع رتبهبندی کنید، احتمالاً باید یک راهنمای چگونگی ایجاد کنید (با هر یک از زوایای بالا اگر میتوانید چیز بهتری ایجاد کنید، یا اگر چیز متفاوتی برای به اشتراک گذاشتن دارید، منحصربهفرد).
اگر صفحات با رتبه برتر موضوعات فرعی مشابهی را پوشش دهند، احتمالاً مهم هستند و آنچه جستجوگران انتظار دارند ببینند.
ما میتوانیم این موضوعات فرعی را با نگاه کردن به کلمات کلیدی رایجی که صفحات با رتبه برتر برای آنها رتبهبندی میشوند، پیدا کنیم.
در اینجا نحوه پیدا کردن آنها آمده است:
- کلمه کلیدی خود را وارد کنید (به عنوان مثال، “چگونه یک برنامه ریز عروسی شویم”) در اکسپلورر کلمات کلیدی Ahrefs
- به پایین اسکرول کنید نمای کلی SERP
- سه تا پنج مقاله با رتبه برتر را انتخاب کنید (مطمئن شوید که مشابه هستند)
- کلیک باز کردن در و انتخاب کنید شکاف محتوایی

در اینجا، کلمات کلیدی را مشاهده خواهید کرد که این صفحات برای آنها رتبه بندی می کنند. کلیک کنید روی تقاطع کشویی را انتخاب کنید و بالاترین دو هدف (4، 5) را انتخاب کنید. سپس نتایج را بررسی کنید تا موضوعات فرعی احتمالی را بیابید.

در این مثال، جستجوگران می خواهند بدانند:
- الزامات مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک برنامه ریز عروسی.
- این که آیا برای تبدیل شدن به یک برنامه ریز عروسی به مدرک نیاز دارید.
- اگر برای برنامه ریز عروسی به مجوز نیاز دارید.
- چقدر طول می کشد تا یک برنامه ریز عروسی شوید.
- چگونه بدون تجربه یک برنامه ریز عروسی شویم؟
اگر این موضوع را هدف قرار می دهید، احتمالاً آنها موضوعات فرعی بالقوه ای هستند که باید آنها را پوشش دهید.
تکههای ویژه پاسخهای سریع به پرسشهای جستجویی هستند که در بالای SERP ها نمایش داده میشوند. در اینجا یک مثال است:

رتبه بندی برای یک قطعه برجسته یک “میانبر” به بالای SERP ها است و اغلب دارای امتیاز افزایش ترافیک به وب سایت شما است.
برای بهینه سازی برای قطعه های برجسته، کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستجو کنید و ببینید آیا قطعه برجسته وجود دارد یا خیر. اگر موردی وجود دارد، باید به آنچه گوگل نمایش می دهد توجه داشته باشید.
در مثال بالا، گوگل تعریفی را برای پرس و جو “تکنیک آسمان خراش” نشان می دهد. و به همین دلیل است که ما یکی را در پست خود قرار داده ایم:

گاهی اوقات، گوگل لیستی را نمایش می دهد:

در این صورت، شما می خواهید محتوای خود را نیز به صورت فهرستی (با زیرعنوان های مناسب) قالب بندی کنید.
لینک ها یک عامل مهم رتبه بندی گوگل هستند. به طور کلی، هرچه افراد بیشتری بتوانید به محتوای خود پیوند دهید، احتمال عملکرد خوب آن بیشتر است.

چگونه لینک های بیشتری به پست خود می آورید؟ شما باید به افراد دلیلی برای لینک دادن به محتوای شما بدهید.
به طور کلی، مردم پیوند میدهند زیرا چیزی منحصر به فرد در محتوای شما وجود دارد – یا یک زاویه منحصر به فرد یا اطلاعات منحصر به فردی را اضافه کردهاید.
در اینجا ایده هایی وجود دارد که چگونه می توانید محتوای خود را منحصر به فرد کنید:
گوگل می گوید از داده های تعامل کاربر برای ارزیابی مرتبط بودن نتایج جستجو استفاده می کند:

اگر خواندن پست شما دشوار است و بازدیدکنندگان شما پرش می کنند، ممکن است برای سئوی شما عالی نباشد.
بنابراین، باید مطمئن شوید که محتوای شما تا حد ممکن آسان است:
- استفاده کنید زیرعنوان های توصیفی (H2–H6) برای سلسله مراتب
- استفاده کنید نقاط گلوله برای کمک به کم خواندن
- استفاده کنید تصاویر و GIF (در صورت نیاز) برای شکستن متن
- استفاده کنید جملات و پاراگراف های کوتاه برای جلوگیری از “دیوارهای متن”
- استفاده کنید کلمات ساده که همه بتوانند بفهمند
- طوری بنویس که صحبت می کنی تا نوشتار شما محاوره ای شود
- نسخه خود را با صدای بلند بخوانید (هنگام ویرایش) برای صاف کردن جریان
گوگل قصد دارد به صفحاتی که EEAT را نشان می دهند پاداش دهد:
- تجربه – تجربه دست اول یا زندگی در موضوع.
- تجربه و تخصص – سطح بالای دانش یا مهارت در یک زمینه خاص.
- اقتدار – شهرت، به ویژه در میان دیگر کارشناسان و تأثیرگذاران در صنعت.
- امانت – مشروعیت، شفافیت و صحت وب سایت و محتوای آن.
به زبان ساده: گوگل به محتوایی که شواهدی از آن را نشان می دهد پاداش می دهد تخصص یا تجربه
Sidenote.
اگر در مورد موضوعات پزشکی، مالی یا حقوقی می نویسید، این امر به ویژه مهم است. Google این موضوعات را پول شما یا زندگی شما (YMYL) می نامد و از شما می خواهد که تخصص رسمی داشته باشید.
به عنوان مثال، بیشتر محتوای وبلاگ ما توسط تیم بازاریابی ما ایجاد می شود: تیمی که از SEO و بازاریابان با سال ها تجربه ساخته شده است. به عنوان مثال، همکار من، کریس هاینز، 10 سال سابقه کار در یک آژانس SEO دارد.
حتی در آن زمان، زمانی که موضوعاتی را پوشش می دهیم که در آن تجربه دست اولی نداریم، با کارشناسان تماس خواهیم گرفت. به عنوان مثال، ما با چندین متخصص سئو مصاحبه کردیم ماری هاینز برای ایجاد یک مقاله در مورد مجازات های گوگل – موضوعی که او به خوبی در آن تخصص دارد.
شما می خواهید همین کار را برای محتوای خود نیز انجام دهید.
این می تواند چیزهای ساده ای مانند استفاده واقعی از محصولاتی باشد که بررسی می کنید. یا گذراندن یک فرآیند یا روش خاص – مانند تجربه روزه متناوب اگر در مورد آن می نویسید.
در غیر این صورت، اگر تخصص یا تجربه ندارید، فردی را که آن را دارد برای ایجاد یا بررسی محتوای شما استخدام کنید.
پیوندهای داخلی به سه دلیل مهم هستند:
- آنها به گوگل کمک می کنند تا صفحات جدید را کشف کند.
- آنها به گوگل کمک میکنند تا بفهمد صفحه شما از طریق متن لنگر چیست: کلمات قابل کلیک در پیوند.
- آنها رتبه صفحه را پشت سر می گذارند که یک فاکتور مهم رتبه بندی گوگل است.
بنابراین نه تنها می خواهید پیوندهای داخلی را به سایر صفحات مرتبط در سایت خود اضافه کنید، بلکه می خواهید آنها را به پست های تازه منتشر شده خود نیز اضافه کنید.
ساده ترین راه برای یافتن صفحات مرتبط برای پیوند داخلی، جستجوی سایت است. به عنوان مثال، اگر بخواهم پیوندهای داخلی را به پست خود در تکنیک آسمان خراش اضافه کنم، این چیزی است که جستجو می کنم:

علاوه بر اولین نتیجه (پست واقعی)، بقیه اهداف بالقوه ای هستند که می توانم از آنها پیوند اضافه کنم.
این روش عمدتاً دستی است، بنابراین یک راه سریعتر برای انجام این کار، ثبت نام در Ahrefs Webmaster Tools و اجرای خزیدن در سایت خود با حسابرسی سایت است. پس از انجام این کار، به سمت فرصت ها را پیوند دهید گزارش.
این گزارش پیوندهای داخلی بالقوه ای را پیشنهاد می کند که می توانید اضافه کنید.

طبق گزارش SparkToro، Google Images دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است. تصاویر شما می توانند رتبه بندی کنند و ترافیک را نیز به سمت شما ارسال کنند.
در اینجا نحوه بهینه سازی آنها آمده است:
- تصاویر خود را فشرده کنید – این باعث می شود اندازه فایل کوچکتر شود و به سرعت صفحه شما کمک کند. برای این کار می توانید از ابزاری مانند ShortPixel استفاده کنید.
- از نام فایل های توصیفی استفاده کنید – گوگل می گوید که نام فایل ها سرنخ هایی در مورد موضوع تصویر به آن می دهد. توصیفی و موجز باشد و بین کلمات از خط تیره استفاده کنید.
- از توصیفی استفاده کنید متن جایگزین – گوگل همچنین از این برای درک موضوع یک تصویر استفاده می کند. باز هم تشریح و مختصر باشید. کلمات کلیدی را پر نکنید
پس از جستجوی کلمه کلیدی در گوگل، اولین چیزی که کاربر می بیند تگ عنوان است.

یک برچسب عنوان خوب می تواند تفاوت اساسی بین جستجوگر انتخاب شما یا دیگران باشد.
در اینجا نحوه نوشتن متنی که ارزش کلیک داشته باشد، آمده است:
- آنها را کوتاه نگه دارید – گوگل اغلب تگ های عنوان بالای 70 کاراکتر را کوتاه می کند.
- هدف جستجو را مطابقت دهید – شما این کار را در مرحله شماره 2 انجام داده اید، بنابراین مطمئن شوید که عناوین شما منعکس کننده آن هستند.
- کلمه کلیدی را درج کنید – گوگل از عنوان استفاده می کند تا بفهمد یک صفحه در مورد چیست، بنابراین سعی کنید کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید.
- سال را درج کنید – اگر موضوع مورد نظر شما نتایج تازه ای را می طلبد این کار را انجام دهید.
- از کلمات قدرتمند استفاده کنید – این کلمات احساسات را برمی انگیزند (مثلاً هیبت انگیز، گیرا و غیره). زیاده روی نکنید – یکی دوتا خوب است. از این لیست برای پیدا کردن مواردی که با محتوای شما مطابقت دارند استفاده کنید.
- طعمه کلیک نکنید – شماره 4 خوانندگان شما را شوکه نمی کند. برچسبهای عنوان Clickbait ممکن است در کوتاهمدت کار کنند، اما در بلندمدت به برند شما آسیب میرسانند. با خوانندگان خود به عنوان افراد باهوش رفتار کنید و به آنها عناوین توصیفی و واقعی ارائه دهید.
توصیه گوگل این است که از کلمات مرتبط با محتوای شما استفاده کنید. ساده ترین راه، به طور معمول، استفاده از کلمه کلیدی هدف خود به عنوان حلزون خود است.
بنابراین برای پستی که کلمه کلیدی “diy seo” را هدف قرار می دهد، اسلاگ به سادگی این خواهد بود:

به یادگیری ادامه دهید
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئو، این منابع را بررسی کنید:
هر سوال یا نظری دارید؟ خبرم کن در توییتر.