برای تعیین اهداف و پیگیری و اندازه گیری عملکرد خود در هر کمپین، به شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و معیارها نیاز دارید.
اما با وجود KPI های بسیار، دانستن اینکه دقیقاً کدام یک را باید معیار قرار دهید می تواند چالش برانگیز باشد. در این مقاله به بررسی معیارهای سئو و چرایی اهمیت میپردازیم.
بسیاری از مردم معمولاً در مورد شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) و معیارها به جای یکدیگر صحبت میکنند، که میتواند گیجکننده باشد، به خصوص اگر در سئو تازه کار هستید. اگرچه آنها با هم کار می کنند، اما یکسان نیستند.
KPI ها آمارهای صنعتی هستند که می توانید از آنها برای اندازه گیری عملکرد در طول زمان استفاده کنید و بینش هایی را در مورد میزان مؤثر بودن کمپین SEO خود ارائه دهید.
با این حال، معیارها KPIهایی هستند که هنگام ایجاد استراتژی سئوی خود به عنوان نقطه مرجع خود تعیین می کنید.
به عنوان مثال، ترافیک ارگانیک یک KPI است. اما می توانید از ترافیک ارگانیک ماه گذشته به عنوان معیار استفاده کنید.
معیارهای سئو به ما این امکان را می دهند که برای هر KPI خاصی تصویر قبل و بعد داشته باشیم. این به ما کمک می کند تا ببینیم کمپین سئوی ما چگونه پیشرفت می کند و می تواند به ما در تنظیم استراتژی خود در صورت نیاز کمک کند.
معیارها همچنین به ما این امکان را می دهند که ارزش کار خود را به مشتریان منتقل کنیم.
KPI های مختلفی وجود دارد که می توانید اندازه گیری کنید. و مانند بسیاری از موارد در سئو، اینکه کدام موارد را باید پیگیری کنید به نوع سایتی که روی آن کار می کنید و اهداف فردی آنها بستگی دارد.
با این حال، چندین KPI وجود دارد که برای ردیابی عملکرد مهم هستند همه وب سایت ها
بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چه KPIهایی را همه باید محک بزنند و چرا مهم هستند.
معیارهای ترافیک و تجربه کاربر
هدایت کاربران به سایت شما تنها بخشی از کار است.
اگر یک کاربر سایت تجربه بدی داشته باشد، احتمالاً سایت را ترک می کند و دیگر برنمی گردد. به همین دلیل است که ما نه تنها می خواهیم معیارهای مرتبط با ترافیک را تعیین کنیم، بلکه می خواهیم معیارهای تجربه کاربر را نیز تعیین کنیم.
ترافیک جستجوی ارگانیک
این معیار نشان می دهد که چه تعداد کاربر از فهرست های بدون پرداخت در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از سایت شما بازدید می کنند. شما باید ترافیک را به صورت ماهانه ردیابی کنید.
هنگام تعیین معیارها، به طور کلی، توصیه می شود از داده های ماه گذشته استفاده کنید و آن را بیشتر از این تنظیم نکنید، زیرا هدف همیشه باید این باشد که از نزدیک ترین معیار خود پیشی بگیرید.
با این حال، اگر فصلی بودن عاملی در کسب و کار شما است، بهتر است از بهترین ماه خود در فصل اوج به عنوان معیار فعلی خود استفاده کنید.
برای دقت، وقتی صحبت از ترافیک ارگانیک از Google می شود، توصیه می شود کنسول جستجوی Google (GSC) را بررسی کنید.
تعدادی اختلاف بین GSC و Google Analytics به دلیل نحوه جمع آوری داده ها وجود دارد. اما هنگام تمرکز بر ترافیک ارگانیک از خود گوگل، GSC دقیق تر در نظر گرفته می شود.
به کنسول جستجوی گوگل سر بزنید و به آن بروید عملکرد > نتایج جستجو.

در گزارش “عملکرد”، چهار معیار را مشاهده خواهید کرد. اولین معیار، «کلیکها»، تعداد افرادی است که از نتایج جستجوی Google به وبسایت شما کلیک کردهاند. این شماره ای است که ما به آن علاقه مندیم.

در زیر می توانید تعداد کلیک ها را در سطح صفحه نیز مشاهده کنید.

اگر می خواهید ترافیک ارگانیک را توسط موتور جستجو تقسیم کنید، می توانید این کار را با GA4 انجام دهید. رفتن به اکتساب > کسب ترافیک.
سپس میتوانید به «همه کاربران» بروید و «نخست کاربر منبع / رسانه» را از منوی کشویی «نام مخاطب» انتخاب کنید.

سپس میتوانید کانالهای جستجوی ارگانیکی را که میخواهید از «مقادیر ابعاد» درج کنید، انتخاب کنید. فهرست کشویی. این میتواند تمام ترافیک ارگانیک از چندین موتور جستجو باشد، یا میتوانید معیارهای جداگانهای را برای هر موتور جستجو، مانند Bing یا Yahoo، تعیین کنید.

با اعمال این فیلترها، ترافیک ارگانیک وب سایت خود را در ماه گذشته مشاهده خواهید کرد. اگر می خواهید آن را در سطح صفحه تجزیه شده ببینید، می توانید به سادگی به آن بروید تعامل > صفحات و صفحه نمایش.
جلسات درگیر
در GA4، “نرخ پرش” اساسا با “جلسات درگیر” جایگزین شده است. برای اینکه یک جلسه درگیر شود، باید بیش از 10 ثانیه طول بکشد، چندین بازدید از صفحه یا صفحه داشته باشد یا منجر به تبدیل شود.
شما می توانید تعداد جلسات درگیر شده برای هر کاربر را در آن مشاهده کنید تعامل > نمای کلی.

میانگین زمان نامزدی
میانگین زمان تعامل در GA4 مهم است زیرا، به طور کلی، ما می خواهیم کاربران برای مدت زمان بیشتری در سایت بمانند.
زمان کم نامزدی همیشه چیز بدی نیست. این به سادگی می تواند به این معنی باشد که بازدید کننده به سرعت آنچه را که نیاز داشت دریافت کرده است. اگر با سایتی کار میکنید که مانند یک سایت وابسته از محتوا کسب درآمد میکند، میخواهید بازدیدکننده شما در اسرع وقت روی آن پیوند وابسته کلیک کند. پس این یکی را با یک دانه نمک مصرف کنید.
با این حال، گاهی اوقات می تواند نشانگر موارد زیر باشد:
- محتوای با کیفیت پایین
- تجربه کاربری ضعیف
میانگین کلی زمان تعامل در «عکس فوری گزارش» در GA4 ذکر شده است.

اما شما می توانید یک تفکیک دقیق در آن دریافت کنید تعامل > صفحات و صفحه نمایش.

معیارهای پروفایل بک لینک
بک لینک ها لینک هایی از یک وب سایت دیگر به صفحه ای در وب سایت شما هستند. آنها به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوای شما و میزان معتبر بودن وب سایت شما را درک کنند.
کیفیت، کمیت، ارتباط، اعتبار و متن بک لینک ها از جمله فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند.
تعداد بک لینک ها
شما می خواهید تعداد پیوندهای (کیفیت) با سرعت ثابتی در حال رشد باشد. برای رتبه بندی و حفظ رتبه خود به بک لینک نیاز دارید. بنچمارک کردن تعداد بک لینک هایی که وب سایت شما دارد به شما کمک می کند تا رشد را در حین حرکت به جلو کنترل کنید.
با بک لینک ها در گزارش Ahrefs’ Site Explorer، می توانید تعداد کل پیوندهای وب سایت خود را مشاهده کنید.

همچنین میتوانید تعداد دامنههای ارجاعدهنده منفرد و نحوه رشد آنها را ماه به ماه ببینید (و آن را با رقبا در همان نمودار مقایسه کنید).

این یک چیز مهم برای معیار است، زیرا یک همبستگی مثبت قوی بین تعداد دامنه های ارجاع دهنده و افزایش ترافیک ارگانیک وجود دارد.

رتبه بندی دامنه
رتبه بندی دامنه Ahrefs (DR) معیاری برای سنجش قدرت نمایه بک لینک یک وب سایت است. این نشان می دهد که چگونه نمایه بک لینک وب سایت شما با سایرین در پایگاه داده Ahrefs در مقیاس 100 امتیازی مقایسه می شود.
ایده این است که DR وب سایت شما در طول زمان افزایش یابد تا نشانه ای از بهبود قدرت نمایه بک لینک شما باشد.
بنچمارک DR یک روش بسیار رایج است، به ویژه در میان کسانی که با مشتریانی کار می کنند که ممکن است SEO و به ویژه ساخت لینک را به طور کامل درک نکنند. راحت تر می توان گفت که DR بالاتر نشان دهنده بهبود است.

رتبه بندی URL
اگرچه DR به خوبی با رتبه بندی گوگل مرتبط است، اما این کار را به خوبی رتبه بندی URL Ahrefs (UR) انجام نمی دهد. UR معیاری برای نمایه بک لینک یک صفحه در مقیاس 100 امتیازی است.
UR هنگام محاسبه امتیاز UR، پیوندهای داخلی و خارجی و ویژگی های “nofollow” را در نظر می گیرد و از همان اصول صفحه رتبه گوگل پیروی می کند. بنابراین، بنچمارک UR می تواند به شما کمک کند تا بفهمید یک صفحه فردی چقدر می تواند در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بندی کند.

معیار کلمات کلیدی
کلمات کلیدی نان و کره کمپین سئوی شما هستند. پس از همه، شما باید درک کنید که مخاطبان بالقوه شما چه سوالات مرتبطی را جستجو می کنند تا صفحات خود را بهینه کنید.
موقعیت های تک کلمه کلیدی
وب سایت شما به طور طبیعی می تواند برای هزاران کلمه کلیدی در SERP رتبه بندی کند. با این حال، باید برخی از کلمات کلیدی وجود داشته باشند که بیشتر از سایرین به آنها اهمیت می دهید – احتمالاً کلمات کلیدی که بیشترین ارتباط را با محصولات یا خدمات شما دارند.
معیار قرار دادن موقعیتهای کلمات کلیدی فردی (جایی که در نتایج جستجو رتبهبندی میشوند) به شما این امکان را میدهد که کلمات کلیدی مهم را دنبال کرده و اهداف تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر وب سایت شما در حال حاضر در رتبه 6 برای “مشاور سئو” قرار دارد، می توانید از آن به عنوان معیار خود برای بهبود استفاده کنید.
در حالی که میتوانید کلمات کلیدی را در کنسول جستجوی گوگل مانیتور کنید، استفاده از ابزار ردیابی رتبه مانند Ahrefs’ Rank Tracker به شما این امکان را میدهد تا کلمات کلیدی مورد علاقهتان را ردیابی کنید و ببینید چگونه در مقابل رقبا قرار میگیرید. حتی می توانید هشدارهای ایمیلی در مورد پیشرفت کلمات کلیدی ردیابی شده خود دریافت کنید.

ارزش پروفایل کلمه کلیدی
اگرچه محک زدن ارزش پروفایل کلمه کلیدی ممکن است برای همه مرتبط نباشد، اما من متوجه شدم که برای هر کسی که با مشتریان کار می کند، می تواند به آنها کمک کند تا ارزش کاری را که انجام می دهند، منتقل کنند. ارزش نمایه کلمه کلیدی را می توان در اکسپلورر سایت Ahrefs به عنوان “ارزش ترافیک” مشاهده کرد.
ارزش ترافیک ارگانیک معادل هزینه ماهانه ترافیک از همه کلمات کلیدی است که وب سایت/URL هدف در صورت پرداخت از طریق PPC به جای رتبه بندی ارگانیک، رتبه بندی می کند.

مشکل کلمه کلیدی
دشواری کلمه کلیدی Ahrefs (KD) معیاری است که می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که رتبه بندی در بین 10 کلمه کلیدی خاص در یک کشور خاص چقدر سخت است.
با در نظر گرفتن میانگین بریده شده تعداد دامنه های پیوند دهنده به 10 صفحه رتبه بندی برتر فعلی و سپس رسم نتیجه در مقیاس لگاریتمی از 0 تا 100 محاسبه می شود.

KD فقط دامنه های پیوند دهنده را در نظر می گیرد، اما متغیرهای زیادی وجود دارد که باید آنها را رتبه بندی کنید، مانند محتوای عالی. با این حال، شاخص خوبی است.
KD می تواند به عنوان یک معیار برای انتخاب کلمات کلیدی استفاده شود. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که در حال حاضر، فقط میتوانید برای کلمات کلیدی که از نظر KD «آسان» یا «متوسط» در نظر گرفته میشوند رتبهبندی کنید. در حالی که مهم ترین کلمات کلیدی شما ممکن است “سخت” در نظر گرفته شوند.
با این حال، سطح KD که می توانید به دست آورید باید در طول زمان بهبود یابد. به همین دلیل KD می تواند یک معیار مهم برای معیار و بهبود باشد.

سهم صدا
اشتراک صدا (SOV) ردیابی رتبه را به سطح دیگری می برد. می توانید SOV را در قسمت مشاهده کنید بررسی اجمالی گزارش در Rank Tracker.

معیار SOV درصد کل کلیکهای ارگانیک ممکن (از SERP) را برای کلمات کلیدی ردیابی شده در وبسایت شما نشان میدهد. اساساً به شما نشان می دهد که برند شما چقدر در SERP ها قابل مشاهده است.
یک همبستگی مثبت قوی بین SOV و سهم بازار وجود دارد. بنابراین یک KPI مهم برای معیار است.

با رفتن به تب “رقبا” در Rank Tracker و ورود به وب سایت هایی که رقیب خود را در نظر می گیرید، می توانید SOV خود را با آن سایت ها مقایسه کنید.

افکار نهایی
مقایسه شاخصهای کلیدی عملکرد مهم یکی از بهترین راهها برای اینکه نه تنها ببینید که وبسایت شما در حال حاضر کجاست، بلکه دادههایی را نیز به شما ارائه میدهد که میتوانید آنها را بهبود ببخشید. این به شما امکان می دهد اهداف استراتژیک را تعیین کنید و عملکرد مداوم را اندازه گیری کنید.
سوالاتی دارید؟ به من پینگ کن در توییتر.