در این مقاله توضیح خواهیم داد که مشتری وفادار کیست و چگونه شیوه افزایش مشتری وفادار چگونه است؟ سپس به شما 7 تکنیک ساده و کاربردی را برای افزایش مشتری وفادار معرفی خواهیم کرد که قطعا می توانید از آنها نتیجه بگیرید و فروش خود را چند برابر بیشتر کنید.
مشتری وفادار یا همیشگی گروهی از مشتریان هستند که در طولانی مدت از محصول و خدمات یک برند خاص استفاده کرده و سعی در تبلیغ و معرفی آن به دیگران دارند و هر کسب و کاری باید به فکر افزایش مشتری وفادار خود باشد.
مشتری وفادار کیست؟
برخی از افراد هستند که به صورت همیشگی از کالاهای یک شرکت استفاده می کنند. آیا از میان شما، خانواده تان و یا دوستان تان کسی وجود دارد که در طی سالیان طولانی از یک محصولِ خاص که در یک برند خاص تولید شده است استفاده کرده باشد؟ اگر این فرد در اطراف شما وجود دارد و یا خودتان از این نوع افراد هستید، شما “مشتری وفادارِ آن برند خاص” به حساب می آیید.
مشتریان وفادار به کسانی گفته می شود که با گذشت زمان و ورود محصولات جدید برندهای دیگر، همچنان از محصول خاصی که یاد شده استفاده می کنند. برای مثال، ممکن است شما برادری داشته باشید که سال های سال است که از شامپوهای سر برند x استفاده می کند و در طول سال هایی که وی این شامپوها را خریداری و مصرف می کرده، ده ها مدل جدیدتر با ویژگی های جذاب تر به بازار معرفی شده باشد اما برادر شما همچنان همان محصول قدیمی را استفاده کند.
در این صورت می توان گفت برادر شما یک مشتری وفادار است و اینگونه افراد حتی در مواردی تبلیغ محصولی که خودشان از آن استفاده می کنند را در بین دوستان و آشنایان شان انجام می دهند. مشتریان وفادار برای هر شرکت همانند الماس هایی هستند که اگر تعداد آن ها بالا برود، سوددهی و در نتیجه عمر فعالیت های شرکت تضمین می شود.
جذب مشتری در بلند مدت بهتر از مشتریان کوتاه مدت
به همین دلیل تمام شرکت ها سعی می کنند کالاها و خدمات خود را به گونه ای به مشتریان ارائه کنند که با جلب رضایت آن ها، این مشتریان را در بلندمدت مشتری همیشگی خود کنند. مشتریان وفادار در آینده باعث توسعه نام و اعتبار شرکت ها خواهند شد و به همین دلیل در این مقاله از سایت نتیکو، سعی کرده ایم به راه های جذب مشتریان وفادار اشاره کنیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.
افزایش مشتری وفادار یا تعداد زیاد مشتری عادی؟
سوالی که برای صاحبان بسیاری از کسب و کارها پیش می آید این است که تعداد نه چندان زیاد افزایش مشتری وفادار بهتر است یا مشتریان عادی اما در تعداد زیاد؟ پاسخ این سوال بستگی به نوع کسب و کار شما دارد اما ما به شما پیشنهاد می کنیم سیاست های کسب و کار خود را به طوری تنظیم کنید که باعث افزایش مشتریان عادی شما شود. چرا که ممکن است یک کسب و کار با انجام تبلیغات و کارهای زمینه ای، در یک دوره مشتریان زیادی را روانه بازار خود کرده و سود خوبی بدست آورد اما این موضوع زمانی خوب و تاثیرگذار است که این مشتریان تبدیل به مشتریان وفادار شوند.
به همین دلیل صرفا داشتن تعداد زیاد مشتری نمی تواند ضامن بقای کسب و کار شما باشد بلکه این مشتریان وفادار و همیشگی شما هستند که باعث ادامه کار شما خواهند شد.
جلب اعتماد و رضایت مشتریان
طبیعی است برای اینکه مشتریان عادی شما به مشتریان وفادارتان تبدیل شوند، باید رضایت و اعتماد آن ها را با روش های مختلفی کسب کرد. ساده ترین راه برای جلب اعتماد مشتریان شما، عمل کردن به قول هایتان است! به طوری که اگر قصد تبلیغات دارید، مضمون تبلیغات تان چیزی باشد که مشتری با استفاده از محصول متوجه آن شود نه چیزی که تنها باعث جذب مشتری شده و با یک بار استفاده مشتری از خدمات یا کالایتان متوجه کذب بودن آن شود. تا حد امکان در ارتباطاتتان با مشتری صادقانه عمل کنید و مختصر سخن بگویید.
تعریف و تمجیدهای الکی از محصول، نه تنها اعتماد مشتری را جلب نمی کند بلکه باعث تردید در نظر آن ها خواهد شد. همچنین اگر مشتری از محصول و یا خدمات شما انتقاد و شکایتی داشت، سعی کنید به آن پاسخی دهید که چاشنی عمل نیز در آن باشد نه اینکه صرفا یک حرف را زده باشید. مثلا اگر صاحب یک موسسه تاکسی هستید و مشتری نزد شما آمد و به شما گفت که راننده ای که دیروز وی را به مقصد رسانده بود، رانندگی ضعیفی داشت، در جواب وی به او بگویید که در دفعات بعد حتما بهترین رانندگان را برای وی خواهید فرستاد و در عمل نیز این کار را انجام دهید.
ایجاد اشتیاق و انگیزه برای افزایش مشتری وفادار
یکی از دلایلی که باعث می شود یک مشتری علاقه زیادی به کسب و کار شما نشان دهد، این است که به وی امتیازات ویژه ای بدهید که به مشتریان دیگر نمی دهید. مثلا اگر صاحب یک فروشگاه لباس هستید، می توانید در خرید اول تخفیفی بالاتر از سطح موردنظر مشتری به وی بدهید تا وی ترغیب شود برای دفعات بعد نیز در اولین انتخاب سراغ شما بیاید. اگر دفعه بعد همان مشتری به فروشگاه شما مراجعه کرد، این بار به وی هدیه کوچکی بدهید تا احساس شوق و جذابیت خرید در وی ایجاد شود.
این کارها ممکن است هزینه های کوچکی برای شما داشته باشد اما این هزینه ها در واقع نوعی سرمایه گذاری است که شما را به مشتریان وفادار نزدیک کرده و در نتیجه سودهای بیشتر در آینده نصیب شما می شود. ایجاد جشنواره های ویژه و دادن کوپن های اشانتیون در خریدهای بعدی نیز از جمله کارهایی است که می توانید برای ایجاد اشتیاق و انگیزه در مشتریان انجام دهید.
تبلیغات موثر و واقعی برای افزایش مشتری وفادار
تبلیغات، اولین و بهترین راهی است که باعث جذب مشتریان به کسب و کار شما می شود اما فقط این کافی نیست! در موارد بسیاری تبلیغات باعث دور شدن مشتری از برند شما می شود و تبلیغات نادرست می تواند ضربه مهلکی به کسب و کارتان وارد کند. به همین دلیل با کسانی که در زمینه تبلیغات مهارت و تجربه دارند مشورت کنید تا بهترین و درست ترین تبلیغات را برای جلب مشتریان انجام دهید. اصول تبلیغات صحیح به قدری مهم است که حتما در مقالات آینده نتیکو راجع به آن صحبت خواهیم کرد.
همچنین تبلیغات در شبکه های اجتماعی یکی دیگر از راهکارهای سریع و ارزان قیمتی است که می تواند مشتریان را بیشتر جلب کسب و کارتان کند؛ چراکه امروزه درصد بالایی از مردم جامعه تایم زیادی از وقت آزادشان را در این شبکه ها می گذرانند و فضای مجازی می تواند یک بستر عالی برای تبلیغ کسب و کار شما باشد.
با مشتریان تان احساس راحتی کنید!
هر فرد در جامعه یک اخلاق منحصر به فرد دارد. مثلا ممکن است یک شخص از یک رفتار شما ناراحت شده و شخص دیگری خوشحال شود؛ اما اغلب مشتریان از اینکه شما را در لباسی غیر از لباس فروشنده رسمی ببینند بسیار خوشحال خواهند شد. این کار بدین معنی است که اگر مشتری به فروشگاه شما مراجعه کرد، سعی کنید با او مثل یک خریدار رسمی برخورد نکنید.
در انجام بهترین انتخاب به او کمک کنید؛ راجع به سوالاتی که می کند توضیحات صادقانه و کامل بدهید؛ اگر انتخاب اشتباهی کرد با دلیل به وی بگویید و سعی کنید مشتری را دوست خود بدانید تا او هم به شما اعتماد کند. یادتان باشد این کار هم نوعی سرمایه گذاری است چرا که وقتی که یک رابطه دوستانه و خوب با مشتری خود ایجاد کرده اید که چیزی فراتر از رابطه فروشنده ساده و مشتری عادی است، حالا می توانید از آنها بخواهید که شما را به دوستان و یا خانواده شان معرفی کنند.
با این کار، نه تنها آن مشتری را مشتری همیشگی خود کرده اید بلکه احتمال جذب مشتریانی را افزایش داده اید که از طریق آشنای خود با کسب و کار شما آشنا شده اند. این نوع مشتریان احتمال خرید و همکاری بالاتری را نسبت به مشتریانی دارند که از طریق تبلیغات عادی و یا دیدن فروشگاه شما به فروشگاه تان مراجعه می کنند.
از کیفیت محصولتان غافل نشوید
مطمئن باشید هیچ شخصی در دنیا به محصولات بی کیفیت واکنش خوب نشان نمی دهد. اگر مشتری عادی شما در گذشته هم اکنون به مشتری وفادار و همیشگی تبدیل شده است، دلایل مختلفی دارد که قطعا یکی از آن ها کیفیت محصول و خدمات شماست.
اگر در سال اول کیفیت محصول شما 17 از 20 بود، سعی کنید در سال های بعدی این عدد را بالاتر ببرید تا مشتری وفادار شما همچنان تعهد نسبت به خرید از برندتان را داشته باشد. اگر تمام کارهای بالا را به خوبی و به بهترین شکل ممکن انجام دهید اما کیفیت کارتان را بالا نبرید، هیچ نتیجه و سودی نصیب تان نخواهد شد.
پشتیبانی و همراهی پس از خرید
در بسیاری از کسب و کارها، وقتی مشتری کالا یا خدمات شما را خریداری کرد نیاز به پشتیبانی و همراهی شما پس از خرید دارد. این کار می تواند به صورت تلفنی، حضوری و یا هر شکل دیگری صورت پذیرد اما نکته مهم این است که پشتیبانی شما به مشتری عادی تان قوت قلب می دهد که اگر در استفاده از محصول برند شما با مشکلی روبرو شد، شما مسئول راهنمایی و حل مشکل وی هستید و همین کار باعث وفادار شدن او به محصول و برند شما می شود. به همین دلیل پشتیبانی واقعی و صحیح از محصول یا خدمات تان را فراموش نکنید.
مشاوره و ارتقای برند شما در فضای مجازی
ما در این سایت، علاوه بر آموزش های رایگان اختصاصی که در اختیار همراهان عزیزمان می گذاریم، خدماتی همچون افزایش فالوور، لایک و کامنت اینستاگرام به دو شکل واقعی/فیک و ایرانی/خارجی در کنار افزایش اعضای کانال تلگرامی و سایر خدمات مرتبط با فضای مجازی را انجام می دهیم. اگر به دنبال مرکزی هستید که در آن مشاوره و انجام امور مربوط به ارتقای برند شما در فضای مجازی انجام شود، ما در نتیکو آماده خدمت رسانی به شما هستیم.
نظر شما چیست؟ در قسمت نظرات تجربیات و انتقدات خود را راجب افزایش مشتری وفادار ارسال کنید.
قبل از وفادار کردن مشتری, باید اول آن را جذب کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله زیرا را حتما بخوانید